TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• For høyt turbotrykk CS

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #159511  av Peak

Har problem med for høyt turbotrykk, i 2.gir noen ganger, men spesielt i 3. gir. Hadde mistanke om at det skulle være treghet, eller at wastegatestangen eller branketten som holder klokka skulle være bøyd, men alt ser greit ut.
Har testet wastegateklokka med turboen ute, og den begynner å åpne på 0.5 bar ca, og er helt ute på 1.0 bar.
Har ikke katalysator, 3" HKS eksos fra original downpipe, Turbo XS boostcontroller, Blitz luftfilter, og T-VSV(lavere turbotrykk på 1. og 2. gir) utkoblet.
Ellers så var eksosman. helt banan, så den blir planet.

#159678  av GT4 CS

Sliter med det samme selv, har riktognokk 2,5" eksos da. Skal og sjekke ws min for når den åpner. En annen ting jeg ble tipset om var og sjekke at det ikke har tettet seg i luftenippelen ut fra turbo, slik at den da ikke skulle klare levere nokk luft til ws.
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=14045

#159681  av Peak

Nippelen har jeg og testet, kommer nokk med luft ut/inn.
Men en ting lurer jeg på, er det normalt på disse at jeg må strekke stanga ca 5-10mm ut av wastegate for å få den hektet på armen til "ventilen" i turboen?eller hvordan skal dette være?

#159683  av GT4 CS

Slik var det på min gml og, byttet turbo (fortsatt ct26) Og den ws som satt på den gml turboen min var noen mm kortere en den som fulgte med nye turboen, så da satt jeg jo på min gml ws med kortere stag.
Men nå da jeg satt på den ws som fulgte med turboen jeg kjøpte gikk den rett på, skal og gjøre det til vanlig.
Du er sikker på at staget ditt ikke er bøyd da?

#159692  av Peak

Okei, ja da er det jo ikke staget mitt som er bøyd, men branketten som holder klokka, får prøve å bøye litt på den så den glir rett på da

#159746  av 2fastgt4

du vet sikkert dette fra før men uten cat og med 3" vil bilen lade mere.
gjerne rundt 0,3 bar.

når det er kaldt ute så kan den fort lade rundt det samme en gang til altså enda + 0,3 bar.

min ladet rundt 1,2 bar når det var varmt (dette er riktig på min)

tok bort kat så ladet denn 1,5(helt greit)

så kom kulda og slangen til innsuget "blåste" av hele tiden.
fikk festet den bedre.

da så jeg på ladetrykket 2,3 bar vilt gøy :D ved 3500rpm
men ikke så bra.Dro ned ladetrykket maksimalt så nå lader den 1,5 bar.

for å fikse dette så må man vel rett og slett bytte wg "TROR JEG"

DA DENNE ER LAGET FOR EKSOS MED MERE MOTSTAND.

vet ikke om det er så enkelt da,kanskje sleeper kan svare på dette??

#159777  av TheStig

Overboost (egentlig "boost creep") er et begrep om hva som skjer når wastegate ikke klarer å rute nok eksosgasser unna turbinen, med det resultatet at turboen ikke stopper å lade mer trykk. Det kan skje når man har alt for fri eksos. Eksosgassene foretrekker å gå letteste vei og om det er for lite baktrykk kan man risikere at for mye av gassene går gjennom turbinen til tross for at wastegate er åpen. Mulige måter å fikse problemet på er å strupe eksosen, designe en dowpipe som flyter bedre ut av wastegate-portene, eventuellt porte og utvide wastegateportene (men da må man være obs på at det økte arealet som eksosen påvirker porten kan kan føre til at presset mot porten blir høyere enn fjæren i wastegate klarer å motvirke, med det resultat at porten åpner for tidlig).

sitat kristin

#159779  av GT4-R

Ni kanske har för stora DP. på vissa DP så följer det med så man kan bergränsa flödet med hjälp av en packnings ring så inte man får för högt laddtryck..
Org wastgaten klar inte att hålla tillbaks...

