I dag har kvelden gått med til å overhale frembremsene på bilen min. Kjøpte i forkant et repsett til noen hundrelapper, fra Toyota, som inneholdt det man trengte av gummipakninger og styr, samt noe pasta. Før vi begynte med dette, satt bremsene godt innpå (spesielt på høyre side), og det slet veldig på bremseklosser. Felgene var også svarte av bremsestøv hele tiden. I tillegg var også skivene fryktelig varme etter små kjøreturer.
Repsettet hadde pakninger og sånt til begge frembremsene.
Vi tok ikke av selve kalipperene, men lot de henge igjen i slangen. Brukte ei rørtang for å skru løs stemplene, og tok de ut. Viste seg at det var en del rust på innsiden av spesielt ene stempelet på høyre side. Pussa forsiktig bort med fint pussepapir. Hadde også fått lånt meg en sylinderhon, og fikk hona kalippersylinderne. Tørka bort drit, så det ble helt blankt og fint inni der. Bytta alle pakninger. En del pes å få på igjen de nye pakningene, men det gikk da til slutt, smøre på pasta og inn med stemplene, på med mansjettene, og få det hele sammen igjen. Viktig å fylle på bremseveske og lufte bremsene! Nå løsna bremsene med en gang, nesten FOR mye. Kunne presse stemplene med bare fingrene, måtte tidligere bruke skikkelig med makt med ei stor rørtang..
Så, om noen har bremser som sitter, så vet dere hva dere har å gjøre
Litt tålmodighet påkreves.
Ps, viktig å legge papp og en del papir under, for det renner ut en del bremseveske når man tar ut sylinderne, og når man lufter slangen.
Repsettet hadde pakninger og sånt til begge frembremsene.
Vi tok ikke av selve kalipperene, men lot de henge igjen i slangen. Brukte ei rørtang for å skru løs stemplene, og tok de ut. Viste seg at det var en del rust på innsiden av spesielt ene stempelet på høyre side. Pussa forsiktig bort med fint pussepapir. Hadde også fått lånt meg en sylinderhon, og fikk hona kalippersylinderne. Tørka bort drit, så det ble helt blankt og fint inni der. Bytta alle pakninger. En del pes å få på igjen de nye pakningene, men det gikk da til slutt, smøre på pasta og inn med stemplene, på med mansjettene, og få det hele sammen igjen. Viktig å fylle på bremseveske og lufte bremsene! Nå løsna bremsene med en gang, nesten FOR mye. Kunne presse stemplene med bare fingrene, måtte tidligere bruke skikkelig med makt med ei stor rørtang..
Så, om noen har bremser som sitter, så vet dere hva dere har å gjøre

Ps, viktig å legge papp og en del papir under, for det renner ut en del bremseveske når man tar ut sylinderne, og når man lufter slangen.
-Chris-
Bilradiospesialisten AS Trondheim
Finn oss på Facebook: http://www.facebook.com/bilradiospesialisten
moderator
Bilradiospesialisten AS Trondheim
Finn oss på Facebook: http://www.facebook.com/bilradiospesialisten
moderator