TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • DumpventilspørsmÃ¥l

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

 #174740  av VeilSide
 
Jeg bruker ikke bilen til "vanlig" bruk og når jeg først har den ute så passer jeg på å få brukt den litt ;)

Vist jeg strammer dumpen (kan jeg stramme en resirkulerbar dump eller må jeg bare skaffe meg en "ny"?) så vil det slite mere på turboen? Hvor mye mere? Slikt jeg må skifte en turbo hver tredje banekjøring f.eks?

 #174748  av Andreazz
 
VeilSide skrev:Jeg bruker ikke bilen til "vanlig" bruk og når jeg først har den ute så passer jeg på å få brukt den litt ;)

Vist jeg strammer dumpen (kan jeg stramme en resirkulerbar dump eller må jeg bare skaffe meg en "ny"?) så vil det slite mere på turboen? Hvor mye mere? Slikt jeg må skifte en turbo hver tredje banekjøring f.eks?
Du har vell 2 turboer?

 #174749  av Larsen
 
VeilSide skrev:Jeg bruker ikke bilen til "vanlig" bruk og når jeg først har den ute så passer jeg på å få brukt den litt ;)

Vist jeg strammer dumpen (kan jeg stramme en resirkulerbar dump eller må jeg bare skaffe meg en "ny"?) så vil det slite mere på turboen? Hvor mye mere? Slikt jeg må skifte en turbo hver tredje banekjøring f.eks?
Akkurat hvor fort den slites ned vet jeg ikke, men det fører til at turboen jobber under høyt trykk da du slipper gassen og jo høyere trykk jo mer slitasje.Hvis du skal koble ut den orginale dumpventilen så bare drar du ut vakumslanger som går til den og plugger den igjen med en skrue. Eller så er det bare ettermonterte dumpventiler som kan justeres.

Før jeg kuttet fjæren på dumpventilen så fikk den en blanding av lydene. Først pysj og så den flafre lyden :D

 #174750  av VeilSide
 
Singelturbo :mrgreen:

 #174752  av VeilSide
 
Larsen skrev:
VeilSide skrev:Jeg bruker ikke bilen til "vanlig" bruk og når jeg først har den ute så passer jeg på å få brukt den litt ;)

Vist jeg strammer dumpen (kan jeg stramme en resirkulerbar dump eller må jeg bare skaffe meg en "ny"?) så vil det slite mere på turboen? Hvor mye mere? Slikt jeg må skifte en turbo hver tredje banekjøring f.eks?
Akkurat hvor fort den slites ned vet jeg ikke, men det fører til at turboen jobber under høyt trykk da du slipper gassen og jo høyere trykk jo mer slitasje.Hvis du skal koble ut den orginale dumpventilen så bare drar du ut vakumslanger som går til den og plugger den igjen med en skrue. Eller så er det bare ettermonterte dumpventiler som kan justeres.

Før jeg kuttet fjæren på dumpventilen så fikk den en blanding av lydene. Først pysj og så den flafre lyden :D
Vil jeg da kjøre med max ladetrykk vist jeg kutter ut dumpen? Eller kan jeg skifte til en større turbo og kjøre på ett "trygt" trykk slikt det varer?

 #174755  av Larsen
 
VeilSide skrev:
Larsen skrev:
VeilSide skrev:Jeg bruker ikke bilen til "vanlig" bruk og når jeg først har den ute så passer jeg på å få brukt den litt ;)

Vist jeg strammer dumpen (kan jeg stramme en resirkulerbar dump eller må jeg bare skaffe meg en "ny"?) så vil det slite mere på turboen? Hvor mye mere? Slikt jeg må skifte en turbo hver tredje banekjøring f.eks?
Akkurat hvor fort den slites ned vet jeg ikke, men det fører til at turboen jobber under høyt trykk da du slipper gassen og jo høyere trykk jo mer slitasje.Hvis du skal koble ut den orginale dumpventilen så bare drar du ut vakumslanger som går til den og plugger den igjen med en skrue. Eller så er det bare ettermonterte dumpventiler som kan justeres.

Før jeg kuttet fjæren på dumpventilen så fikk den en blanding av lydene. Først pysj og så den flafre lyden :D
Vil jeg da kjøre med max ladetrykk vist jeg kutter ut dumpen? Eller kan jeg skifte til en større turbo og kjøre på ett "trygt" trykk slikt det varer?
Da jeg sikter til trykk så tenker jeg ikke på det som går på turbotrykks måleren, for det vil være det samme. Hadde du koblet turbotrykksmåleren din inn før gasspjeldet og koblet ut dumpventilen ville du sett at trykket hadde blitt ganske høyt. Dette er trykket som dumpventilen forhindrer.