TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ventil tikking

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #131191  av steffen karlstad

som overskrift sier.

hva skal gjøres?

4-age AW11
 #131208  av proson

Er det tikking eller kakkling det er snakk om?

Mener det er en liten tikkelyd som skal være der... er ikke sikker men. Grunnet at det er magnetiske ventilløftere. Mener å ha hørt det en plass. Correct me if i'm wrong... Eventuelt slutt å kjør på dårlig olje som for eks Shell Helix!! Og kjør på delsyntetisk heller. Har hørt det kan fjerne tikkelyder på Audi motorer.

Du kan også få et verksted til å justere ventilene, er vel justerbare og ikke hydrauliske på 4age så vidt jeg vet.

Er det kakkling, må du nok bare åpne opp å se. Kan hende du må ha nye kammer, venilløftere, ventiler, eller.

Nå er jeg litt fersk på motorfronten, så er ikke sikkert alt stemmer helt 100%, men dette er ting jeg har hørt fra forskjellige fagfolk.

Hvis du trenger reparasjonshondbok til motoren, så har jeg en ekstra. 250.- inklusiv frakt. Haynes manual fra USA.

#131214  av steffen karlstad

det er ren tikkikn som øker med motorens turtall...

#131240  av Mr2Nyter'n;p

Trodde ventilløfterne på 4a-ge'n var hydrauliske jeg? Bah.. Da har jeg blitt feilinformert :roll:

#131291  av chris

Kan jo være rett og slett noe så enkelt som feil type/merke olje.. motoren ble jo overhalt for ikke så lenge siden..

#131304  av Mr2 Mk2

Er du sikker på at det er ventil tikking?Uansett vil jeg anbefale deg å bytte til en tykkere olje,er lydene like ille på kald og varm motor?Om det er ventil tikking er det bare å måle dem og evt shimse dem opp,er ikke store jobben,er du litt nevdyktig trenger du ikke ta av kammen.

sikker på det ikke er dysene du hører?
 #131358  av proson

Oljefilteret du skal bruke heter:

90915-TA002 erstatteren etter 90915-90004 eller hva det heter...

Ikke kjøp det filteret Toyota anbefaler! Det presterer ikke bra nok når turtallet går over 6000 rpm etter det jeg har hørt...

#131361  av alex007

er vel helst fjærer som løfter ventilene på 4age

#131383  av lasserj

10-40w olje skulle være bra for 4Age, muligens du trenger å få justert ventilene..

#131384  av sigheri

Er vel shims justering på de?

Iallefall på 3SGE

#131617  av mr_2

Noen som har justert ventilene på 3sge?Jeg lurer på hva det koster... :)

#131620  av tojo

mr_2 skrev:Noen som har justert ventilene på 3sge?Jeg lurer på hva det koster... :)
Koster ca 800,- + evnt shims hos Toyota.
Har du utstyr? fixer du dette selv. :wink:

#131622  av pkgrette

jeg har en helt topp med kammer vis du trenger det med alt overhalt vis du trenger... men vær opst dette kan godt være rådebank.. hørere ut som ventiltikk for en som ikek er fagopplært på detta.. dette er et kjent fenomen med dissa bilenen
er det noe galt med toppen kan du jo bare bytte den i den jeg har:P hehe:P bare og ringe 92639289

#131752  av Jarl

tojo skrev:
mr_2 skrev:Noen som har justert ventilene på 3sge?Jeg lurer på hva det koster... :)

Var å hørte på Toyota Stavanger for ventiljustering på 4age, 1400,- for jobb og 50,- pr. shim :shock:
Men når en ikke har verktøy blir det vanskelig å gjøre det selv... Ingen her på forumet som jobber på Toyota Stavanger/Madla da, kan huske det stod en MK2 utenfor verkstedet på Madla en dag...?

#131832  av tojo

Embryo MK1 skrev:
tojo skrev:

Var å hørte på Toyota Stavanger for ventiljustering på 4age, 1400,- for jobb og 50,- pr. shim :shock:
Men når en ikke har verktøy blir det vanskelig å gjøre det selv... Ingen her på forumet som jobber på Toyota Stavanger/Madla da, kan huske det stod en MK2 utenfor verkstedet på Madla en dag...?
:D Er endel forskjell på prisen fra Nord til Sør(Toyotaforhandlere) :D 800,- er prisen jeg fikk for ventiljustering på 7m gte(jobb) + shims.
Er ikke store jobben! (kort forklart)Du måler klaringen ,løfter av kammene og måler hvor tykk shims som ligger der.
Så legger du til det du fikk på målingen,å vips så har du den shims tykkelse du skal bruke.
Ventilklaring for 4A-GE(min-max) innsug: 0,15-0,25mm, eksos: 0,20-0,30mm.