TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Er Corolla GT-i en sportsbil?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

Er Corolla GT-i en sportsbil?

Ja
18
36%
Nei
29
58%
Vet ikke
3
6%

#176769  av jsun

Tomera skrev:
lasserj skrev:er impresa gt en sportbil da? blir jo det samme som corollaen..
Nei ut fra definisjon er det ikke det!
Det er ikke disse heller:
- Lancer Evo
- Civic Type-R (V-Tec)
- Audi S3/S4/S6
- Primera GT
- Corolla T-Sport
- Yaris TS Turbo
- osv osv

Men per definisjon er jo Celica en Cupè, å den er bygget på Carina plattform (noen modeller). For å sette det litt på spissen da!
En del av de du nevner er resultatet av Rally satsning, og veldig bra biler! Men om de kommer under kategorien som sportsbil vil jeg ikke si de gjør. Selv om de går fordømt bra :wink:

En sportsbil, er i utgangspunktet en bil som fra grunnen er laget for kjøring og veldig god veiholdning uten modifikasjoner, selv om de ikke har den store motorytelsen ( Lotus Elise / MR2 ).
Men dette er biler som er laget for entusiaster som liker å kjøre bil, Celica derimot ligger i vippeland på enkelte modeller, og Supra taler for seg selv.

#176774  av jsun

Tomera skrev:
hybris skrev:
Johansen skrev:selvfølelig ja!

Alt med en corolla er sportslig og dem går ganske greit.
:shock: :roll: Flott at alle er fornøyd med de bilene de har, men greit med en viss reality check kanskje? :)
Hehe joda enig der i grunn! Men hvis Corolla GT-i ikke er sportsbil, er da vell ikke Corolla T-Sport det heller?
Corolla T-Sport er jo tross alt en bil fra "Golf-klassen" som man har puttet en VVTLI motor i, for å lage en GTI.
Men bilen var aldri fra grunnen designet som en sportsbil.
Det jeg mener, er at man må modifisere "platformen" grundig fra vanilig familiebil, til sport med sånne biler, mens feks. MK7 Celica var i bunn og grunn satt opp med veldig sportslig oppsett, og har en helt annen "platform".
(Dette til sammenligning, siden de har samme motor i T-Sport utg.)

#176798  av celicat23

Tomera skrev:Det er ikke disse heller:
- Lancer Evo
- Civic Type-R (V-Tec)
- Audi S3/S4/S6
...Men 115hk celica, DET er sportsbil det!!

Hehe. Finner det litt artig hvordan noen definerer "sportsbil" i sitt eget hode. Ikke at det er noe galt med det. Bare...gøy :)

#176805  av donk2k

sindrejl skrev:stemte ja jeg, ikke fordi det er sportsbil, men du er såklart akseptert til å skrive på forumet!! :D
Helt enig.

--Vanskelig å ha et svar på to spørsmål.--

Min mening er nå at det er meg revnende likegyldig om bilen jeg kjører hver dag er en sportsbil eller ikke. Bilen er og blir den sammen uansett om nabo'n plutslig skulle banke på døra å fortelle meg at jeg ikke kjører sportsbil feks. Kjører man en bil man synes er sportslig er det en bil som er sportslig nok for vedkommendes behov. Jeg kjøpte iallefall ikke bilen min fordi andre syntes den var kul, tøff, rå eller sportsbil. Jeg kjøpte den fordi jeg syntes den var kul og den føltes sportslig for meg.
Ble tilogmed av mange folk anbefalt å finne en annen bil, men jeg fulgte mine egene meninger. Trossalt jeg som betaler for den og bruker den hver dag. Ville vært dumt om jeg skulle la andre bestemme åssen bil jeg skulle kjøre.

Konklusjon på det jeg febrilsk prøvde å få fram: Jeg bryr meg ikke om andre synes bilen min er firkanta, stygg, gammal, undermotorisert, osv. Jeg synes den er helt knall, sportsbil eller ikke sportsbil! Er man fornøyd med bilen sin er det samme hva andre synes.

#176806  av d4d

Hvis ikke corolla gt-i er en sportsbil da er det vel egentlig bare Supra som stiller i sportsbilklassen. Alle andre Toyotaer ( i Norge ) med sterke motorer har jo minst en slapp 1,8 liter i programmet. Tror ikke hverken Mr2 eller Celica kan bli med i dette forumet heller, så da blir det lite aktivitet her. Nei, ta det helt med ro. Corolla Gt-i er en fullblods sportsbil under Toyota logoen. De som lurer på det burde prøve en.

