TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• repsett til bremser

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#20012  av chris

CelicaTurbo skrev:Hadde vært fristende å bytte skiver i samme slengen for de fremme er ikke helt beine.. men da blir prisen også ganske forskjellig :(
Var ikke akkurat gratis når jeg kjøpte bremseskive til venstre side bak i vinter. Og den er jo såvidt jeg vet mindre enn skivene fremme. Dyre.. og forferdelig tunge..

#20291  av Erlend

Chris, du kan ikke skrive en liten generell guide på hvordan jeg bleeder/lufter bremsene? Har aldri fått med meg det der jeg...

#20300  av chris

Erlend skrev:Chris, du kan ikke skrive en liten generell guide på hvordan jeg bleeder/lufter bremsene? Har aldri fått med meg det der jeg...
Det er egentlig ganske enkelt. Det sitter en ventil (du må bruke fastnøkkel, på min var det 8 mm) på kalipperen. Ha en masse papir for hånden, og en medhjelper som kan sitte inne i bilen og pumpe bremse. Grunnen til at du må dekke over ventilen med papir, er at når du skrur opp vil det sprute bremseveske, og får du denne på lakken, har du et problem. Den ødelegger lakken på sekunder...

Sørg for at det er fylt opp med bremseveske.
La ventilen være skrudd igjen, og få personen inne i bilen til å klemme hardt på bremsen og holde den inne. Så skrur du opp ventilen, og venter litt og skrur den igjen. Så pumper man opp trykket med bremsen, og holder den hardt inne, så skrur du opp ventilen igjen, og lukker den. Gjør dette noen ganger, til du ikke hører mer luft komme ut. Så skrur du godt igjen ventilen, fyller på med bremseveske, og tja.. noe mer da? tror ikke det :)

Jo.. husk å dekke godt over ventilen med papir!!! Og ikke få noe på dekka for da kan det sprute opp når du kjører.

#20356  av CelicaTurbo

i Chiltons manualen min er det et tips: Bruk en klar gummislange som du trer over ventilen, andre enden av gummislangen dypper du i en liten skål fyllt med litt bremsevæske. Da ser du fort i slangen når det ikke kommer mer luft, i tillegg til at du unngår å suge inn igjen luft fra ventilen før du stenger den om kompisen på bremsepedalen er litt for snar..

Jeg må forøvrig gjøre dette i dag, bremsen på hjulet hvor jeg hadde litt problemer hang hardere og hardere for hver gang jeg måtte bremse i går. Til slutt prøvde jeg rett og slett bare å trykke bremsen hardt og deretter slippe den fort i håp om at den dro med seg stempelet tilbake men det var uten hell. Kjørte 50 meter til før jeg fant et busstopp å stoppe på og gikk ut: skiven var rødglødende, ildrød rett og slett :shock:

Jeg var på vei til nattjobben så jeg fikk ordnet alternativ transport, fikk kjørt bilen 200m lenger til en parkeringsplass for natten (bremsen hadde da løsnet faktisk). Deretter kjørte jeg bilen hjem fra samme sted i natt og brukte kun håndbrekket hele veien, bremsen hang ikke i det hele tatt.

Har leid inn fatten som konsulent, i dag skal vi fjerne klossene og smøre opp stempelet med slik spray som en midlertidig løsning, og jeg tenker jeg bytter klosser også slik at jeg får stempelet til å bevege seg lenger inne i sylinderen hvor det gjerne ikke er et problem at det henger. Må også blø ut litt bremsevæske for den kokte jo så klart i går..

#20361  av erling

Er ikke så mye mer arbeid å fikse det skikkelig Kristian, når du først er litt igang der, så slipper du å bytte caliperen senere. :) Men det kan jo være greit å ha et rep.sett klart først. Er vel fare for at skiva di allerede er skeiv da hvis den ble så varm.

