TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Start problemer etter motor bytte. *Problem Løst*

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#134769  av erling

Biggen skrev:Ã…pnet den gammle ECU (vet ikke om gti ecu har fc signal), men ble ikke noe klokere gitt...! :oops: :D
Eheee... hjelp...!
Husk å åpne ecuen på riktig side. Ta av lokket på framsiden,, der det står 3sgte på et klistremerke, så står alle signalkodene på den siden. :)

#134800  av Biggen

erling skrev:
Biggen skrev:Ã…pnet den gammle ECU (vet ikke om gti ecu har fc signal), men ble ikke noe klokere gitt...! :oops: :D
Eheee... hjelp...!
Husk å åpne ecuen på riktig side. Ta av lokket på framsiden,, der det står 3sgte på et klistremerke, så står alle signalkodene på den siden. :)
Jeg tok av begge lokka på gti ecu´n, og der sto det noen koder som var gresk for meg, for jeg vet ikke hva de betyr. Kodene ser sånn ut:
C301 osv, C401 osv, C601 osv,
SÃ¥ er det andre 3 siffrede tall med andre bokstaver R,T,DX,J.
Finnes det en oversikt over hva disse kodene betyr, og hvilke signal de tilhører?

#134959  av Biggen

Trenger fortsatt hjelp her karer... !!!

#134960  av Biggen

Finnes det en mulighet å sjekke om motoren får nok bensin. Eller sjekke om bensintilførslen er javn og god. Er det skadelig å bruke startgass på injection motorer. Dette for å teste om motoren får nok bensin.

Er det noen måte å sjekke om motoren får nok luft?

#134977  av erling

Og hvordan skal startgass ordne feilkoblingene? Du åpner lokkene på begge ecuene, og sammenligner signalkodene for å se hvilke ledninger som må flyttes. Hvis det fortsatt er gresk bør du sikkert få med deg noen andre til å koble. Lykke til. :)

#134991  av Larsen

er det 3sgte motoren?

#134999  av Biggen

erling skrev:Og hvordan skal startgass ordne feilkoblingene? Du åpner lokkene på begge ecuene, og sammenligner signalkodene for å se hvilke ledninger som må flyttes. Hvis det fortsatt er gresk bør du sikkert få med deg noen andre til å koble. Lykke til. :)
Sjekket opp og sammen liknet koden på de to ECU ene, og kodene var ikke i nærheten av herandre en gang. Kodene på gti ecu begynte med C og 3 siffer, men turbo ecu´n begynte med R og 3 siffer. Og til og med sifferene stemte ikke overens. Så åssen noen skal få noe fornuftig ut av det skjønner ikke jeg....!
Sist redigert av Biggen den 02 okt 2005 14:23, redigert 1 gang totalt.

#135000  av Biggen

Larsen skrev:er det 3sgte motoren?
Jepp...! :D

#135004  av larsst185

De motstandene til dysene står montert på V/rammevange under batteriet.

#135009  av Biggen

Morten skrev:Har du flyttet rundt på alle ledningene som må flyttes? (bl.a. i 22-pins pluggen i ECU) Høres ut som FC signalet ikke er koblet riktig. Åpne ECU og sjekk printplaten for å se hvilke signaler som kommer/går hvor. FC signalet skal gå fra en eller annen pinne på 22-pins (forskjellig på forskjellig versjon ECU) og til "Circuit Opening Relay".
Jeg har sjekket dette opp i mot klippet som turbo motoren har vært i. Regner med at den er riktig...?!
Der var det en grønn ledning (regner med at dette er FC signal) som gikk i fra "Circuit Opening Relay" til en grå 26 pins kobling som er utenfor ECU. Altså EL nett inne i bilen.
Mens i min bil (gti) var samme kabel i fra "Circuit Opening Relay" strekt til den grå 22 pins koblingen som gikk til ECU.
Så hvis jeg forstår det riktig nå, så skal jeg ta ut den grønne ledningen (FC signal) ut i fra den grå 22 pins koblingen (ifra ECU) og sette inn i den grå 26 pins koblingen utenfor ECU´n.