#176815  av jsun

d4d skrev:Hvis ikke corolla gt-i er en sportsbil da er det vel egentlig bare Supra som stiller i sportsbilklassen. Alle andre Toyotaer ( i Norge ) med sterke motorer har jo minst en slapp 1,8 liter i programmet. Tror ikke hverken Mr2 eller Celica kan bli med i dette forumet heller, så da blir det lite aktivitet her. Nei, ta det helt med ro. Corolla Gt-i er en fullblods sportsbil under Toyota logoen. De som lurer på det burde prøve en.
Jeg siterer litt her:

Jeg sier ikke at Gt-I varieantene er trege, tvert om!!..
Men de bilene som er er bygd som sportsbiler er noe annet.
Jeg er så heldig, at jeg opplevde 1.Gen. Corolla 16V TwinCam og MR2 med samme motor da de kom i 85-86, og karakteren på disse bilene var veldig forskjellige. Den ene, en gate racer i svinger, den andre en racer rett frem. De var bygd for forskellige kundegrupper......

Sportsbil er Sportsbil...... upraktisk men moro å kjøre.... det gjelder dagens Celica MK7, MR2 MK3 og Supra MK4.
Hver på sin måte.

#176840  av Henrik

Jeg bare lurer på hvem som var bygget for svinger å hvem som var bygget for å gå rett fram?

Regner med du mener at mr2 er bedre i svinger, noe den er, med midtstilt motor osv...

Men jeg synes ikke en Corolla Gt har dårlig veigrep.

Kjører en Corolla GT selv, men det er vel ikke en fullblods sportsbil, men det er ikke celica eller mr2 heller :wink:

#176930  av Erlend

Henrik skrev: Kjører en Corolla GT selv, men det er vel ikke en fullblods sportsbil, men det er ikke celica eller mr2 heller :wink:
Hvis ikke MR2 er sportsbil, da må jeg si jeg kapitulerer. HALLO?! 2 seter? Knapt bagasjerom? Lav vekt? Midtmontert motor? MR2 er nok selve definisjonen på en sportsbil, så den må du lenger ut på landet med :) Håper at det bare var ironi det du sa der...

Smak på ordet - Sports-bil. En bil som ikke er lagd for noe annet enn moro. Den er ikke lagd for racing, men heller ikke for å frakte enn familie noe sted. Den er lagd for at sjåføren, og kanskje 1 eller flere ekstra, skal bruke den som rekreasjon - sport! Ta den ut på søndagen! Kjøre noen morsomme svingete veier!

#176935  av sindrejl

donk2k skrev:
sindrejl skrev:stemte ja jeg, ikke fordi det er sportsbil, men du er såklart akseptert til å skrive på forumet!! :D
Helt enig.

--Vanskelig å ha et svar på to spørsmål.--

Min mening er nå at det er meg revnende likegyldig om bilen jeg kjører hver dag er en sportsbil eller ikke. Bilen er og blir den sammen uansett om nabo'n plutslig skulle banke på døra å fortelle meg at jeg ikke kjører sportsbil feks. Kjører man en bil man synes er sportslig er det en bil som er sportslig nok for vedkommendes behov. Jeg kjøpte iallefall ikke bilen min fordi andre syntes den var kul, tøff, rå eller sportsbil. Jeg kjøpte den fordi jeg syntes den var kul og den føltes sportslig for meg.
Ble tilogmed av mange folk anbefalt å finne en annen bil, men jeg fulgte mine egene meninger. Trossalt jeg som betaler for den og bruker den hver dag. Ville vært dumt om jeg skulle la andre bestemme åssen bil jeg skulle kjøre.