#20390  av CelicaTurbo

skiven min var trolig skeiv fra før av den (kanskje dette har skjedd før?) for det vibrerte litt i pedalen var hard bremsing og jeg mistenkte den sider der.. men men, nå har jeg smurt opp stempelet. Det satt dønn fast og løsnet først når jeg startet motoren og presset det litt ut med pedalen. Da gikk det ann å presse det inn igjen med masse makt, og rørtang på en skrutvinge.. sprøytet litt CRC inn under pakningen og jobbet stempelet frem og tilbake en del ganger til dess det gikk så lett at men enkelt kunne skru tvingen.. og nå henger ikke bremsen lenger ihvertfall, men pedaler er litt svampete da pga luft i rørene sikkert. Ikke så alt for ille, bare litt mykere enn den pleide å være. Prøvde å skru løs lufteskruen men den satt så godt at jeg var redd for å knekke hele greien, prøver heller igjen. Skal se om jeg får tak i noen overhalte kalippere med mine gamle som pant.. ved Fensport gjør det men tenkte å hovedsak å sjekke leverandører her til lands (forslag?).

#20398  av erling

http://www.ais.no og http://www.hellanor.no kommer jeg på i farten. Har du hørt på pris på ny hos Toyota?

Hvis det er 5-56 du har smørt med har den ikke langvarig virkning. Dessuten er det uheldig for gummi. Men planen din er vel å fikse dette snøggast råd allikevel så da har det jo ikke noe å si. :)

#20416  av CelicaTurbo

akkurat, ytterst midlertidig :)

men takk for tips til leverandør, tar en ringerunde på mandag sikkert :)

#20467  av Christian

Toyota skal ha mye for en ny calipter, 4000-4500 mener jeg det var da jeg hørte i fjor.
Jobben er enkel den, så jeg hadde ikke engang vurdert å sett det bort, eller gjøre noe midlertidig..

#20471  av chris

Christian skrev:Toyota skal ha mye for en ny calipter, 4000-4500 mener jeg det var da jeg hørte i fjor.
Jobben er enkel den, så jeg hadde ikke engang vurdert å sett det bort, eller gjøre noe midlertidig..
5000 fikk jeg beskjed om, på min 92 mr2. per stk... :roll:

#20489  av Christian

Det er jaggu nok ja, mine var også helt på trynet, kosta 690 for et rep.sett. :)

#20494  av chris

Christian skrev:Det er jaggu nok ja, mine var også helt på trynet, kosta 690 for et rep.sett. :)
Jeg betalte ikke mer enn rundt 400 kroner jeg, pluss 150 for et shim sett :)

#20517  av Vaulen

Har selv kjøpt calippere og rep-set. i fjor.

Bytte-Calippere. (før jeg kom på rep.set)
Disse kosta hos AIS ca 4000 kroner for de to bak.
MÃ¥tte da levere inn de gamle.

Overhalte også fremme og da betalte jeg rundt 450 kroner for repset hos Toyota. shim sett snaut 100 kroner.

Selv vil jeg tro at en calipper skal være rimelig ødelagt før du må kjøpe ny.Litt pussing og rep-set tror jeg fikser det meste.

Når man fikser bremser/calippere osv. bør man selvsagt også kikke på skivene/klossene.

#20521  av chris

Vaulen skrev:Har selv kjøpt calippere og rep-set. i fjor.

Bytte-Calippere. (før jeg kom på rep.set)
Disse kosta hos AIS ca 4000 kroner for de to bak.
MÃ¥tte da levere inn de gamle.

Overhalte også fremme og da betalte jeg rundt 450 kroner for repset hos Toyota. shim sett snaut 100 kroner.

Selv vil jeg tro at en calipper skal være rimelig ødelagt før du må kjøpe ny.Litt pussing og rep-set tror jeg fikser det meste.

Når man fikser bremser/calippere osv. bør man selvsagt også kikke på skivene/klossene.
En ting skal man jo være klar over.. som du sier, kalipperne skal være rimelig ødelagt før man trenger å bytte disse. Men selve stemplene KAN få rustangrep, og det hender at man kanskje må bytte disse. Vil tro det er vesentlig billigere enn å skifte hele kalipperen ;) hehe

#20560  av CelicaTurbo

hm, 4000,- for to innbyttekalippere hos AIS? Jeg vil jo ringe rundt i landet først men Fensport skal ha vel 2500,- for to overhalte kalippere bak inkludert frakt og moms, men da skal de ha 1600,- i tillegg som blir refundert når de gamle blir sent tilbake. Men så spørs det hvordan det blir med totalen når all frakt på det kommer i tillegg da og "innbyttehandel" til utlandet kan fort bli kjedelig..