TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Derfor bruker man ikke Shell olje!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#175455  av Goose

Det siste jeg hadde spart på er olje, filter og plugger til bilen.

Harregud, dere kjøper rådyre felger, rådyre momoratt osv til bilene deres men det som er viktigst drar dere til felleskjøpet?
Stakkars motorer....

Motorer er som mennesker, gir du dårlig olje dør den før eller siden akkruat som om du skulle spise hamburger hver enete dag 3 ganger om dagen det. 2 mnd og så er du ferdig.

#175472  av jonny on the spot

Fikk litt dårlig samvittighet her nå...(bruker esso olje) Hva for en olje anbelfales det å bruke på f.eks min motor som er en 16 år gammel sak?
Kjøpte olje på toyota forrige gang jeg skiftet og da føltes motoren mer ''smooth'', men igjen så er jo den svindyr da..

#175474  av Goose

Jeg kan ambefalle deg Castrol TXT men det er fordi Celica min kjørte alltid på den og hadde aldri noe problemer med bilen.

Yarisen blir levert med Toyota olje, men jeg kommer til å bruke Castrol TXT alikevel.

Men det finnes jo andre merker som er gode, men desverre så kvalittetten går som regel i stil med prisen.

#175478  av ErikG

"Kjøpte" jo oljen min også på Toyota. Ble brukt shell olje på alle biler og er 5-40W olje så regnet med det var en grei olje og bruke på celicaen. Men nei da. Aldri igjen.

Esso olje har jeg ingen erfaring med. Skal nå kjøre på mobile1 olje. Spesiallaget for toyotaer.

#175495  av Fredrik

Motoren min bruker litt olje og tikker litt i ventilene.. Bruker nå Biltema olje og har pratet med flere som driver mye med bil motorer som sier at at jeg bør gå over til en dyrere olje.. Blitt anbefalt Castrol (husker ikke hvilken type)..
For min del blir det en litt dyrere olje og håper det hjelper litt.. Kommer uansett til å gjøra noe med motoren, men det blir ikke før jeg får råd/tid til det...

#175503  av sleeper

Fredrik skrev:Motoren min bruker litt olje og tikker litt i ventilene.. Bruker nå Biltema olje og har pratet med flere som driver mye med bil motorer som sier at at jeg bør gå over til en dyrere olje.. Blitt anbefalt Castrol (husker ikke hvilken type)..
For min del blir det en litt dyrere olje og håper det hjelper litt.. Kommer uansett til å gjøra noe med motoren, men det blir ikke før jeg får råd/tid til det...
gammle motoren min
begynnte og tikke etter at jeg brukte biltema olje 1 gang... :wink: (en 3sge motor, og den sluttet aldri og tikke igjen... :? )

#175504  av 2fast4u

Goose skrev:Det siste jeg hadde spart på er olje, filter og plugger til bilen.

Harregud, dere kjøper rådyre felger, rådyre momoratt osv til bilene deres men det som er viktigst drar dere til felleskjøpet?
Stakkars motorer....
He he, er faktisk enig med Goose her. :lol: :lol:

:wink:

#175523  av hmsilset

sleeper skrev:
hmsilset skrev:Altså..Olje kjøper man på Felleskjøpet! 8)
hm.. høres ikke helt trykt ut.. trur ikke jeg hadde puttet det på celica`n min...?
Tror du ikke bønder stiller like store krav til dyre landbruksmaskiner
som oss gjør til bilene våre?Jeg tror felleskjøpet olje er best,og med
tanke på pris,bortimot dobbelt så bra som hos f.eks Shell

#175526  av sleeper

hmsilset skrev:
sleeper skrev:
hmsilset skrev:Altså..Olje kjøper man på Felleskjøpet! 8)
hm.. høres ikke helt trykt ut.. trur ikke jeg hadde puttet det på celica`n min...?
mener du at du trur olje du får kjøpt¨på felleskjøpet er bedre en noen annen olje du får kjøpt til biler andre steder? (eller like god?)

#175532  av hmsilset

sleeper skrev:
hmsilset skrev:
sleeper skrev: hm.. høres ikke helt trykt ut.. trur ikke jeg hadde puttet det på celica`n min...?
mener du at du trur olje du får kjøpt¨på felleskjøpet er bedre en noen annen olje du får kjøpt til biler andre steder? (eller like god?)
Nei.Ikke kjøper jeg på felleskjøpet heller fordi bilen min bruker
så å si ingenting.Men jeg tipper den er like bra som mye annet!
Hadde vært morro å hørt fra en ekspert hvor man bør kjøpe.

#175534  av sleeper

og spørre en "ekspert" er som regel ganske døfødt da de som regel selger ett eller annet merke! og da er det ALTID det beste..

men det er ikke værre en og sjekke hvilken krav den olja greier.. (står altid på flaska!) så finner du fort ut hvor bra den er..

#175914  av AeZ_

ErikG skrev:"Kjøpte" jo oljen min også på Toyota. Ble brukt shell olje på alle biler og er 5-40W olje så regnet med det var en grei olje og bruke på celicaen. Men nei da. Aldri igjen.

Esso olje har jeg ingen erfaring med. Skal nå kjøre på mobile1 olje. Spesiallaget for toyotaer.
Bilen min har det bare vært brukt mobile 1 olja, helt konge den :wink:
Bare at det er jo egentlig litt vrient å vite om en olje er bra eller dårlig da men..
På vinterbilen min(golf 2), bruker jeg biltema olja, og den er ik verst den heller syns nå jeg men.. :)
(biltema olja vant jo til og med en sånn test for en stund siden minns jeg jeg har hørt men.. Skal aldri døtte den i Mr2en min uansett men kan ikke skjønne hvilken test det var..

#176122  av hybris

"jeg bruker esso olje" .. "jeg bruker shell olje".. det er jo spesifikasjonene på oljen som er interessant her da, ikke hvor man har kjøpt den. :)

#176124  av Andy_Celica

hybris skrev:"jeg bruker esso olje" .. "jeg bruker shell olje".. det er jo spesifikasjonene på oljen som er interessant her da, ikke hvor man har kjøpt den. :)
Jeg snakka med en som har jobbet på shell i 16 år, og han anbefalte aldrig den oljen de selger til kunder, pga at den har en tendens til å legge seg i klumper, spesielt i toppen!

#176126  av hybris

Andy_Celica skrev:
hybris skrev:"jeg bruker esso olje" .. "jeg bruker shell olje".. det er jo spesifikasjonene på oljen som er interessant her da, ikke hvor man har kjøpt den. :)
Jeg snakka med en som har jobbet på shell i 16 år, og han anbefalte aldrig den oljen de selger til kunder, pga at den har en tendens til å legge seg i klumper, spesielt i toppen!
Det var jo god reklame for shell..