TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ødelagt turbo... igjen...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#171851  av cs2451

FireWalk skrev:Er ganske sikker på at det er den ja. har sjekket det andre. Komp test osv så bra ut. Har også en Oil catch tank som vil vise ganske fort dersom det er noe motorintærnt som er gåent og skaper blowby.

Skal såklart være HELT sikker før jeg sender den inn. Koster jo over 500 kr bare å sende den som bedriftspakke + nedetid på bilen og mye demonteringsarbeid.

Skal få en annen kar til å se på den også. Forsøkte å kjøre nedoverbakke og bremse på giret for så å gi gass igjen, men da kom det ikke noe røyk.. noe det ville gjort om det var ventil-tetningene f.eks..

Det som er utingen er jo at mange av symptomene på ødelagt turbo og ødelagte ventiltetninger er ofte de samme da.. så det er ikke så lett å si alltid. Noe kan indikere det ene mens noe annet indikerer det andre.
etter det du beskriver her så kan det virke som det er turboen din ja. Tatt av luftfilter og kjent på slark + oljesøl?

#171909  av Andy_Celica

Fader, du er jo max uheldig og da, har lest igjennom postene dine, må bare si at dette var dumt, så mye motgang som du har hatt, så trengte du ihvertfall ikke dette. får håpe det ordner seg kostnadsfritt denne gangen da!

#171989  av Christian

Du BØR sjekke veivhusventilasjonen din. Hadde akkurat det samme på min forrige motor og da viste det seg at det skal sitte en enveis-ventil i slangen mellom innsuget og toppen. Hadde glemt det jeg, så putta bare på en slange som passet. Det røyk som om bilen hadde tatt fyr :!: :lol:

#172071  av FireWalk

Christian skrev:Du BØR sjekke veivhusventilasjonen din. Hadde akkurat det samme på min forrige motor og da viste det seg at det skal sitte en enveis-ventil i slangen mellom innsuget og toppen. Hadde glemt det jeg, så putta bare på en slange som passet. Det røyk som om bilen hadde tatt fyr :!: :lol:
en enveis ventil??? heiv av den slangen som stod der, men det virket jo bare til å være en helt vanlig slange, så ingen ventil inni der????... nå går det bare en vanlig slange fra PCV til oil catch tanken, og derifra til innsuget igjen.

#172074  av FireWalk

Det som er så sinnsykt rart er at det ryker ikke når jeg starter bilen (kaldstart). Da ryker det ikke noe, ikke før den er gått seg varm etter 5-10 minutter. Først da begynner det å røyke. Jeg kan kjøre i mange minutter uten at det kommer noe røyk i det hele tatt. Så om jeg stopper, så kommer det plutselig mye røyk selv på tomgang. Mens det andre ganger ikke kommer noe..

Forsøkte å bremse på giret i nedoverbakke for så å gi gass.. ingen merbar røyk da heller. Jeg kan ligge i 2400 omdreininger og cruise, og plutselig kommer det et vilkårlig puff med røyk bak.. det er liksom ikke noe klart mønster i dette?..

#172081  av Christian

Husker ikke hvor lang tid det tok før den begynte å ryke. Gikk nok litt tid....
Prøv å koble vekk hele slangen og blind innsuget og toppen. Min slutta med en gang da. Tror det fungerer slik at på tomgang vil den prøve å suge luft ifra toppen, pga vakum i innsuget. Derfor skal ventilen stenge.Ellers vil den dra inn olje damp som ryker no jævelig...
Ved pådrag skal den åpne. Aner ikke hvorfor det er slik, for det er jo litt ulogisk å putte 1kg ladetrykk inn der, men da jeg blindet min fungerte alt fint. Kappa bare slangen på midten og tettet med bolter og slangeklemme.

Trodde også turboen min var defekt, men stussa veldig siden den var helt ny. (Som din...)

#172082  av sleeper

hvis turboen lekker olje så vil det ikke ryke av den før det blir varmt! (ivertfal ikke hvis det lekker ut i eksosen..)
fordi da er ikke kesosen varm nok til at olja begynner og ryke..

#172086  av FireWalk

ja.. det er akkurat det.. tenkte først på tetningene til ventilene, men det KAN Det jo ikke være da, da hadde jo symptomene vært motsatt på kaldstart.

her er to videoer av røyken av eksosen på tomgang, når bilen har gått seg varm:

http://px08.net/mr2smoke/

syntes det er litt vanskelig å si av fargen der hva som foregår.. er liksom LITT for mye røyk til at det kan være bare olje med tanke på oljeforbruket som etter min mening burde vært drastisk høyere om alt det der var olje. Alternativet er om det vi ser her er en blanding av olje og veldig fet-blanding (for mye bensin) ?

#172354  av FireWalk

ingen som har noen formening om fargen på den eksosen altså?.. :?:

#172382  av CelicaTurbo

ikke annet enn at det skal ganske lite olje til før du får røyk i eksosen, så det er egentlig lite trolig at oljeforbruket er så høyt at du merker det uten å ha ført detaljert måling av forbruk både før og etter.

#172422  av FireWalk

CelicaTurbo skrev:ikke annet enn at det skal ganske lite olje til før du får røyk i eksosen, så det er egentlig lite trolig at oljeforbruket er så høyt at du merker det uten å ha ført detaljert måling av forbruk både før og etter.
Ja det er jo sant. Skal forsøke å bytte til en annen type olje i dag tenkte jeg, bytte filteret også. Tar en flush på oljesystemet også først, så ser jeg om det blir noe bedre da. Vet at det kan være stor forskjell fra en olje til en annen. Det er jo forsåvidt et longshot, men får ikke anledning til å ta av turboen før om noen dager uansett, så da er det vel ingenting å tape på å prøve.

#172430  av sleeper

tviler STERKT på at og bytte olje vil gjøre noen forskjell.. eneste tilfelle jeg kunne sett for meg at det hadde hatt noen effekt var ved exstrem banekjøring og olja begynnte og koke... og det er jo ikke tilfelle her..
trur nok du kaster bort noen 100kr i olje ved og prøve...

#172438  av FireWalk

har mine tvil jeg og.. men må bytte olje uansett.. så skader ikke å bytte nå, og teste, og så skru av turboen etterpå.. oljen renner jo ned i bunnpanna uansett.. :)

Noen spesielle triks for å få av turboen mens motoren er i? det er jo uhyggelig trangt der. Husker jeg slet som faen med å bytte HFH.. :\

#172541  av CelicaTurbo

ville ha undersøkt skikkelig trikset til Christian jeg da, om du ikke har gjort det allerede? ;)

#172571  av FireWalk

CelicaTurbo skrev:ville ha undersøkt skikkelig trikset til Christian jeg da, om du ikke har gjort det allerede? ;)
Jeg kan ikke se at det sitter noen "enveis" ventil i noen av de pcv slangene..

christian: hva slags motor var det du opplevde dette på? er det forskjell på 2. gen og 3. gen på akkurat denne funksjonen?

For meg ser det ut som helt vanlige slanger som satt der..