TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Turbo Bytte

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

 #170219  av sleeper
 
det spørs jo hva annet han har gjort med motoren det... største problemet er jo at org ecu ikke er programert noe særlig mer en 1.3kg og går du over der så går det gæli uansett hva du har i blokka...

 #170221  av cs2451
 
oki den er grei. han lurer på om han skal kjøpe piggyback nå til å begynne med! men viss han kjører 1,3 da så går det vel fint

 #170229  av sleeper
 
cs2451 skrev:oki den er grei. han lurer på om han skal kjøpe piggyback nå til å begynne med! men viss han kjører 1,3 da så går det vel fint
tja, det bør gå!
men hvorfor ikke bare kjøre 1.2-1.25 og være sikker?
er sinnsykt dritt og rase en motor bare fordi han skal ha 5hk mer... :wink: (med tanke på at han skulle kjøpe piggiback seinere så regner jeg ikke med at han driter penger! :wink: )

 #170231  av cs2451
 
han har sikkert rå akkurat nå og. men har brukt veldig masse penger på bilen i det siste. skal jeg overtale han til et sprut?

 #170235  av sleeper
 
cs2451 skrev:han har sikkert rå akkurat nå og. men har brukt veldig masse penger på bilen i det siste. skal jeg overtale han til et sprut?
hvis han vil kjøre med 1.5kg så er sprut det eneste alternativet!(går vel med et piggiback system også, men er bedre med et sprut..)
(og med mindre han har brapeiling så burde han få noen til og mappe det på rulle for han!)

 #170238  av cs2451
 
oki. får ringe han nå! mappingen hadde nok ikke blitt av oss nei. måtte ha reist til noen med rulle ja

 #170280  av CelicaTurbo
 
med tanke på at 3. gen motoren i st205 bruker trykksensor+turtall for å finne luftmengde istedenfor en luftmengdesensor så er motorstyringen mer følsom for endringer i motorens "volumetriske egenskaper". Om man på en st185 senker mottrykket eller gjør andre triks for å øke mengden luft som går inn i motor ved samme turbotrykk så betyr ikke det så mye siden luftmengdemåleren uansett forteller hvor mye luft som går inn. På st205 er regner ECU seg frem til hva som er luftmengden og om man da gjør forandringer som fører til mer luft i motor ved samme trykk som tidligere vil ECU regne feil og tro at det er mindre luft i motoren enn det egentlig er, men mager blanding som resultat. Dvs at man med en 3. gen motor bør bytte motorstyringen på et tidligere tidspunkt enn på en 2. gen motor, rett og slett for å sikre seg at bensin og tenning blir korrekt. Skal man gjøre det enkelt kan man f.eks bytte til en Apexi PowerFC ECU, som er ren plug&play om du kjøper AP-Engineering sin st205 versjon. Faktisk var det en slik til slags her på forumet for noen måneder siden og så langt jeg så ble ikke den solgt her ihvertfall.

 #170297  av cs2451
 
han har bestillt seg turbo nå. så nå blir det datasprut, nye dyser nytt bensinsystem mente han. så da bør det gå fint

 #170300  av sleeper
 
hvilken turbo har han best da?

han burde bytte bensinpumpe! men er ikke sikkert han trenger dyser..(de han har holder til 380hk...)

 #170439  av cs2451
 
er egentlig ikke sikker. han sa det bare fort. bensinpumpe blir byttet ja.

 #170448  av sleeper
 
ta og hør med han da! så finner du ivertfall ut om den greier og levere mer en dysene greier..!)

 #170511  av cs2451
 
den kan levere mer enn dysene ja. tror turboen var god for 2bar trykk.

 #170522  av sleeper
 
cs2451 skrev:den kan levere mer enn dysene ja. tror turboen var god for 2bar trykk.
har veldig lite og si hvor mye trykk den greier og lage...
selv om den greier 2bar trykk på en 1.1 liter så vil ikke det si at den greier det på 3sgte motoren!

hvor mye trykk den klarer sier INGENTING om hvor mye hk den greier og levere til! (med mindre den er testet på akkurat samme motor!)
men det sier noe om lagera i turboen! for du skal ha bra lager for at den skal kunne lade 2kg over lang tid uten og ta skade av det..

 #170566  av cs2451
 
ja klar over dette.

 #171862  av cs2451
 
Døde visst ut denne tråden. Turboen kom i hus nå i helga. Han fikk besjed fra turboservice at turboen var bolt-on. noe som viste seg ikke være sant.
Men men. Har begynt å lage flenser så turboen kommer vel snart på.
Det er forresten en IRX-450