#159780  av TheStig

ekstern wg

#159810  av GT4 CS

Tenker litt på det med baktrykk også, jeg har vurdert og sette tilbake katalysator, eventuelt kjøpe meg en racecat. Men da er aberet mitt, om det er ws som er synderen og ikke klarer kontrolere ladetrykket, da vil vel baktrykket kunne bli farlig trykk, det optimale er vel og ha samme baktrykk som ladetrykk?
Om ladetrykket kan øke med 0,3bar ved kalt vær så funker jo faktisk min ws som den skal da. Kjører jo uten cat og med mongoose anlegg på 2,5"
Før jeg fjernet cat ladet jeg 0,85 bar med org eksos, etter cat ble tatt ut føk ladetrykket opp til 1,1bar uten justering av bc

#159830  av CelicaTurbo

boost creep har jeg ikke engang tenkt på å foreslå, men det er forholdsvis enkelt å se om det er det som skjer: om trykket jobber seg vanlig fort og stabiliserer seg på det høye nivået så er det ikke creep men heller et wastegateproblem, mens om trykket spretter opp til instillt nivå men deretter sakte stiger videre så er det creep pga at wastegate ikke klarer å rute nok eksosgasser utenom turbin. Men, GT4CS hadde jo dette problemet også med orginal eksos og da burde det ikke være noe boost creep?

#159842  av TheStig

nei i gt4cs sitt tilfelle er det nok ikke creep nei, men kan være det i peak sitt tilfelle der bilen har 3" HKS og ikke cat ..

#159844  av CelicaTurbo

TheStig skrev:nei i gt4cs sitt tilfelle er det nok ikke creep nei, men kan være det i peak sitt tilfelle der bilen har 3" HKS og ikke cat ..
det er nok sant ja :)

#159856  av sleeper

TheStig skrev:nei i gt4cs sitt tilfelle er det nok ikke creep nei, men kan være det i peak sitt tilfelle der bilen har 3" HKS og ikke cat ..

du kan ALDRI få boost creep på en org ct26 el ct20b.
det er mer en stor nok WG i det org turbinhuset.
er ikke stor nok turbin eller komressor på den til at den kan få dette! (spessielt når den turboen egentlig ikke greier stort mer en meks trykk motoren tåler..)

så trur nok du kan se bort fra det..

for og få ned trykket så må du gjøre 1 av disse tingene:

1: begrense eksosen (mindre DP eller eksos) eller montere en flaskehals et sted på eksosen ( f.eks cam 2" rør et sted i eksosen)
2: pass på at staget til WG ikke står i no mer en 1-2mm spenn når den blir satt på
3: få tak i en svakere WG.
4: pass på at WG ikke går treigt

#159861  av kennethx

sleeper skrev:

du kan ALDRI få boost creep på en org ct26 el ct20b.
det er mer en stor nok WG i det org turbinhuset.
er ikke stor nok turbin eller komressor på den til at den kan få dette! (spessielt når den turboen egentlig ikke greier stort mer en meks trykk motoren tåler..)

så trur nok du kan se bort fra det..

for og få ned trykket så må du gjøre 1 av disse tingene:

1: begrense eksosen (mindre DP eller eksos) eller montere en flaskehals et sted på eksosen ( f.eks cam 2" rør et sted i eksosen)
2: pass på at staget til WG ikke står i no mer en 1-2mm spenn når den blir satt på
3: få tak i en svakere WG.
4: pass på at WG ikke går treigt
ladet nå fint 1.5bar før jeg slapp gassen når slangen til wastegaten spratt av :wink:

Hadde også problemer med ustabil boost med 3" aussue og ct26, merkelig nok forsvant alle boost peak problemer når jeg byttet til ct20b, selv om den turboen kommer raskere og holder lenger på trykket (1.2@7250), så er den samtidig mer stabil. Kan nesten lure på om ct26'en ikke liker så godt 3" eksos :)