TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• twin turbo kit ??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

#172661  av Ninjamannen78

Bunndrag og 700hk.. hmm, den var ikke enkel.

#172750  av Rayho

tore 95 tt euro spec skrev:
Ninjamannen78 skrev:Hvorfor skal du ha twin kit.. Singel er tingen :D
fordi jeg vil ha drag fra bånn og ikke fra 5000 og oppover..men om det er singelturbo som det ikke er så mye lag på så kom med det..men tror ikke jeg får det med en singel som skal opp mot en 700 gamp..

mvh tore
Da går du for twin. 700hk og singel turbo uten mye lag tror jeg kan være en long shot. Muligens vil det være vanskelig med 700hk og lite lag uansett om du velger twin. Skjønner godt du vil ha bra med effekt nede i registeret også. Med mindre du skal gå for rent baneprosjekt så høres det ut på deg at twin passer best. For primært bane vil kanskje en singel være tingen. For gata, og kanskje bane/dragrace et par ganger i året vil nok twin passe deg best.

#172754  av @lpher

Er ikke prisene på ettermonterte twinturbo-oppsett fra annerkjente merker helt hinsides fornuft da? :wink:

#172758  av Rayho

@lpher skrev:Er ikke prisene på ettermonterte twinturbo-oppsett fra annerkjente merker helt hinsides fornuft da? :wink:
Tja.
700hk blir vel ikke billig uansett, men det at det trengs endel flere deler, å ikke minst en ekstra turbo, gjør at dem ligger ganske høyt i pris. Særlig ferdige kit. Som dette som ligger på 700hk+ på bakhjula... Tror dette er bedre for en bil som skal brukes hver dag. Singelturbo oppsett vil komme fort og brutalt høyere oppe i registeret. Her har du ganske mye tidligere effekt, å vil være mer brukende for gata. Men singelturbo med samme effekt blir sikkert mye billigere

http://stage6motorsports.com/ecommerce/ ... 1ec49aa93c

Singelturbokit som kan levere 900hk+ Mye billigere løsning da, hvis man tenker på torbosystem, men skal resten av motor henge med så baller det nok på seg. Men her bare en sammenligning på type kit og hvor mye billigere det er hvis man skal tenke pris.

http://stage6motorsports.com/ecommerce/ ... 1ec49aa93c

#173258  av Ninjamannen78

Nå har jo ikke jeg den dypgående kjennskapen til twin og singel turbokit til Supra som f.eks Rayho her, men fant denne oversikten der man kan sammenligne effektkurver fra mange av de friskeste, dyno-kjørte Supraene i USA. Meget interressant.

http://dyno.to4r.com/graph.php

#173276  av Rayho

Ninjamannen78 skrev:Nå har jo ikke jeg den dypgående kjennskapen til twin og singel turbokit til Supra som f.eks Rayho her, men fant denne oversikten der man kan sammenligne effektkurver fra mange av de friskeste, dyno-kjørte Supraene i USA. Meget interressant.

http://dyno.to4r.com/graph.php
Kan ikke alle være flinke til alt vet du :D

#173311  av Ninjamannen78

Ja det skal ikke være greit. Uansett, på denne grafen kan man sammenligne de råeste Supraene i USA. Og jeg kan ikke se noe som skulle tilsi at de med twin kit har noe mere bunndrag enn de med singel. Prøv f.eks å sammenligne HKS 2835x2 med HKS T04R eller GreddyT88, som vel er noen av de tregeste singlene.

#173317  av Rayho

Poenget er at hvis du setter bilen opp med et twinturbo oppsett så har du større muligheter til å bygge en motor som er mere gatevennlig. Dette er ganske basic. Så kan man i tillegg kompensere med AR og mulige turbiner, kompressorhus, eksoshus osv. Det kan man jo gjøre med en singelturbo også. Man får det sånn man vil ha det, men man kan ikke få i pose og sekk. Ikke alle ønsker samme karaktreristikk på motor. Når man først skal legge ned masse penger i motor så bygger man det for sitt bruk.

Forresten, se TMW sin bil med GT35R x 2 så har man et pent oppsett. Finn en singel som ligner på den.

#173345  av T23 Turbo

et_casey skrev:Det er folk på AEM forumet som har fått ut 1196 bakhjuls hester på ei original shortblokk iværtfall.

-Lars
Hmmm en jeg kender lavede Lige under 1100 tror jeg på standart motor, men der bøjede plejlstænger også.
Eneste opgradering var knaster og en KÆMPE turbo.
MVH Finn

#173378  av Ninjamannen78

Rayho skrev:Forresten, se TMW sin bil med GT35R x 2 så har man et pent oppsett. Finn en singel som ligner på den.
Det oppsettet står på en V8 og ikke en Supra, så vet ikke hvor sammenlignbart det egentlig er.

#173387  av Rayho

Ninjamannen78 skrev:
Rayho skrev:Forresten, se TMW sin bil med GT35R x 2 så har man et pent oppsett. Finn en singel som ligner på den.
Det oppsettet står på en V8 og ikke en Supra, så vet ikke hvor sammenlignbart det egentlig er.
Nei det vet ikke jeg heller. Men var en pen kurve i allefall. Greit å ha 300hk på 3250 o/min. De supraene der med twin må ha sinnsyk treg spoolup, så da skjønner jeg ikke hvorfor dem går for twin egentlig. Men finnes jo turboer til alle formål

#173415  av tore 95 tt euro spec

hvilke singel turbo er det som er best om man vil ha lite turbolag men som kan gi rundt 550-600 rwhp da?? tenger vel ikke så mye mer til gatebruk :wink:
pris??

#173453  av Soulsweak

Gik turbo i sverige har en Garret GT3540R som gir mellom 500-650 hk koster omtrent 19750,-
Har lest at T51 turboen gir nærmere 800hk! mer om den veit jeg ikke...

#173456  av Soulsweak

Ezo skrev:
TOYPARTS skrev:
sindrejl skrev:tåler bilen dette uten å oppgradere mere motordeler da?
jepp
Motoren tåler vell oftest bare opp til 500, før du må bytte stempler, råder osv?
Har vært borti Supra med 850hk på original blokk og innmat men hvor lenge det holdt er en annen sak :)
Girkassene ryker nok først,har lest at manuell tåler i overkant av 500hk mens automaten holder til over 400 noen høyere? :)

#173474  av @lpher

Soulsweak skrev: Girkassene ryker nok først,har lest at manuell tåler i overkant av 500hk mens automaten holder til over 400 noen høyere? :)
Mja...mener getrag-kassa skal tåle endel mer enn det da :) Men automat kasse bør man ikke pushe så mye over 400hk igjennom nei :)