TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Til de som er leie av høye bensinpriser!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#170949  av sleeper

sindrejl skrev:
jonny on the spot skrev:Hva med å sette bilen fra seg, lissom bare la den stå der og så kan kjære kristin rive seg i ræven og se på hvor mangen milliarder norge taper...
Syntes faen det er vanvittig at de skal tjene 70 mrd ekstra pga krig i midtøsten
hadde vært kult, men alt for avhengig av bil til å gjøre det :)

og det VET de alt for godt...

#170992  av jonny on the spot

det er kanskje på tide med en underskriftskampanje eller enda verre hysj ikke si det til noen DEMONSTRASJON... Hjelper lit at folk (meg inkludert) sitter på et diskusjonsforum og snakker/diskuterer. Nei folkens la oss ta i et tak så de kan leve vel i norge om 200 år også, så min oppfordring er KJØR BIL OG GLED DEG OVER DET....

#174311  av Goose

Er rat med det at nordmenn osm har så høye lønninger klager på bensin prisen når andre land i europa har nesten samme prisen men vesentlig lavere lønninger.

Sier ikke at det er riktig med høye bensinpriser, men jeg vil heller ha bedre veier enn 1 kr lavere bensin pris.

En annen ting. Er ikke bare statne som har skylden av stor bensin pris.
Bensin kjedder er langt i fra interesserte i noe bensinpris krig. Det har et "skult" sammarbeid på den prisen. Er ikke noe problem for en kjede å senke prisen med 1kr. Men de gjør ikke det, fordi morealen til de freste berdifts ledere e at de skal tjene mest mulig per ola dunk som kommer som kunde.

Hadde alle drevet med kvantumsalg slik f.eks. shariff gjør med dekk så ville prisene i norge på bensin og mange andre varer være lavere.

Jobbet som fungerende butikk sjef på en større bensinstasjon og når jeg ville sette ned priser og gitt til å snakke med sjefen hos konkurenten (jeg måtte få han med på det for at vi kunne krige mot 3 kjeden) så sa han følgende: "Hvorfor det?, Vi har faste kunder som kommer til oss, og det er kun en stasjon fra hver an kjedene i en radius på 40 km. Så hvorfor sette ned, folk må jo ha bensin uansett så de betaler uansett.

Nå sier ikke at staten er helt uskyldig men å klage hele tiden for bare staten er feil. Man må se på alle leddene ikke bare en.

Veier. Hvorfor er de så javla dyre å bygge. Jo fordi meste parten er det statens vegvesen som vinner anbud. men koster veiene det de er budsjetert for?, NEI det er alltid større kostnad. Jeg mener ikke noe vondt mot Mesta, men jeg har sett emr effektive bedrifter enn de. Og Mesta lager ikke bedre kvalitett på vegene enn andre, se bare på E6 fra moss mot fredrikstad.

SÃ¥nne folke kaksjoner er veldig bra, men de tar seg av et problem og kun en av leddene som er ansvarlige for fororsaking av problemet.

Tenk over det og dere.

Og så lenge (nå sier ikke at derer gjør det) men så lenge "dere" stemmer på sv og ap så kan dere gå og tro at det blir bedre, men da går dere å tror på Vakum. Ikke sikkert andre partier er bedre, men jeg mener alle partier fortjener å prøve seg i makta. Desverre, Norge i dag er en fin offisielt stat, men egentlig er det den siste komuniststaten.

#174352  av sindrejl

Goose skrev:Er rat med det at nordmenn osm har så høye lønninger klager på bensin prisen når andre land i europa har nesten samme prisen men vesentlig lavere lønninger.
synes ikke det er rart jeg for der dem har lavere lønninger og fremdeles høy bensinpris koster det nada å eie selve bilen samt lavere skatt, bedre veier, mye mer igjen for penga man gir til staten

#174363  av Goose

sindrejl skrev:
Goose skrev:Er rat med det at nordmenn osm har så høye lønninger klager på bensin prisen når andre land i europa har nesten samme prisen men vesentlig lavere lønninger.
synes ikke det er rart jeg for der dem har lavere lønninger og fremdeles høy bensinpris koster det nada å eie selve bilen samt lavere skatt, bedre veier, mye mer igjen for penga man gir til staten
i Polen eks. Forsikring på en Yaris 2006 D4D er 4500 kr i året minste sats. Jeg betaler 3100.
Deler til bilene er 0,2% biligere (sett på toyota og de gangene jeg handlet der til Celica)
Bilkost er ikke biligere fordi de har vesentlig høyre slitasje på biler pga vanvittig dårlig vei standard.
Bensin som sagt nesten samme pris
Vei skatt er 50% av den norske, det er greit nok.
men gjennømsints lønning i mnd er på 6000 kr.

