TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • DumpventilspørsmÃ¥l

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #174512  av VeilSide
 
Jeg har nå sånnen resirkulerbar dump i bilen. Jeg har _0_ peiling på motor o.l. men nå skal jeg få lært meg dette her. Fra det utgangspunktet jeg har så er målet å få sånnen artig lyd som er i endel Supraer. Noen har kanskje også lyden på telefonen ;) Det er mere en sånn flafrelyd vist dere er med.

Hva trenger jeg for å få sånnen lyd og i hvilken ende må jeg starte å tenke når jeg skal skifte? Hva er det jeg egentligt skal gjøre og sånnt helst basic, hva gjør at en dump virker (ikke hvorfor men hva gjør). Jeg kan lite om dette her men alt må lærest engang :D

 #174608  av jumbo
 
En dump har som oppgave å bidra til at du ikke bremser ned turboen nevneverdig når du går av gassen. Når du har av gassen stenger du jo spjeldet og lufta turboen genererer har ingen steder å gjøre av seg. Dette fører raskt til kraftig trykkøkning, som i sin tur betyr at turboen har hardere motstand å jobbe mot. Som isammen med at du ikke har noen nevneverdig eksos til å drive turboen betyr at turboen bremser opp. Som i sin tur betyr at den må spinnes opp igjen når du går på gassen igjen, noe som forsinker girskiftet / fører til overall tregere aksellerasjon og respons.

Ved å slippe ut det meste av trykket når du går av gassen holdes turboen i gang mens du girer og er derfor klar til å produsere trykk så snart du går på gassen igjen med langt mindre forsinkelse.

Dette lager dog en markant PYSJ type lyd, og har ikke noen sammenheng med blafrelyden du tenker på.

Mener å huske lyden du tenker på kommer fra wastegaten (bypass-ventilen som slipper eksos forbi turboen for å justere selve trykket), men husker ikke hvorfor kun noen biler får denne lyden og andre ikke... mer eller mindre alle wrc-biler jeg har hørt har dette, men nesten ingen gatebiler med turbo... Sikkert noen som kan forklare nøyaktig hvordan denne lyden oppstår og hvorfor.

 #174611  av maxgets
 
Du får sånn lyd om du ikke har dump evt. en veldig stram dump..

 #174613  av Andy_Celica
 
jumbo skrev:En dump har som oppgave å bidra til at du ikke bremser ned turboen nevneverdig når du går av gassen. Når du har av gassen stenger du jo spjeldet og lufta turboen genererer har ingen steder å gjøre av seg. Dette fører raskt til kraftig trykkøkning, som i sin tur betyr at turboen har hardere motstand å jobbe mot. Som isammen med at du ikke har noen nevneverdig eksos til å drive turboen betyr at turboen bremser opp. Som i sin tur betyr at den må spinnes opp igjen når du går på gassen igjen, noe som forsinker girskiftet / fører til overall tregere aksellerasjon og respons.

Ved å slippe ut det meste av trykket når du går av gassen holdes turboen i gang mens du girer og er derfor klar til å produsere trykk så snart du går på gassen igjen med langt mindre forsinkelse.

Dette lager dog en markant PYSJ type lyd, og har ikke noen sammenheng med blafrelyden du tenker på.

Mener å huske lyden du tenker på kommer fra wastegaten (bypass-ventilen som slipper eksos forbi turboen for å justere selve trykket), men husker ikke hvorfor kun noen biler får denne lyden og andre ikke... mer eller mindre alle wrc-biler jeg har hørt har dette, men nesten ingen gatebiler med turbo... Sikkert noen som kan forklare nøyaktig hvordan denne lyden oppstår og hvorfor.
,

Slik jeg har forstått dette er at den lyden kommer av dump, men at det kommer ann på ossen stemplet i dumpen blir åpnet, eller at du trenger andre fjærer til dumpen slik at den ikke klarer å åpne helt men står og vibrere. Og det er mulig at jeg er helt på bærtur, men det er slik jeg har skjønt det!

 #174627  av VeilSide
 
Synes denne flaffrelyden er så søt jeg og så vil jeg ikke ha denne markante PSJT-lyden når jeg jo ikke hører motoren ellers nesten ;)

Har hørt endel Escorter og Supraer har denne lyden (i "vanlige" gatebiler).

 #174644  av Erlend
 
Det er riktig at flafrelyden kommer fra wastegaten, jeg har for øvrig hørt den på mange av gatebilene til venner, f.eks Saab 93 Aero og Audi A3 Turbo. Men ikke spør meg hvorfor, så mye peil har jeg ikke :) For øvrig liker jeg den lyden litt bedre enn psj-lyden fra dumpen...

 #174662  av chris
 
Erlend skrev:Det er riktig at flafrelyden kommer fra wastegaten, jeg har for øvrig hørt den på mange av gatebilene til venner, f.eks Saab 93 Aero og Audi A3 Turbo. Men ikke spør meg hvorfor, så mye peil har jeg ikke :) For øvrig liker jeg den lyden litt bedre enn psj-lyden fra dumpen...
Hvordan blir det om man kombinerer psj og flafre? :P

 #174680  av Erlend
 
chris skrev:
Erlend skrev:Det er riktig at flafrelyden kommer fra wastegaten, jeg har for øvrig hørt den på mange av gatebilene til venner, f.eks Saab 93 Aero og Audi A3 Turbo. Men ikke spør meg hvorfor, så mye peil har jeg ikke :) For øvrig liker jeg den lyden litt bedre enn psj-lyden fra dumpen...
Hvordan blir det om man kombinerer psj og flafre? :P
Hehe...helt klart best ;) Eneste som duger...

 #174683  av dca
 
på noen biler får man denne lyden ut av luftfilteret...hvis du ikke bruker dump!

 #174684  av VeilSide
 
dca skrev:på noen biler får man denne lyden ut av luftfilteret...hvis du ikke bruker dump!
I følge jumbo sin forklaring så må det være litt upraktisk å ikke bruke dump. Men det går jo biler rundt med slik lyd, har sett endel videoer at supraer med den lyden så det må jo gå an å få til på en eller annen måte. Var bare å finne ut hvordan :)

 #174685  av dca
 
er upraktisk ja..+ at det sliter vel mer på turbo!

har og hørt rykter om resirkuleringsventilen som lager slik lyd... I don't knw!

 #174693  av Larsen
 
VeilSide skrev:
dca skrev:på noen biler får man denne lyden ut av luftfilteret...hvis du ikke bruker dump!
I følge jumbo sin forklaring så må det være litt upraktisk å ikke bruke dump. Men det går jo biler rundt med slik lyd, har sett endel videoer at supraer med den lyden så det må jo gå an å få til på en eller annen måte. Var bare å finne ut hvordan :)
Har juster mye med dumpventilen og det stemmer som det blir sagt at dersom den er stram (eller du ikke har dumpventil i det hele tatt) så får du den flafre lyden. Den kommer av at turboen pumper for mye luft inn slik at trykket blir for høyt.

 #174737  av VeilSide
 
Takker for link. Skal jeg oppsumere hvor klok jeg ble : Jeg må ha større turbo og mere trykk samt slik surge ting (bieffekt er mere hester?)

Uansett så er det en unektelig tøff lyd :D

http://video.google.com/videoplay?docid ... 75&q=supra

 #174738  av Larsen
 
Du må fjerne dumpventilen (eventuelt stramme den så den ikke løser ut). Bi effekten er at slitasjen på lagerene i turboen slites fortere. Fjerner du AFM måler vil du forsterke lyden ytligere.