Side 2 av 2

Legg innLagt inn:29 jul 2003 15:03
av kennethx
tappe den ja, det er ikke så kult nei. Har lest på GT4 forumet at det er litt vanskelig å få den full igjen når du skal helle på kjølevesken igjen...

Legg innLagt inn:29 jul 2003 16:23
av CelicaTurbo
De NGK-pluggene er vel kobber og skal være tilsvarende de Denso kobberpluggene jeg kjører nå (om de virkelig er tilsvarende er vel en annen sak :? ) Hvilke fordeler iridium gir aner jeg ikke?

Legg innLagt inn:29 jul 2003 16:24
av Christian
CelicaTurbo : Jeg hadde også olje i plugghulla, stramma samtlige toppdekselbolter ca 3 runder hver og alt ok igjen :)

Legg innLagt inn:29 jul 2003 16:30
av CelicaTurbo
christian: takker for tipset, forstod vel egentlig at du ville frem til dette i forrige post også så jeg tenker jeg prøver det der en dag. Først prøve å droppe å stramme de boltene som står under innsuget/gasspjeld tenker jeg, så slipper jeg kanskje å skru av den for å fikse problemet :)

Legg innLagt inn:29 jul 2003 16:50
av kennethx
appropo stramming av toppdeksel bolter. Skal man være VELDIG forsiktig med! Og skal absolutt gjøres med Moment nøkkel til fabrikk oppgitte Nm. Hvis du strammer dem for mye vil boltene RYKE/KNEKKE under høyt turtall! Boltene skal for all del ikke være helt stramme. Er de for slakke vil topplokket ligge å "slå" litt under drift, og rpm over tid vil slite ut boltene og de brister til slutt! De må være på Nm'eren korrekt!

Hvis jeg snakker om rette boltene nå da :)

Legg innLagt inn:29 jul 2003 17:35
av erling
kennethx skrev:
Hvis jeg snakker om rette boltene nå da :)
Det er boltene til toppen du tenker på nå. De ligger under toppdekselet. :)

Legg innLagt inn:29 jul 2003 19:27
av kennethx
toppen, toppdekselet....høres veldig likt ut for meg :DD jaja, for de som ikke måtte vite det da...ikke skru sånn helt uten videre på toppen da :)

Legg innLagt inn:29 jul 2003 19:42
av kennethx
Fant en bunch med tennplugger

Legg innLagt inn:29 jul 2003 20:30
av CelicaTurbo
jeg begynte å lure litt på om du tenkte litt feil der ja :) Men det høres nesten likt ut så det er lett for :)

angående de tennpluggene så er det jo kun Denso og NGK-pluggene på den siden som passer for våre motorer og det er jo de samme som både trstuning og fensport selger.. :)

Legg innLagt inn:29 jul 2003 21:31
av CelicaTurbo
Vel, da har jeg brukt litt av kvelden på bilen igjen:

Sotede tennplugger: Kjøpte startgass og sprayet rundt (kald motor så klart) for å finne vakumlekasje men fant ikke en dritt. Godt mulig det ikke lekker med mindre motoren har mer turtall/belastning men det er jo også mulig årsaken er en annen :?

toppdeksel: gadd ikke ta av intercooler nok en gang men prøvde de to skruene som jeg kom til uten å fjerne IC og begge disse var så godt som helt løse ja :shock:

neste steg: stramme alle skruer, samt kanskje prøve å rense luftmassemåleren litt? Bytte slangeklemme mellom turbo->IC, til slutt prøve en grad varmere plugger :? Om ikke det går så får jeg bestille meg ny coil og muligens tenningsgiver, kanskje pluggledninger :(

Legg innLagt inn:19 nov 2003 22:43
av Ole-M
Sotet kommer gjerne av fet blanding som du sier. Kan også være dårlige tennkabler, eller plugger med for lav varmegrad.

Olje nede i plugghullet er ikke så uvanlig. Stram topplokket hvis det er noe slakk, sjekk/bytt pakningen eller ha på litt pakningpasta sak under pakningen rundt plugghullet som er lekk.

Legg innLagt inn:19 nov 2003 23:24
av Bjørn E
Ole-M skrev:...er ikke så uvanlig. Stram topplokket hvis det er noe slakk......................

Stram toppdekselet mener du sikkert :wink:

Legg innLagt inn:22 nov 2003 14:08
av CelicaTurbo
Dette var gjenopplivning av en gammel diskusjon ja :) Men, toppdekselen mitt var løs på den tiden og jeg strammet skruene flere ganger og der ser ut til at de sitter nå, men jeg har ikke sjekket tennpluggene siden. De er en grad kaldere enn standard med tanke på de gangene jeg kjører med høyere trykk..