Konklusjon på det jeg febrilsk prøvde å få fram: Jeg bryr meg ikke om andre synes bilen min er firkanta, stygg, gammal, undermotorisert, osv. Jeg synes den er helt knall, sportsbil eller ikke sportsbil! Er man fornøyd med bilen sin er det samme hva andre synes.
så gjorde du rette valget også.. og kjøpte en gammal mr2! :D bedre bil finnes ikke :wink: :wink:

#176937  av sindrejl

d4d skrev:Hvis ikke corolla gt-i er en sportsbil da er det vel egentlig bare Supra som stiller i sportsbilklassen. Alle andre Toyotaer ( i Norge ) med sterke motorer har jo minst en slapp 1,8 liter i programmet. Tror ikke hverken Mr2 eller Celica kan bli med i dette forumet heller, så da blir det lite aktivitet her. Nei, ta det helt med ro. Corolla Gt-i er en fullblods sportsbil under Toyota logoen. De som lurer på det burde prøve en.
er mr2 en bil som er laga for familier og finnes i noen få oppsprita versjoner? samt celica er heller ingen 4dørs saloon som finnes i en oppsprita versjon :) kommer ferdig fra fabrikk med godt understell og god motor. Når man lager en sportslig bil direkte fra fabrikk med kun den hensikt at den skal være sportslig så er det nok til å kalle det sporstbil. Ja celica finnes med en lat 1.8liter også, men det er en NEDjustert versjon, ikke de andre som er oppjustert ;)

#176939  av gnmfr

Min mening er at det er en sportsbil... Alle har forskjellige meninger, men jeg mener ihvertfall at den hører til her under ts-ogn ;)

Biler som jeg mener hører hjemme her er supra, mr2 og celica i bunn og grunn... SÅ kommer de andre "familie" bilane som er bygd om med større motor, skjørter++ mener også disse hører under ts-ogn... er tross alt forskjell på en civic v-tec med full styling og det som værre er, kontra en civic 1,4 med 75 hester :P Selv om bilen har samma utseende (omtrent) så vil jegsi at det er heller motoren og kjøre egenskapene som avgjør om den er en sportsbil eller ikke ;)

#176955  av Apsis

Jeg er enig i at Corolla GT-i ikke er en sportsbil.
Men, på den andre siden er jeg heller ikke sikker på hva ceilca og mr2 er.
Er en Coupé en sportsbil? Isåfall er Celica en del av sportsbilfamilien.
Er en Roadster en sportsbil? Iåsfall er MR2 også en del av sportsbilfamilien.

Jeg vil si at både MR2 og Celica er sportsbiler, dog ikke Corolla GT-i, selvom den definitivt er morsom å kjøre og kjører fletta av en Celica 1,8 (ikke mk7). ;)

#177017  av Henrik

Jeg mener å ha lest engang at det skal være ett vist antall hester pr kilo osv. men det har vel kanskje ingen betydning.

Si hva dere vil, jeg synes ikke mr2 er en sportsbil, vel å merke fra fabrikk.
Det er den for slapp til originalt

Men denne diskusjonen kommer jeg ingen vei med.
Jeg har mine meninger, å andre har sine.
8)

#177036  av hybris

MR2 er sportsbil, supra er sportsbil / GT.

Celica vil jeg si strengt tatt er en gt, ikke en sportsbil.

MR2 er vel den mest kompromissløse sportsbilen i toyotas program. Dere som snakker om lav motoreffekt burde kjøpe dere en amerikansk bil - da kan dere more dere med å kjøre fort rett frem, så skal jeg vinke til dere når vi kommer til svingene ;)

Den forrige bilen min var en bil i celica-klassen (vel og merke med drift på korrekt hjulsett) hadde nesten 300hk og kraftig modifisert understell, men på svingete landevei kjører jeg fortere med min mk3 mr2 med 140hk... Stikkordet er god balanse, godt understell og fremfor alt lav vekt.

For mitt vedkommende er det forøvrig et ufravikelig krav at bilen har bakhjulsdrift for å kunne kalles sportsbil. Dermed vil de fleste gti-biler, og også f.eks celica falle bort automatisk.

#177048  av jsun

hybris skrev:For mitt vedkommende er det forøvrig et ufravikelig krav at bilen har bakhjulsdrift for å kunne kalles sportsbil. Dermed vil de fleste gti-biler, og også f.eks celica falle bort automatisk.
Enig med du :wink: ..... bakhjulsdrift er definitivt å foretrekke, men det skal være sagt at Celica MK7 har 50/50 deling på vekt, og den "loggrer" gjerne med rumpa når den blir provosert!
Kjøre følelsen er utrolig bra, men naturligvis føler man hjulspinn i feil ende av bilen ved utgang av svingen :wink:

Japsetreff i fjord:
Kaimagne med sin T-Sport, holdt samme fart gjennom langsvingen på Rudskogen som en MR2 MK2Turbo.
:wink: