Okay...nå har tommelom drevet massiv research ang. dette, og det er endel nyttig info jeg har funnet ut, både bra og dårlig, self.
Det dårlige først.
Som sagt så vill man bruke mer drivstoff for samme mengde arbeid utført (dvs.HK) Etanol kan spise gummiforinger om man har enten meget høyt blanding, og/eller sub standard type gummi/polymer som en del av drivstoff systemet.
Og man blir nødt til å anskaffe seg en eller annen type motorkontrol som hjelper til med drivstoff/luft forhold, og tenning.
Over til positive sider, bortsett fra pris da self.
Tester som er gjort på aluminium og nyere (1991+) brennstoff systemer (slanger, pumper, pakninger) viser ingen betydelig oksidering eller slitasje på materialer.
Jeg snakker nå ikke om biler som forventes å bli ivaretatt i flere tiår uten service, bytting av olje, bensin filter, og vanlig vedlikehold.
Høyere effekt på turbo biler siden man kan bruke mer agressiv tenning (oktan), Maks sylinder trykk varer også lengre, så man får mer utført arbeid ved hver omdr.(nm)
E85 har langt høyere effekt på å dempe tempraturen på luften som kommer inn i sylinderen, så man får en dobbel virkning her, ikke bare høyere oktan, men også mer oksygen rik luft in i forbrennings kammeret.
Man forbruker mer drivstoff som øker volumet av avgasser som i sin tur demper efekten av turbo lag. (selv om avgassene er mer miljø vennlig)
Forbrenning forgår også ved ca. 100c grader lavere tempratur, som betyr lavere egt, og dette er meget bra for de som ønsker høy ytelse over lengre tid, slik som bane kjøring, bakkeløp, osv.
Så det er etter min mening store grunner til å gjøre dette!
T
Det dårlige først.
Som sagt så vill man bruke mer drivstoff for samme mengde arbeid utført (dvs.HK) Etanol kan spise gummiforinger om man har enten meget høyt blanding, og/eller sub standard type gummi/polymer som en del av drivstoff systemet.
Og man blir nødt til å anskaffe seg en eller annen type motorkontrol som hjelper til med drivstoff/luft forhold, og tenning.
Over til positive sider, bortsett fra pris da self.
Tester som er gjort på aluminium og nyere (1991+) brennstoff systemer (slanger, pumper, pakninger) viser ingen betydelig oksidering eller slitasje på materialer.
Jeg snakker nå ikke om biler som forventes å bli ivaretatt i flere tiår uten service, bytting av olje, bensin filter, og vanlig vedlikehold.
Høyere effekt på turbo biler siden man kan bruke mer agressiv tenning (oktan), Maks sylinder trykk varer også lengre, så man får mer utført arbeid ved hver omdr.(nm)
E85 har langt høyere effekt på å dempe tempraturen på luften som kommer inn i sylinderen, så man får en dobbel virkning her, ikke bare høyere oktan, men også mer oksygen rik luft in i forbrennings kammeret.
Man forbruker mer drivstoff som øker volumet av avgasser som i sin tur demper efekten av turbo lag. (selv om avgassene er mer miljø vennlig)
Forbrenning forgår også ved ca. 100c grader lavere tempratur, som betyr lavere egt, og dette er meget bra for de som ønsker høy ytelse over lengre tid, slik som bane kjøring, bakkeløp, osv.
Så det er etter min mening store grunner til å gjøre dette!
T