TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 500-600km paa 1 liter

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #157773  av MinuX

Da er dommen inne. Komp testen var vist bra: 14% 15% 16% og 7%. Kravet er på 29% tror jeg.

Det blir til Skifte av Ringer på stempel Hone Sylinder, skifte tetteringer på ventiler+slipe Ventiler. Det var motoren om oljelekasje Bare dette er over 15 lapper. Men de skal holde en løpende dialog med meg under reppen =)

Fra EU kontrollen: Skifte skiver og klosser bak, Skifte Rep Set brkalippere bak, Skifte dempere bak, Rep eksos lekk Mellom mnaifoil og motor.

For å si det sånn det blir endel overtids jobbing i tiden framover.......

#157787  av CelicaTurbo

dyrt med motoren ja, men bakbremsene fikser du nå selv for det er ganske enkelt ;)

#157791  av MinuX

Hehe. under samtalen med toyota mannen, sa jeg vel ordet dyrt ca hvert tredje ord... hehe, sant nok det kan jo tab bremsene selv... Byttibg av dempere, er det vrient? den ene hadde vann i seg. det ver grunnet til byttet.

#157798  av CelicaTurbo

bytting av dempere er også ganske enkelt så ta det i samme slengen.. har blitt beskrevet her på forumet noen ganger hvordan dempere byttes på lettest måte.. å bytte bremseskiver bak og dempere er gjort på ca to timer tenker jeg, og halve tiden er jobben med å presse sammen fjæren før du tar den ut av dempersatsen, har du senkefjærer er det kjappere. Bytt også ut mansjetter og gummistopper til demperne mens du først er i gang. Det vanskeligste er vel å overhale kalipperne bak selv, overhalingssett koster ca 3-400 for hver side, men trolig har mekonomen innbyttekalippere for en 11-1300kr. Eventuellt kanskje noen har delebil du kan få billigere kalippere fra, så kan du overhale selv på kjøkkenbenken hjemme før du begynner å skru på selve bilen :)

#157799  av GT4 CS

Dempere bak er såre enkelt, det klarer du kjempefint:)
Og bytte skiver og klosser klarer du kjempefint:)
Overhale calippere bak klarer du og kjempefint:)

Bare vær obs på at linkarm til stabstag kan sitte dønn, så puss ren gjengene med stålbørste og spray på en god rustløser. Du må ha en umbrako og sette i midten, så bruker du fastnøkkel på mutteren.
Ang overhaling av bremsene, kjøp deg stålull og kobberfett.
Stemple pleier jeg bare presse ut ved hjelp av bremsepedalen om det har satt seg helt, eventuelt kan du få det blåst ut med trykk luft. Det du gjør er at du pusser inni der stemplet sitter med stålull og f.eks wd40. Samme gjør du på stemplet, få bort all rust og møkk. Selve monteringen er enkel, kan være litt knotete og få inn gummi tettningen første gang, bare pass på og ikke stikke hull i den.
Lurer du på noe er det god support på tlf 9189886, kun normal takst :lol:

#157801  av CelicaTurbo

GT4 CS skrev:Lurer du på noe er det god support på tlf 9189886, kun normal takst :lol:
gratis å ringe dit mener du vel? Mangler et siffer ;)

#157865  av GT4 CS

Fillærn mann, du er for smart. Beviser at du følger med iallefall:)
91879886 er nummeret, der ble det riktig :lol:

#157982  av MinuX

Det som er litt rart er at han jeg kjøpte bilen av sier at hele bremsesystemet er ikke mer enn et år gammelt. Jeg toler jo selvfølgelig på han. Er det ikke litt rart at de må byttes? Det som også er litt pussig er at det satt en gutt fra toyota ved en annen pult og så veldig mye på meg, når jeg så på han smilte han. dette skjedde mange ganger. bare virker litt misstenksomt. Jeg skal ring NAF idag og få bestilt en EU kontroll der, bare for å være på den sikte siden.

#157983  av CelicaTurbo

om det er byttet bør du gjerne be om mening fra et annet sted ja.. det er jo mulig at kalipper henger litt om den ikke ble overhalt da, men at skivene fremdeles er i god orden..

#158391  av MinuX

Imorra er det en tur inn til NAF =). Får se hva de sier ;) det er litt rust på skivene bak, men det er vel kanskje mulig å pusse bort?

#158612  av MinuX

Jepp jepp jepp. NAF karen sa at det mest sannsynlig bare holdt med å pussebort rusten på skivene og bare rengjøre kalippene. Men demperene må byttes da, de så ikke fine ut.

Så på onsdag er den store dagen da, motoroverhaling. Men etter dette renger jeg med at bilen kan gå "noen" mil til uten store problemer =)

#158947  av MinuX

Da var bilen levert til toyota for motoroverhalling. Uff ser ikke fram til regninga. Selvom jeg vet dette er en invistering i bilens framtid =)

#158952  av spkstrp

leverte inn motoren til totalvurdering (skrudd i biter for å inspisere).
Pris prima motor: 26000 :lol:
Motoren var ikke kjørbar når jeg leverte den inn da (måtte bestille ny veiv ++). Kjøpte en brukt motor i sverige til 4000 kr i stedet :lol:

#159062  av MinuX

Ja, det kunne jo ikek vært verre tror jeg.....

Toyota ringte akuratt, de anbefalte ny motor. Det var hvist en ripe i blokka som ikke kunne fikses, og lagrene var hvis ikke gode for 5 øre.
Men de hadde jo en kontakt som kunne selge en MR2 motor til meg for 7 tusen da. Gunnen til det motorbytte var at han ville ha større motor. Den skulle vist ikke bruke noe olje, emn toyota kunne ikke legge noe garanti på dette.

SÃ¥ prisen for alt, sjekking av motor, ny motor til 7 tusen, innsetting av motor, som sikkerts bytte av registerreim..... 26 tusen.

Noen som har en Celica Gti 16v til salgs eller vet om noen gode brukt motorer?
 #159076  av ealixyr

Hei.

Har jo en motor liggende ifra en annen Celica, som er gått 240 000.
Oljeforbruk er jeg ikke sikker på , men tror ikke det er en liter i uka liksom.

Hvis du vil ha den skal du få den billig, veldig billig.

mvh T.G