Så da se på det selv.
Og ja maten er litt biligere, men faktisk ikke alt. Datamaskiner koster mer, TVer koster mer enn i Norge.
Klær samme pris.

SÃ¥ jeg vet ikke.

#174370  av jumbo

Ja det er jo utvilsomt at nordmenn har det romsligere økonomisk enn mange andre land, også på bensin. Det jeg tror plager de fleste allermest er egentlig ikke prisen i seg selv, men det faktum at vi får så lite igjen for å betale høye skatter og avgifter på bil...

Om veistandarden og tjenester tilhørende dette hadde vært helt glimrende tror jeg langt færre hadde klaget over prisene, det er kombinasjonen av å betale mye og se pengene gå rett på bok isteden for å komme bilistene til gode som irriterer. Spesielt med tanke på at enhver politiker alltid snakker høyt om å få ned ulykker, nullvisjon og masse lignende svada, men når det kommer til å faktisk bruke penger på dette får pipa en helt annen låt.

#174424  av dca

Goose skrev:
sindrejl skrev:
i Polen eks. Forsikring på en Yaris 2006 D4D er 4500 kr i året minste sats. Jeg betaler 3100.
Deler til bilene er 0,2% biligere (sett på toyota og de gangene jeg handlet der til Celica)
Bilkost er ikke biligere fordi de har vesentlig høyre slitasje på biler pga vanvittig dårlig vei standard.

Så da se på det selv.
Og ja maten er litt biligere, men faktisk ikke alt. Datamaskiner koster mer, TVer koster mer enn i Norge.
Klær samme pris.

SÃ¥ jeg vet ikke.
sier ikke du har feil men hvor har du denne infoen fra?
syns det er rart at folk i polen har det så dyrt... brennevinet koster jo ingenting der blant annet... syns det var veldig merkelig.. kan liksom ALDRI tenke meg at tv koster mer i polen enn i norge... men mulig det er slik da

#174458  av Goose

dca skrev:
Goose skrev:
sindrejl skrev: synes ikke det er rart jeg for der dem har lavere lønninger og fremdeles høy bensinpris koster det nada å eie selve bilen samt lavere skatt, bedre veier, mye mer igjen for penga man gir til staten

Så da se på det selv.
Klær samme pris.

SÃ¥ jeg vet ikke.
sier ikke du har feil men hvor har du denne infoen fra?
syns det er rart at folk i polen har det så dyrt... brennevinet koster jo ingenting der blant annet... syns det var veldig merkelig.. kan liksom ALDRI tenke meg at tv koster mer i polen enn i norge... men mulig det er slik da
DCA, jeg kommer fra Polen, kona mi er fra Polen og jeg er der nedre min 4 ganger i året. Så trust me, vet lit om det.

TVer koster mer i Polen fordi i Norge er større press i markedet, forlk bytter oftere.
Se på mobil tlf. Når nokia lanserer Mobil så blir den veldig fort utdatert, slik er ikke tilfellet der nede.
Forsikringen der er ikke lagt etter hvor mye du kjører, men hvor mye bilen din er vørt, derfor er det så veldig mange små biler der nede. Folk har ikke rå til dyre store audi A6 osv. er rett og slett ikke lønsomt.

#174493  av dca

okay!

Heldigvis skrev jeg at du muligens hadde rett! hehe
noe du nok har! :D

#190334  av TiM

Syns det er litt feil å sammenligne norge med et østblokkland...
Ta heller å sammenlign med Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike, Nederland, Sveits, Spania, Italia osv... :D

Kan godt sammenligne med USA, men det blir egentlig urettferdig den andre veien... 4kr litern, ny mustang på over 200hk til under 200000kr, avgift? hææ.. :p

#190385  av Goose

Ja men ser du fra andre siden så selv om høy bensin pris og høy bilavgifter har nordmenn det godt.

Ellers så hadde ikke nybilsalg gått som det går eller hyttebyging osv.

SÃ¥ sytring over priser er heller ikke 100% riktig.

#190402  av sindrejl

Goose skrev:Ja men ser du fra andre siden så selv om høy bensin pris og høy bilavgifter har nordmenn det godt.

Ellers så hadde ikke nybilsalg gått som det går eller hyttebyging osv.

SÃ¥ sytring over priser er heller ikke 100% riktig.
og likevel er norge på 19.plass i europa over lykkelige innbyggere og danmark på 1.st :P dem har jo like dyr bensin og tilogmed dyrere biler

#190559  av chris

Goose skrev: Sier ikke at det er riktig med høye bensinpriser, men jeg vil heller ha bedre veier enn 1 kr lavere bensin pris.
Bedre veier? Hva har vi bedre veier enn da? Jo, vent da.. jeg tror kanskje det er en gammel gjørmevei ute på en åker som er litt dårligere enn E6'en.. hadde vi enda fått noe igjen for alle milliardene vi spytter inn i statskassen i bensinavgifter og bilavgifter, så hadde det jo vært mer akseptert.. men vi får ikke en dritt igjen for pengene.
Når det først bygges nye veier, så bygges de med tanke på dagens behov og ikke om 5 eller 10 år.. så kort tid etter de er bygget er de utrangert allerede. Men det bygges jo nesten aldri nye veier, men det flikkes litt på en sving her og der, og selv DET klarer de ikke få til skikkelig engang.....

Og når man snakker om at vi har høye lønninger, hva koster det å KJØPE en bil i andre land da? halvparten? en tredjedel? er jo en grunn til at vi har europas eldste bilpark, til tross for våre "høye lønninger".

#190638  av Goose

chris skrev:
Goose skrev: Sier ikke at det er riktig med høye bensinpriser, men jeg vil heller ha bedre veier enn 1 kr lavere bensin pris.
Bedre veier? Hva har vi bedre veier enn da? Jo, vent da.. jeg tror kanskje det er en gammel gjørmevei ute på en åker som er litt dårligere enn E6'en.. hadde vi enda fått noe igjen for alle milliardene vi spytter inn i statskassen i bensinavgifter og bilavgifter, så hadde det jo vært mer akseptert.. men vi får ikke en dritt igjen for pengene.
Når det først bygges nye veier, så bygges de med tanke på dagens behov og ikke om 5 eller 10 år.. så kort tid etter de er bygget er de utrangert allerede. Men det bygges jo nesten aldri nye veier, men det flikkes litt på en sving her og der, og selv DET klarer de ikke få til skikkelig engang.....

Og når man snakker om at vi har høye lønninger, hva koster det å KJØPE en bil i andre land da? halvparten? en tredjedel? er jo en grunn til at vi har europas eldste bilpark, til tross for våre "høye lønninger".
Hue!
Les nøye! Jeg sa at jeg vil heller ha bedre veier enn lavere bensin pris. Dvs. At jeg vil at politikere skal bruke penger på veier enn på nedsetting av bensinpriser.

Tror du må virkelig begynne å lese NØYE!!!

Er ikke alle steder i Norge veiene er bygd på måten du beskriver. Kjør E6 gjennom østfold så ser du at bla bruer er tilpasset 4 felt som kommer så deter ikke over alt.

Og ikke si vi ikke har rå til bilene vi kjøper! Bare begynne å prioritere.
SÃ¥ komklusjonen fra min side er:
"Sytre at vi har bare det helt javlig i Norge, er like meningsløst som å heve bensin priser"!!!!

#190650  av Goose

Alt i alt så er jeg ganske enig med dere, ikke helt men ganske.

Men det som jeg synes er mest uretferdig er at bensin skla være dyrest der folk er avhengig av den, dvs. i distrikt Norge.

I byene fungerer evartfall bussene, men der jeg bor har vi en buss kl 7:30 og retur 15:00.

Og hos oss koster Diesel 2 kr mer en i Oslo og 2,5 kroner mer enn i Moss.
Dette er helt javlig.

Og problemet her er at bensinstasjonene samarbeider om pris, og de gidder ikke å krige. Hater sånnt!