TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fukt i frontlykta til celica t23

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#151053  av kaimagne

Tja... Jeg har ikke fått svar fra Toyota Moss ennå... :evil:

Kan du jsun poste et navn som Toyota Moss kan kontakte på Skøyen, evt sende det som PM til meg? :)

Godt det ordna seg for din del i hvertfall!! Kanskje skaper denne saken presedens.

#151210  av jsun

kaimagne skrev:Tja... Jeg har ikke fått svar fra Toyota Moss ennå... :evil:

Kan du jsun poste et navn som Toyota Moss kan kontakte på Skøyen, evt sende det som PM til meg? :)

Godt det ordna seg for din del i hvertfall!! Kanskje skaper denne saken presedens.
Husker ikke navnet på hun som ringte meg i går, men kan sjekke det opp på torsdag neste uke, når jeg leverer bilen.
Men det burde ikke være verre, enn at de ringer ned til ansvarlig for service avdelingen, og forhører seg. Det var jo dem jeg snakket med ang. motoren i sin tid.

#152730  av kaimagne

Har endelig fått svar fra Toyota Moss, og de var villige til å betale halvparten av materialkostnadene, pluss gratis montering. Dermed koster det meg 1400 kroner å få skifta den.

Men jeg lurer egentlig på hvordan de kan innrømme halv skyld, og ikke hel skyld?

Merkelig... :?

#152736  av Goose

kaimagne skrev:Har endelig fått svar fra Toyota Moss, og de var villige til å betale halvparten av materialkostnadene, pluss gratis montering. Dermed koster det meg 1400 kroner å få skifta den.

Men jeg lurer egentlig på hvordan de kan innrømme halv skyld, og ikke hel skyld?

Detta suger :( DE vet veldig godt at dete r feil på de lyktene... :(

#152746  av celicat23

kaimagne skrev:Har endelig fått svar fra Toyota Moss, og de var villige til å betale halvparten av materialkostnadene, pluss gratis montering. Dermed koster det meg 1400 kroner å få skifta den.

Du kan kontakte toyota i drammen (hovedkontoret) og fortelle de om saken, og spørre om toyota norge sitt standpunkt i henhold til denne feilen (fukt i lykter). Be om noe skriftlig. De liker ikke å sette ting på papir når de vet at de egentlig bare driver å rompekjører deg for å prøve spare noen tusenlapper.

Celica T20'en jeg hadde lakk det vann inn i når jeg vasket den. Toyota prøvde å nekte og rette opp feilen (vinduet satt litt skjevt) og sa at bilen var ikke laget for å vaske med høytrykk. Jeg ba om å få det skriftlig, for jeg følte flere burde opplyses om dette før de kjøper celica. Plutselig var de villige til å fikse feilen alikevel.

#152763  av jsun

Da har bilen min fått skinnende blanke "Øyne" :wink: ....... bærre lækkert!!

Helt utrolig på forskjellen, på service-graden hos de forskjellige Toyota Forhandlerene!!!
I og med at dette er en HELT klar fabrikasjonsfeil, og går under 5års reklamasjonsrett. I alle fall for biler solgt i Norge.

(Glemte å få navnet på fyren Kai Magne, sorry!! ..... Men jeg er enig med at du bør sende et brev til Toyota i Drammen, bruk gjerne meg som referanse, i og med at de gikk med på ombyttet på min bil)

#152773  av 2fast4u

jsun skrev: Helt utrolig på forskjellen, på service-graden hos de forskjellige Toyota Forhandlerene!!!
I og med at dette er en HELT klar fabrikasjonsfeil, og går under 5års reklamasjonsrett. I alle fall for biler solgt i Norge.
Det er vel akkurat her problemet ligger, Toyota har 3-Ã¥rs fabrikkgaranti der alt av feiler/mangler dekkes av fabrikk.
Utenom dette har vi som forbruker 5 år reklamasjonsrett, dvs fra bilen er 3 til 5 år er det forhandleren hvor vi har kjøpt bilen vi må klage og gjøre krav mot.
I slike tilfeller blir som oftest TN og forhandler enige om en deling der forhandleren dekker arbeid og TN dekker utgifter på deler.
Forekommer også at man kommer til en løsning med deling på alle 3 parter, der TN/forhandler/bileier deler regningen likt. Slike tilfeller er mer sjeldent.
Og dette gjelder biler solgt i TN-systemet.

Bilen til Kai Magne er vel ikke solgt ny i Norge, og kan man da forlange at en Norsk forhandler eller TN skal ta utgiftene på dette ?
Fabrikken sier 3 år garanti - ferdig med det !
Hender jo såklart i noen tilfeller at det blir gitt utvidet garanti som går over 3 år/ 100.000 km, men dette er det fabrikken som gir, ikke TN.

Får Kai Magne 2 nye hovedlykter for 1.400.- ferdig montert så er vel egentlig ikke dette så ille.

Trur dette er en litt vanskelig sak for den stakkars kundemottakeren som behandler akkurat slike saker, en ilter kunde på en side og en sta forhandler/importør på andre siden.
Men vi forbrukere har jo såklart mulighet til å kunne gå lengre opp i systemet hvis vi ønsker, men man kan vel ikke regne med å få så mye hjelp av TN når det gjelder importerte biler.

Håper dette løser seg for alle parter.

:wink:

#152776  av jsun

2fast4u skrev:
jsun skrev: Helt utrolig på forskjellen, på service-graden hos de forskjellige Toyota Forhandlerene!!!
Det er vel akkurat her problemet ligger, Toyota har 3-Ã¥rs fabrikkgaranti der alt av feiler/mangler dekkes av fabrikk.
Utenom dette har vi som forbruker 5 år reklamasjonsrett, dvs fra bilen er 3 til 5 år er det forhandleren hvor vi har kjøpt bilen vi må klage og gjøre krav mot.
I slike tilfeller blir som oftest TN og forhandler enige om en deling der forhandleren dekker arbeid og TN dekker utgifter på deler.
Forekommer også at man kommer til en løsning med deling på alle 3 parter, der TN/forhandler/bileier deler regningen likt. Slike tilfeller er mer sjeldent.
Og dette gjelder biler solgt i TN-systemet.

Bilen til Kai Magne er vel ikke solgt ny i Norge, og kan man da forlange at en Norsk forhandler eller TN skal ta utgiftene på dette ?
Fabrikken sier 3 år garanti - ferdig med det !
Hender jo såklart i noen tilfeller at det blir gitt utvidet garanti som går over 3 år/ 100.000 km, men dette er det fabrikken som gir, ikke TN.

Får Kai Magne 2 nye hovedlykter for 1.400.- ferdig montert så er vel egentlig ikke dette så ille.

Trur dette er en litt vanskelig sak for den stakkars kundemottakeren som behandler akkurat slike saker, en ilter kunde på en side og en sta forhandler/importør på andre siden.
Men vi forbrukere har jo såklart mulighet til å kunne gå lengre opp i systemet hvis vi ønsker, men man kan vel ikke regne med å få så mye hjelp av TN når det gjelder importerte biler.

Håper dette løser seg for alle parter.

Som jeg skrev, 5års reklamasjonsrett i henhold til forbrukerkjøpsloven, gjelder for biler (produkter) solgt nytt i Norge, på bruktimport gjelder kun forhandlerens/selgers Garantier.
(Glemte å pressisere det med ny i forrige post)
Sist redigert av jsun den 26 jan 2006 19:18, redigert 1 gang totalt.

#152777  av kaimagne

Det er snakk om bare ei lykt. Den andre ble skifta etter den første påkjørselen.

Og hvorfor skal ikke Toyota Norge kunne henvende seg til Toyota Europe og be om videre refusjon for sine utlegg/utgifter? Det er jo ett digert konsern dette, og bilen er jo ikke oppfunnet og produsert av Toyota Norge...

Ikke er jeg spesielt ilter heller, det er jo i all hovedsak en skjønnhetsfeil. Og Toyota Moss har gitt meg veldig god service tidligere, så jeg kommer ikke til å bitche så veldig lenge på det.

Men jeg har jo registrert feilen med lyktene allerede tidlig i 2005, og bilen er en sein 01-modell, så Toyota visste om det innen tidsfristen på 5 år...

Så jeg kommer nok til å gjøre meg bryet verdt med å skrive inn til Toyota Norge, og jeg kommer nok også til å bruke NAF som gjenpartsadressat.
Det å sende kopi til interesseorganisasjoner/tillitsmannsorganisasjoner generelt bruker å øke hastigheten på saksgangen har jeg erfart.

#152779  av jsun

kaimagne skrev: Og hvorfor skal ikke Toyota Norge kunne henvende seg til Toyota Europe og be om videre refusjon for sine utlegg/utgifter? Det er jo ett digert konsern dette, og bilen er jo ikke oppfunnet og produsert av Toyota Norge...
Jeg er veldig enig, men hvis bilen din er bruktinportert, har du ingen rettigheter i henhold til loven i Norge, men når sant skal sies, så bør jo denne fabrikasjonsfeilen rettes opp, uannsett hvor man er og bor, for den gjelder jo ALLE tidelige MK7 modeller.
Sist redigert av jsun den 26 jan 2006 19:32, redigert 1 gang totalt.

#152782  av Goose

jsun skrev:
kaimagne skrev: Og hvorfor skal ikke Toyota Norge kunne henvende seg til Toyota Europe og be om videre refusjon for sine utlegg/utgifter? Det er jo ett digert konsern dette, og bilen er jo ikke oppfunnet og produsert av Toyota Norge...
Jeg er veldig enig, men hvis bilen din er bruktiportert, har du ingen rettigheter i henhold til loven i Norge, men når sant skal sies, så bør jo denne fabrikasjonsfeilen rettes opp, uannsett hvor man er og bor, for den gjelder jo ALLE tidelige MK7 modeller.
Hvis Toyota gir 3 år garanti i hele Europa har man full rettigheter.
EU lover bestememr dette via EØS avtalen..

Men desverre så får man ikke 5 år reklamasjon, da dette er kjøpsloven som gir på varer kjøpt i Norge.

Men ja, en fabrikk feil burde vært rettet samme F om bilen er 3 eller 7 år...Det hvor fort feilen kommer fram er helt tilfeldig og derfor burdet det vært en mye lenger garanti på fabrikk feil.

#152783  av jsun

Goose skrev: Men ja, en fabrikk feil burde vært rettet samme F om bilen er 3 eller 7 år...Det hvor fort feilen kommer fram er helt tilfeldig og derfor burdet det vært en mye lenger garanti på fabrikk feil.
Helt enig på ("Statiske deler" ikke bevegelige), men på motor og bevegelige deler, må før eller siden garantien utløpe.
Feilen på disse lyktene burde vært tilbakekalt, og utbedret fra Fabrikk hensyn, siden feilen er åpenbar.
Men siden dette ikke er en "kritisk" feil, ble vel dette ikke gjort.

Men nå er jeg en av de heldige. Motor fra 2004 gått 12 000km, og nye lykter i dag.

#152826  av 2fast4u

Ikke er jeg spesielt ilter heller, det er jo i all hovedsak en skjønnhetsfeil. Og Toyota Moss har gitt meg veldig god service tidligere, så jeg kommer ikke til å bitche så veldig lenge på det.
Det var ikke det at jeg mente at du kaimagne var spesielt ilter :lol: :lol: men tenket generelt på slike saker hvor en mann eller kvinne sitter mitt i mellom to bestemte parter.

Og så vidt jeg vet får ikke TN noen form for refusjon på slike ting fra Toyota Europa.

Det jeg tror er at du sannsynligvis ikke får noe lettvint hjelp av TN for å fronte en slik sak mot T.Europa.
Du burde, som du selv skriver, sende inn en forespørsel/klage til kundesenter TN og vurdere videre fremgangsmåte etter hvilket svar du får der.
Det mest riktige er vel egentlig at du reklamerer dette problemet mot denne du har kjøpt bilen hos hvis dette er en forhandler i Tyskland el.
Disse vil igjen kunne ta opp problemet med TMME.
Du kan også sende en forespørsel til TMME, men du burde avvente svar fra TN først.