TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• For høyt turbotrykk CS

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#159862  av TheStig

sleeper skrev:
TheStig skrev:nei i gt4cs sitt tilfelle er det nok ikke creep nei, men kan være det i peak sitt tilfelle der bilen har 3" HKS og ikke cat ..

du kan ALDRI få boost creep på en org ct26 el ct20b.
det er mer en stor nok WG i det org turbinhuset.
er ikke stor nok turbin eller komressor på den til at den kan få dette! (spessielt når den turboen egentlig ikke greier stort mer en meks trykk motoren tåler..)

så trur nok du kan se bort fra det..

for og få ned trykket så må du gjøre 1 av disse tingene:

1: begrense eksosen (mindre DP eller eksos) eller montere en flaskehals et sted på eksosen ( f.eks cam 2" rør et sted i eksosen)
2: pass på at staget til WG ikke står i no mer en 1-2mm spenn når den blir satt på
3: få tak i en svakere WG.
4: pass på at WG ikke går treigt
jo du kan få boostcreep med en original ct26. Mange i england som har opplevd det med veldig åpen eksos

#159945  av Peak

Når har jeg bøyd wastegateklokka slik at det er 1-2 mm jeg må dra stanga ut for å hekte på ventilen. Testet også med pumpa, å nå begynner den å åpne på 0.45bar ca, og er helt ute på 0.9 bar, altså en fremgang.
Jeg kommer iallefall til å satse på nr. 2 og 4 av det sleeper kom med, blir et par dager før jeg får testet dette. Skal komme med tilbakemelding!

Er denne en mulighet, hvis dette ikke funker?

Bilde
http://www.fensport.co.uk/partsfiles/st185tuning.htm ---> http://www.fensport.co.uk/partsfiles/in ... torfaq.htm

#159952  av Kjelliken

:? hadde problemet selv tidligere og det viste seg og være sprekk i slangen til vastgate..

Ikke lett og oppdage altid. men der feilen lå i allefall. :wink:

#159990  av CelicaTurbo

Har aldri hørt om noen som har fått boost creep med ct26 på Celica, men det har vært folk med MR2 Turbo og Aussie downpipe som har rapportert dette. På ST205 med ct20b turboen er det et vanlig problem med boost creep med for åpen eksos, og det skal ikke alltid så mye til heller ser det ut til, ihvertfall ifølge alle postene om det på gt4oc.net :)

#159993  av kennethx

CelicaTurbo skrev:Har aldri hørt om noen som har fått boost creep med ct26 på Celica, men det har vært folk med MR2 Turbo og Aussie downpipe som har rapportert dette. På ST205 med ct20b turboen er det et vanlig problem med boost creep med for åpen eksos, og det skal ikke alltid så mye til heller ser det ut til, ihvertfall ifølge alle postene om det på gt4oc.net :)
Vet at st205rr på forumet her slet med dette på sin st205. En restriktor i eksosen var visst det som skulle til...

#160043  av GT4 CS

Noen som har en god forklaring til hvordan man lager den slik at den funker?

#160062  av 2fastgt4

skal du ha restriktor :?: :?: :shock: må vist revurdere det inntrykket jeg hadde av deg :lol:

#160066  av sleeper

kjøp deg et bra ems, dyser av meg og walbro pumpe så er det bare og peise på! :D

#160073  av 2fastgt4

slik skal det låte :D

#160077  av ST205RR

st205 med orginal turbo/wastgate og 3" dp/eksos vil gi boost creep, jeg endte opp med å måtte bytte ut en bit av 3" eksosen med 2.5" for å lage litt mottrykk, og nå funker det bra :D
Sist redigert av ST205RR den 09 mar 2006 11:27, redigert 1 gang totalt.

#160094  av CelicaGT

ST205RR skrev:st205 med 3" dp/eksos vil gi boost creep, jeg endte opp med å måtte bytte ut en bit av 3" eksosen med 2.5 for å lage litt mottrykk, og nå funker det bra :D
Så da er det ikkje problem å bruke 3" dp og 2.5" eksos. :-)

#160168  av ST205RR

CelicaGT skrev:
Så da er det ikkje problem å bruke 3" dp og 2.5" eksos. :-)

Nei det går fint :D

#160580  av Peak

Nå har jeg prøvd med rett lengde på wastegate, og det ble bedre, men får ikke dempet trykket på 3. og 4. gir..ligger fint på 1.1bar på 2.gir hele veien, men når 3. gir kommer så ligger den fint helt til det blir ca 4000-5000rpm, da kommer det plutselig mye trykk.. så kommer4. gir da ligger den fint på 1.1+ helt til man kommer over 3500-4000rpm, da spretter trykket opp til 1.4ca, og dermed fuelcut

#160588  av kennethx

Kobler ikke TVIS inn ett sted i mellom der? Nå sier jeg ikke at det skal føre til at trykket skyter i taket. Mer en observasjon, kan det være noe galt med tvis funksjonen?

#160634  av TheStig

til dere som har forlatt den originales sti, kan ikke en feilkobblet dumpventil forårsake dette ? peak, post det bildet av motorrommet ditt så de får se hvordan dumpen er kobblet