TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• repsett til bremser

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #19907  av chris

I dag har kvelden gått med til å overhale frembremsene på bilen min. Kjøpte i forkant et repsett til noen hundrelapper, fra Toyota, som inneholdt det man trengte av gummipakninger og styr, samt noe pasta. Før vi begynte med dette, satt bremsene godt innpå (spesielt på høyre side), og det slet veldig på bremseklosser. Felgene var også svarte av bremsestøv hele tiden. I tillegg var også skivene fryktelig varme etter små kjøreturer.
Repsettet hadde pakninger og sånt til begge frembremsene.

Vi tok ikke av selve kalipperene, men lot de henge igjen i slangen. Brukte ei rørtang for å skru løs stemplene, og tok de ut. Viste seg at det var en del rust på innsiden av spesielt ene stempelet på høyre side. Pussa forsiktig bort med fint pussepapir. Hadde også fått lånt meg en sylinderhon, og fikk hona kalippersylinderne. Tørka bort drit, så det ble helt blankt og fint inni der. Bytta alle pakninger. En del pes å få på igjen de nye pakningene, men det gikk da til slutt, smøre på pasta og inn med stemplene, på med mansjettene, og få det hele sammen igjen. Viktig å fylle på bremseveske og lufte bremsene! Nå løsna bremsene med en gang, nesten FOR mye. Kunne presse stemplene med bare fingrene, måtte tidligere bruke skikkelig med makt med ei stor rørtang..

Så, om noen har bremser som sitter, så vet dere hva dere har å gjøre :D Litt tålmodighet påkreves.

Ps, viktig å legge papp og en del papir under, for det renner ut en del bremseveske når man tar ut sylinderne, og når man lufter slangen.

#19916  av CelicaTurbo

urk, og i dag begynte frembremsen min å henge på ene siden :? Om det ikke er det ene så er det det andre :(

Så, har fantastisk lite lyst til å åpne en kalipper nå, aner ikke hvordan de greiene der fungerer engang. Er det grei jobb for verksted det her?

#19917  av Christian

Det er det, men som Chris sa i posten over er det enkelt å gjøre selv :)

#19920  av chris

CelicaTurbo skrev:urk, og i dag begynte frembremsen min å henge på ene siden :? Om det ikke er det ene så er det det andre :(

Så, har fantastisk lite lyst til å åpne en kalipper nå, aner ikke hvordan de greiene der fungerer engang. Er det grei jobb for verksted det her?
Synes det er greit å spare pengene, og gjøre det selv :) Helt grei jobb for verksted, kan jo være de har faste priser for overhaling av bremsekalippere. Hvordan de fungerer er veldig enkelt. Kalipperen er en hel enhet, med ett eller flere sylindere til stempler. Tipper du har to på dine. Oppi sylinderne ligger det en liten gummiring, for å tette så ikke bremseveske siver ut og sånn, og et stempel. øverst på stempelet, altså i åpningen til hullet, er det en gummimansjett, som hindrer at drit kommer inn i sylinderen. That's pretty much it :) Er ikke mange delene det der ;) For all del, det KAN være litt pes, blant annet å få på gummipakninger og sånt igjen. Men fullt ut mulig å gjøre det selv. Når JEG klarer det, da klarer alle det :D

#19921  av erling

Tenkte det måtte være noe med frambremsene dine Chris når du sa du ikke klarte å låse dem/slå inn ABS'en på tørr asfalt. Det er nok ikke problem nå lenger skal du se. :)

Ellers er det en nokså grei jobb å gjøre selv ja, eneste litt tålmodighetsarbeid å få i stempelet igjen etter man har bytta mansjetten. :)

Skal være en svært sjelden caliper hvis verkstedet gidder å overhale den, de bytter så og si alltid hele caliperen istedet. De har jo arbeidstimer å tenke på. :)
Sist redigert av erling den 08 okt 2003 22:57, redigert 1 gang totalt.

#19924  av chris

erling skrev:Tenkte det måtte være noe med frambremsene dine Chris når du sa du ikke klarte å låse dem/slå inn ABS'en på tørr asfalt. Det er nok ikke problem nå lenger skal du se. :)
Skal sjekke i morra, om det er tørt. Det er vått ute i kveld..
erling skrev: Ellers er det en nokså grei jobb å gjøre selv ja, eneste litt tålmodighetsarbeid å få i stempelet igjen etter man har bytta mansjetten. :)
Hos meg glei stempelet fint inn i sylinderen igjen. Værre å få på mansjetten i toppen. Du tenkte kanskje på den gummipakningen som ligger nede i sylinderen?

#19928  av erling

Nei, tenkte på mansjetten. Den er litt trang når den er ny slik at stempelet er vanskelig å få tredd inni. :)

#19931  av chris

erling skrev:Nei, tenkte på mansjetten. Den er litt trang når den er ny slik at stempelet er vanskelig å få tredd inni. :)
Hmm.. satte du på mansjetten først? Jeg dytta nedi stempelet først, og så satte mansjetten på plass etterpå :)

#19935  av erling

chris skrev:
Hmm.. satte du på mansjetten først? Jeg dytta nedi stempelet først, og så satte mansjetten på plass etterpå :)
Øh? Fikk du på låseringen til mansjetten etterpå da? Det gikk ikke på mine 90-bremser ihvertfall. :)

#19937  av chris

erling skrev:
chris skrev:
Øh? Fikk du på låseringen til mansjetten etterpå da? Det gikk ikke på mine 90-bremser ihvertfall. :)
Jada, gikk gulle bra det vettu :) Litt småpes var det, men ikke sånn at man kan definere det som et problem.
Er det mange stempel på frembremsene på 1.rev ?

#19941  av erling

Har 2 stempel i hver caliper foran. Om det er forskjell på selve caliperne på min og din, selv om skivene dine er større, vet jeg ikke. :)

Uansett tror jeg du merker god forskjell på bremseeffekten nå etterpå. :wink:

#19956  av chris

erling skrev:Har 2 stempel i hver caliper foran. Om det er forskjell på selve caliperne på min og din, selv om skivene dine er større, vet jeg ikke. :)

Uansett tror jeg du merker god forskjell på bremseeffekten nå etterpå. :wink:
Tja.. var ikke noe å utsette på bremseeffekten tidligere, problemet var jo at de ikke slapp opp igjen skikkelig :)

#19979  av CelicaTurbo

jeje, jeg får titte i boken min og vurdere saken.. liker ikke de boltene som holder hele den stasen der på, tipper dem er sveiset fast med dritt :?

men men, min front har ett stempel.. tidligere modeller hadde to stempler men arealet til de to stemplene er mindre til sammen enn mitt ene stempel så dermed er mine bremser allikevel kraftigere enn tidligere modell.. pluss at skiven er noe større da..

Hadde vært fristende å bytte skiver i samme slengen for de fremme er ikke helt beine.. men da blir prisen også ganske forskjellig :(

#20008  av kennethx

Kansje du vil kjøpe ventilerte skiver fra et tuningfirma eller noe? Skal visst hjelpe på å kjøle bremseskivene...

#20011  av chris

Jeg må visst til å bytte bremseskiver snart jeg også, de er ganske slitte. Noen som har noen anbefalinger? 30 cm er originalskivene for øvrig