Blir dette riktig, eller er jeg fortsatt på jordet.... :shock: :D

#135052  av sleeper

jeg syntes det høres ut som bensinprob jeg!
hadde samme symtomer med en alpina bmw vi kobla ems på... det som var problemet det var at pumpa startet når vi vridde om tenniga men stoppa etter at motoren hadde gått i ca 2 sec.
husker ikke helt hva som var prob, men jeg villet koblet in en bensinstrykk måler og sett om trykket sank når motoren stoppet.

#135054  av Biggen

Morten skrev:
Biggen skrev:Åååå ja... He he..... De ledningene. Nei, har ikke byttet nettet i hele bilen nei.....! :D

Er det kun FC signalet jeg skal lete etter og forandre på, eller er det flere ledninger jeg må gjøre noe med? Det er jo 2 stk 22 pins (1 hvit og 1 grå) som går utenom ECU i fra motor. Og en 16 pin (grå) som går i ECU.
Hvem av de 22 pins er det snakk om? Finnes det noe tegnig på dette? Er litt dumt og kutte alt formye feil lissom :shock: :D
Bensinpumpa går, for jeg hadde bensinlekarsje i motoren helt i starten, og det rant godt. Men det er fult mulig den ikke klarer å levere nok. Men somsagt, sp døde den momentatn når jeg gav gass. Nesten som om den druknet. Bare en teori fra min side.
En av pluggene som går inn på ECU er ikke koblet til motor-lednings nettet, men til chassis-ledningsnettet. Denne pluggen sto igjen i bilen selv om motoren var ute. Denne pluggen må du gå over og flytte på pinnene så signalene stemmer overens med den nye ECU'en. Tips: se nøye på printplaten inni ECU'en du åpnet på innsiden der pluggen kobles. Du vil se at det står en 2/3 bokstavers kode ved hver pinne. Sjekk dette på begge ECU'ene og flytt på pinnene i pluggen så ALLE signalene stemmer med den nye ECU'en. (Du trenger ikke kutte, alle Toyota plugger har hvert sitt triks for å lure ut pinnene :wink: )

Tatt utifra min erfaring med MR2 (antar Celica er noe av det samme siden like motorer) er det og en plugg ved siden av ECU som kobler motornettet og chassis nettet sammen. Denne må du og sjekke at ALLE signalene kommer der de skal. Tredje sted er i sikringsboksen, nærmere bestemt pluggen fra motorledningsnettet som også må sees over at signalene stemmer overens. :wink:

Lykke til, når du er kommet så langt som du er mangler det ikke mye før du koser deg langs veien. Men vil anbefale å sjekke og dobbeltsjekke disse punktene før du starter opp igjen for å være sikker på at du ikke blåser noe elektronikk. :wink:
Vet ikke helt åssen det gikk til, men jeg så ikke ditt innlegg Morten før nå for ikke så lenge siden jeg...... :oops:
Har vært ute nå og skrevet opp alle koblinger og ledninger til motor, ecu og sikringsboks. Skal sammenlinke disse nå. Så får vi se hvordan det går........ :D :D

#136064  av Biggen

OK, Nå har jeg gått over alle ledninger og sjekket dette opp i mot hverandre. Det eneste feil jeg fant var FC signal ledningen. Den har jeg rettet på, men det hjalp ingen ting på mine start problemer. Motoren vil fortsatt ikke gå lengere enn 3-4 sec før den stopper. Hva annet kan være årsaken? Kan det være vakum? Eller noen komponenter som er defekt som kan gi disse symtomene?
Setter pris på all hjelp jeg får...! :)

#136070  av Lilli

Er det ikke noen på forumet som bor i nærheten som har peiling på dette og kan svinge innom og bistå da?
:wink: