TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ødelagt turbo... igjen...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #171710  av FireWalk

Så er min nyoverhalte turbo ødelagt... Hvordan er det MULIG??

Jeg tenkte at nå skal alt ordnes.. alt skal overhales, nye deler skal på. Nå skal bilen bli 100%, for nå gidder jeg ikke noe mer nedetid og problemer..

Så hva er det første som skjer etter at bilen blir kjørbar igjen etter å ha blitt totalt renovert motormessig i vinter? jo: den nyoverhalte turboen tar kvelden.

Når en turbo er overhalt skal den jo være like god som en fabrikkny turbo!! den har 100.000 km / 6 måneder garanti. SÅ hvordan kan det ha seg at den begynner å ryke blått etter bare noen få ukers kjøring med ladetrykket satt på 0,5 bar??? DET skjønner jeg ikke! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Dvs, den har puffet litt blårøyk nå og da men jeg trodde det kom av at det lå en del gøffe nedi eksosanlegget etter nødmodus kjøring på forige motoren. Men så har det bare blitt mer og mer, og nå bruker den plutselig betydelige mengder med olje.

De må ha gjort noe feil når de overhalte turboen, for det skal jo ikke gå ann at den blir så fort ødelagt! Iallefall ikke når den aldri har hatt mer enn 0,5 bar i ladetrykk! (som er det bilen har som max nå siden vi ikke har stilt inn alt 100% enda..)

faen så irriterende altså! Må begynne å plukke ned turboen og sende den avgårde til overhaling for så å sette den inn igjen nå da..

håper VIRKELIG de tar dette på egen kappe i henhold til garantien! for jeg gidder ikke betale 6000 kroner for å overhale den på nytt etter å ha brukt den bare 4 uker... er vel 2-3 måneder siden jeg fikk den overhalt, men den har jo ikke blitt satt på bilen før nå nylig..

:roll: hvorfor kan ikke ting bare VIRKE???.........

#171712  av FireWalk

har noen hatt lignende problemer før? noen som vet hvordan de er med tanke på garantien? er de greie å ha med å gjøre eller blir det et himla styr?..

turboen er overhalt av turboservice AS - http://www.turbo.no i gjøvik.

#171718  av Andy_Celica

turboservice gir jo enten 100.000 elle 1 år de da!

#171719  av jumbo

Du skal vite at jeg er uendelig glad for at vi har slike folk som deg Firewalk som tar seg av mesteparten av det uhellet som ellers hadde rammet oss andre :mrgreen:

Håper det ordner seg uten altfor mye stress da... du har vel hvertfall rett på gratis utbedring ettersom du har garanti på overhalingsjobben

#171732  av sleeper

virker rart det der... for av erfaring og det som turbofirmaene sier så vil en turbo som det er feil på etter overhaling ryke innen de første 10 min med kjøring!

sier selfølgelig ikke at det på noen måte er din feil!(og tviler strerk på at det er det!)

man sjekk at oljereturen din ikke er knekt eller dårlig flow i den! for da vil du knekke tettningene i turboen veldig fort!

#171733  av FireWalk

jumbo skrev:Du skal vite at jeg er uendelig glad for at vi har slike folk som deg Firewalk som tar seg av mesteparten av det uhellet som ellers hadde rammet oss andre :mrgreen:

Håper det ordner seg uten altfor mye stress da... du har vel hvertfall rett på gratis utbedring ettersom du har garanti på overhalingsjobben
Ja det syntes du vel. Jeg er sikker på at jeg fungerer på forumet her på samme måte som Jupiter fungerer i solsystemet vårt. Nemlig ved at den suger til seg alt av katastrofale asteroider og annen dritt som ellers ville bli sendt vår vei med katastrofale resultat..
Andy_Celica skrev:turboservice gir jo enten 100.000 elle 1 år de da!
De har 6 måneder eller 100.000 km står det her. Turboen ble sendt inn den 29.09.2005 når vi begynte å overhale motor. Siden har den blitt liggende frem til motoren var klar, og så satt på. Siden begynte vi på det motorelektriske, og har jobbet med det frem til intil en uke siden. Først da fikk jeg begynt å kjøre bilen igjen, og da var det altså en del blårøyk som forværret seg for hver dag. Alle som har kikket på den er enige om at det er turboen. Så usannsynlig som det enn måtte høres ut! sånt skal jo ikke skje med en nyoverhalt turbo :(

Men jeg får håpe på at de gir meg utbedring på garantien da, siden den ikke er kjørt mer enn kanskje 10 mil siden den ble satt inn...
og den har røket blått helt siden første stund.. for så å bli værre og værre..

Men med min uflaks kan jeg jo risikere at de begynner å syke seg ved å si at garantien gikk ut for 1 måned siden... :roll:

#171736  av FireWalk

sleeper skrev:virker rart det der... for av erfaring og det som turbofirmaene sier så vil en turbo som det er feil på etter overhaling ryke innen de første 10 min med kjøring!

sier selfølgelig ikke at det på noen måte er din feil!(og tviler strerk på at det er det!)

man sjekk at oljereturen din ikke er knekt eller dårlig flow i den! for da vil du knekke tettningene i turboen veldig fort!
Virker jo som om det er pakningen som har tatt kvelden der, og det er jo noe som ikke burde skje under normale omstendigheter. Men kan ikke se at det er noen knekk på returen, og selv om vi ikke "testet" det på noen måte så kan jeg ikke skjønne at det kan ha vært tett heller, for den andre turboen som stod på motoren funker jo som bare det! hadde det vært noe problemer med oljetilførselen til turboen så burde jo den andre turboen og ha tatt skade av det.. :\

#171754  av cameleon

Velkommen til gjengen :mrgreen:

#171766  av sleeper

får satse på at de tar det på sin kappe da! (hvis de er litt service innstilt så tar de det! :wink: )

#171805  av FireWalk

Det som er med de kompresjons testene er jo at de sier jo egentlig ikke så mye om tilstanden til motoren generelt.. f.eks om man får høy kompresjon så tenker man: wow! motoren min er i TOPP stand! mens det i realiteten bare kommer av at man har mye karbonavleiringer..

Det som plager meg er måten det ryker på.. Det kan minne litt om ventiltetninger, men samtidig så virker det som om det er turboen.

Nå ryker det jo faktisk litt når bilen står på tomgang også, og det syntes jeg er merkelig.. :shock:

Skal prøve å skifte olje i morgen og filter i morgen, og så sjekke forbruket. Har jo erfart at man kan oppleve store forskjeller bare fra merke til merke.

Noe spesielt merke som er å anbefale? kjører på 5w-40 nå.. men vurderer å kjøpe 10w-40.. det burde vel gå bra på 3s-gte motoren? er det ikke den som er anbefalt fra fabrikk?

#171814  av Andy_Celica

Andy_Celica skrev:turboservice gir jo enten 100.000 elle 1 år de da!
De har 6 måneder eller 100.000 km står det her. Turboen ble sendt inn den 29.09.2005 når vi begynte å overhale motor. Siden har den blitt liggende frem til motoren var klar, og så satt på. Siden begynte vi på det motorelektriske, og har jobbet med det frem til intil en uke siden. Først da fikk jeg begynt å kjøre bilen igjen, og da var det altså en del blårøyk som forværret seg for hver dag. Alle som har kikket på den er enige om at det er turboen. Så usannsynlig som det enn måtte høres ut! sånt skal jo ikke skje med en nyoverhalt turbo :(

Men jeg får håpe på at de gir meg utbedring på garantien da, siden den ikke er kjørt mer enn kanskje 10 mil siden den ble satt inn...
og den har røket blått helt siden første stund.. for så å bli værre og værre..

Men med min uflaks kan jeg jo risikere at de begynner å syke seg ved å si at garantien gikk ut for 1 måned siden... :roll:
Enhver bytte-turbo fra oss leveres med en reparasjonsgaranti som gjelder i 12 måneder fra kjøpsdato, 100 000 km eller 3000 timers bruk, avhengig av hva som først nås. Garantien omfatter i intet tilfelle driftstap, direkte eller indirekte skade. Dette gjelder også for overhaling av innsendt turbo.

http://www.turbo.no/index2.htm
Sist redigert av Andy_Celica den 08 mai 2006 22:51, redigert 1 gang totalt.

#171815  av Rage

Har du noe custom eksos e.l.? Nytt eksosanlegg siden du startet overhaling etc?

#171820  av FireWalk

Ah! så det nå.. 12 måneder garanti. Inbilte meg å ha lest at det var 6 måneder. Men da er jo saken ganske grei. Får levere den inn så finner de sikkert ut hva det er som har skjedd med den.

Startet overhaling i anledning prosjektet mitt som går ut på å få en driftsikker bil. Gidder ikke sette inn ny motor også går det 2 måneder så finner jeg ut at topp pakningen må skiftes f.eks.. like greit å ta alt i samme slengen da :)

#171836  av cs2451

Du er helt bombesikker på at det er turboen? Har du prøvd å koble bort veivhusventilasjonen og sett om det blir forandring? viss det er turboen er det sikkert bare det små tettningene som er dårlige(merkelig etter overhaling) men da er det dårlig arbeid. eller at de har brukt opp igjen de gamle tettningene. ikke vet jeg.
men kan være en ide å få sjekket litt opp før du sender turboen og finner ut at det er noe annet.

#171848  av FireWalk

Er ganske sikker på at det er den ja. har sjekket det andre. Komp test osv så bra ut. Har også en Oil catch tank som vil vise ganske fort dersom det er noe motorintærnt som er gåent og skaper blowby.

Skal såklart være HELT sikker før jeg sender den inn. Koster jo over 500 kr bare å sende den som bedriftspakke + nedetid på bilen og mye demonteringsarbeid.

Skal få en annen kar til å se på den også. Forsøkte å kjøre nedoverbakke og bremse på giret for så å gi gass igjen, men da kom det ikke noe røyk.. noe det ville gjort om det var ventil-tetningene f.eks..

Det som er utingen er jo at mange av symptomene på ødelagt turbo og ødelagte ventiltetninger er ofte de samme da.. så det er ikke så lett å si alltid. Noe kan indikere det ene mens noe annet indikerer det andre.

Har jo hørt at de skal gjøre ganske godt arbeid på turboservice, har aldri hørt noe negativt om dem (var jo derfor jeg sendte inn turboen nettopp dit) men klart, det kan jo forekomme at ting ikke funker helt optimalt selv om det er utført på ordentlig måte. Komponenter som er brukt kan ha produksjonsfeil f.eks.. mye man ikke kan forutse, så selv om det virker usannsynlig så kan man ikke avskrive muligheten totalt. Spesielt ikke når alt peker mot turboen. (Ja jeg vet av erfaring at det er skjelden det faktisk ER turboen, som regel er det faktisk motoren og ikke turboen)

Forhåpentligvis vet jeg litt mer i morgen..hvis ikke blir det bare å sende den inn uansett.
Sist redigert av FireWalk den 09 mai 2006 00:09, redigert 1 gang totalt.