TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• sotede tennplugger

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #12675  av CelicaTurbo

Ta en titt på dette bildet, der er tennpluggene som kom ut av min motor. Samtlige ser ganske sotet ut, og selv den hvite porselensbiten i senter er svart her og der. Betyr alt for rik blanding bensin eller?

I tillegg var det olje i brønnen og rundt tennplugg til sylinder 1, forslag til hva som kan føre til dette? Pluggen badet ikke i olje, men den var fint dekket av olje som så fersk og fin ut.. :?
Vedlegg
tennplugger med sot
tennplugger med sot
tennplugger.JPG (102.02 kiB) Vist 4496 ganger

#12677  av CelicaTurbo

ah, en kommentar til. Husk at dette er turbomotoren som går rikt på bensin i prinsippet så pluggene skal ikke være så hvite som dere med 3S-GE er vant til, men jeg lurer på om andre 3S-GTE eiere opplever at dem er så sotete som dette?

#12682  av kennethx

det har gått en tråd på GT4 gruppen om en dude som har kjøpt en GT4 som har olje på ene pluggen, og de kom frem til hull i stempelet til slutt, mye styr der.

Men som oftes er det vel slitte sylinder foringer?

#12701  av CelicaTurbo

at det er hull i stempelet tviler jeg på da men gjerne toppdekselpakningen?

kanskje jeg skal få tatt en kompresjonstest for å finne ut hva det er.. men uansett så føles ikke motoren noe særlig ille så jeg tror ikke det er noe som kritisk trenger fiks ihvertfall.. :)

#12720  av kennethx

får ikke håpe det nei. Har du tenplugg tang forresten? :)

#12725  av kennethx

husker ikke om du sa du visste hva den knattre lyden du hadde var, får ikke håpe det er det de beskriver som Knocking i tråden jeg refererte...

#12741  av Christian

Har du kjent på boltene til toppdekselet? Er ofte bare å stramme de litt.
Det var ei sjuke på GTi'en min :)
Pluggene mine er ikke så nedsota :)

#12746  av CelicaTurbo

for å si det slik, hadde det vært hull eller sprekk i stempelet hadde jo oljeforbruket var ganske utrolig, mens jeg nå bruker omtrent 1/4 liter på 2000km, kanskje mindre?

Og knatringen du sikter til kallte vel jeg "dunking" og det er et lager i toppfestene til demperne som er gåent, motoren i seg selv har ingen slike ulyder (annet enn AC-kompressoren), tomgangen er helt jevnt og flott :)

For nå satser jeg på at det er toppdekselet som lekker :) Ellers, jeg har tenkt litt og det er mulig at tennpluggene ble sotet når jeg en periode kjørte vel 5-6 grader retardert tenning. Når jeg stillte tenningen skikkelig hjalp det mye på den nølingen i motoren som jeg føler av og til, men ref en diskusjon på mr2-forumet lurer jeg på om jeg skal prøve å avansere tenningen litt videre enn 10 grader for det er mulig den harmoniske demperen i krankhjulet har sluppet litt slik at denne står et par grader feil, er vist flere som har oppdaget dette på sine 3S-GTE.

Men jeg får prøve meg litt frem og søke på noen andre forum også tenker jeg :) Er jo mulig at Mobil1 oljen var for tynn allikevel (men jeg har kjørt 2500km siden jeg byttet og oljenivået har knapt sunket overhodet).

edit: Jeg leste tråden du linket til og her var det olje på elektroden til tennpluggen, det hadde ikke jeg, kun olje på utsiden av pluggen :)
Sist redigert av CelicaTurbo den 29 jul 2003 09:55, redigert 1 gang totalt.

#12747  av CelicaTurbo

kenneth: jeg har tennpluggnøkkel ja, er bare å låne om du trenger.

#12757  av kennethx

oki, fet, må jo ha meg noen grom plugger etter hvert, hvor skal du bestille fra? Er det noe å spare, porto vis, og bestille sammen?

#12762  av CelicaTurbo

Har søkt en del på dette nå, og det virker som om det trolig er toppdekselet ja, faktisk ble det kommentert at de fleste har problemet med løsnende toppdeksel uten selv å være klar over det? (uten at det dermed nødvendighvis fører til at oljen går til tennpluggbrønnene).

Kenneth: Jeg vet ikke helt hvor jeg bestiller, prøve å finne noen her i byen som selger NGK-plugger kanskje? Om jeg velger TRD eller Blitz bestiller jeg nok fra Fensport og da spør jeg dem hva de mener er best så driter jeg i prisen, men frakten blir jo billigere om det blir bestilt sammen så klart.

#12765  av kennethx

Hvis jeg først skal ha tak i Blizz eller noe sånn, så skal jeg ha det beste seff :) Men det hadde vært litt artig å skru ut pluggene mine for å se hvordan dem så ut.

Hvor hvordan tar man en kompresjonstest forresten?

#12766  av CelicaTurbo

Jeg ser trstuning skal ha 804,- for Denso Iridium plugger, pluss frakt/oppkrav, mens Fensport selger Blitz Iridium plugger for ca 1000,- etter frakt og moms.. Aner ikke om det er noen forskjell, trolig er jo blitz pluggene egentlig Denso eller NGK-plugger som er re-badged da.

For å ta ut dine plugger så må du huske at du også må tappe intercooleren for kjølevæske da og fjerne denne og det er vel litt ekstra jobb enn det er på min bil :) Ellers så tar man kompresjonstest ved å skru ut plugger, skru inn måleren, plugge fra coil og EFI-sikring og kjøre motororen på starteren et par sekunder. Hadde vært fristene å gjøre dette på egen bil men vet ikke om jeg gidder enda :) Samt at jeg tror det er like greit å være uvitende likeglad enn å få enda en bekymring å tenke på (da tenker jeg ikke på sotede tennplugger og olje i tennpluggbrønn).

Tilbake til emnet så har jeg vel konkludert med dette:

olje på ene tennplugg: Skyldes løst toppdeksel eller dårlig pakning, pga oljen på pluggen var fersk og uforbrent.

sot på plugger: skyldes at pluggen er av for kald grad eller at jeg har en lekkasje i slange/IC mellom turbo og motor, jeg mistenker stykket mellom IC og gasspjeldet som såg mistenkelig ut i går med mye oljeklin som så ut til å ha presset seg ut under slangeklemmen. Får prøve med litt startgass og se om jeg merker noen vakumlekkasjer.

#12767  av Bjørni

Har hørt mye skryt (på det internasjonale(?) mr2 forumet) av NGK plugger (5030) disse er en grad kaldere en orginale toyota plugger for 3S-GTE. Disse koster også brøkdelen av Blitz sine "super-plugger" :D