TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ventil tikking

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#131833  av Jarl

tojo skrev:
Embryo MK1 skrev:
tojo skrev: Koster ca 800,- + evnt shims hos Toyota.
Har du utstyr? fixer du dette selv. :wink:

Var å hørte på Toyota Stavanger for ventiljustering på 4age, 1400,- for jobb og 50,- pr. shim :shock:
Men når en ikke har verktøy blir det vanskelig å gjøre det selv... Ingen her på forumet som jobber på Toyota Stavanger/Madla da, kan huske det stod en MK2 utenfor verkstedet på Madla en dag...?
:D Er endel forskjell på prisen fra Nord til Sør(Toyotaforhandlere) :D 800,- er prisen jeg fikk for ventiljustering på 7m gte(jobb) + shims.
Er ikke store jobben! (kort forklart)Du måler klaringen ,løfter av kammene og måler hvor tykk shims som ligger der.
Så legger du til det du fikk på målingen,å vips så har du den shims tykkelse du skal bruke.
Ventilklaring for 4A-GE(min-max) innsug: 0,15-0,25mm, eksos: 0,20-0,30mm.
Ifølge manualen finnes det et verktøy til å presse ned ventilene, blir jo litt stress å ta av kammene, da du må av med deksler og register...

#131835  av tojo

Ja :oops: trodde du skulle ha motoren ut av bilen.(for full overhaling)
Om motoren din står i bilen trenger du et slikt verktøy i følge manualen:
Bilde
Fins endel "Petter Smart"patenter også. :wink: så "spesialverktøy" er ingen nødvendighet.
Hør med Toyparts eller noen andre her på forumet som bor i nærheten om hjelp, hvis du er usikker.
Lykke til!

#132377  av steffen karlstad

tenker jeg skal levere den på verkstedet for og få et prima resultat.
den tikker jevnt hele tiden og øker i takt med turtallet så det er ikke rådebank.

#197892  av Mr2Even

Hei.. må bare fortelle at min tikking gikk bort etter at jeg gikk over til platina-plugger (som var annbefalt)

e

#202873  av hybrid

Jeg har fått en banking selv. hører absolutt ingenting på tomgang. men med engang jeg bare så mye som øker turtall, så kommer en bankelyd. noen ganger er den konstant og lik. andre ganger litt ujevn.nyoverhalt motor. fullsyntetisk olje. Dette er en 90modell 4a-ge. HAR JEG FÅTT RÅDEBANK:(?

#203989  av Mr2Even

tojo skrev:Ja :oops: trodde du skulle ha motoren ut av bilen.(for full overhaling)
Om motoren din står i bilen trenger du et slikt verktøy i følge manualen:
Bilde
Fins endel "Petter Smart"patenter også. :wink: så "spesialverktøy" er ingen nødvendighet.
Hør med Toyparts eller noen andre her på forumet som bor i nærheten om hjelp, hvis du er usikker.
Lykke til!
Hvor får man tak i dette spesial-verktøyet?
 #203998  av larsst185

proson skrev:Er det tikking eller kakkling det er snakk om?

Mener det er en liten tikkelyd som skal være der... er ikke sikker men. Grunnet at det er magnetiske ventilløftere. Mener å ha hørt det en plass. Correct me if i'm wrong... Eventuelt slutt å kjør på dårlig olje som for eks Shell Helix!! Og kjør på delsyntetisk heller. Har hørt det kan fjerne tikkelyder på Audi motorer.

Du kan også få et verksted til å justere ventilene, er vel justerbare og ikke hydrauliske på 4age så vidt jeg vet.

Er det kakkling, må du nok bare åpne opp å se. Kan hende du må ha nye kammer, venilløftere, ventiler, eller.

Nå er jeg litt fersk på motorfronten, så er ikke sikkert alt stemmer helt 100%, men dette er ting jeg har hørt fra forskjellige fagfolk.

Hvis du trenger reparasjonshondbok til motoren, så har jeg en ekstra. 250.- inklusiv frakt. Haynes manual fra USA.
:?: :?: :?: