TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Alternativ drivstoff for turbo motorer (E85)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#181009  av TomG

Okay...nå har tommelom drevet massiv research ang. dette, og det er endel nyttig info jeg har funnet ut, både bra og dårlig, self.

Det dårlige først.
Som sagt så vill man bruke mer drivstoff for samme mengde arbeid utført (dvs.HK) Etanol kan spise gummiforinger om man har enten meget høyt blanding, og/eller sub standard type gummi/polymer som en del av drivstoff systemet.
Og man blir nødt til å anskaffe seg en eller annen type motorkontrol som hjelper til med drivstoff/luft forhold, og tenning.

Over til positive sider, bortsett fra pris da self.
Tester som er gjort på aluminium og nyere (1991+) brennstoff systemer (slanger, pumper, pakninger) viser ingen betydelig oksidering eller slitasje på materialer.
Jeg snakker nå ikke om biler som forventes å bli ivaretatt i flere tiår uten service, bytting av olje, bensin filter, og vanlig vedlikehold.
Høyere effekt på turbo biler siden man kan bruke mer agressiv tenning (oktan), Maks sylinder trykk varer også lengre, så man får mer utført arbeid ved hver omdr.(nm)
E85 har langt høyere effekt på å dempe tempraturen på luften som kommer inn i sylinderen, så man får en dobbel virkning her, ikke bare høyere oktan, men også mer oksygen rik luft in i forbrennings kammeret.
Man forbruker mer drivstoff som øker volumet av avgasser som i sin tur demper efekten av turbo lag. (selv om avgassene er mer miljø vennlig)
Forbrenning forgår også ved ca. 100c grader lavere tempratur, som betyr lavere egt, og dette er meget bra for de som ønsker høy ytelse over lengre tid, slik som bane kjøring, bakkeløp, osv.

Så det er etter min mening store grunner til å gjøre dette!

T

#181034  av CelicaTurbo

absolutt gode grunner til å bygge om, spesiellt med den greie prisen som trolig kommer her til lands etterhvert :)

litt off topic: jeg så Toyota annonserte nylig at alle deres nye modeller som er på vei skal klare å kjøre en 10% bensin/bioetanol blanding, mens senere modeller skal tåle 100% bioetanol ;) Jeg antar bruken av bensinblanding til nå er for å forhindre utvasking av sylindre etc?

#181130  av TomG

noe av problemet ligger nok i det, men ikke s[ mye tror jeg.
Meste parten av problemet ligger nok i at folk flest vil ha muligheten til å fylle hva som helst på tanken, og la elektronikken finne ut av resten.
Plus, de vill nok ikke sette seg in en situasjon med mulighet for masse dimme folk som klager over at ting går galt.

T

#181131  av CelicaTurbo

absolutt, selv bestemor skal kjøre bilen uten at motoren havarerer :)

#273164  av Kanakkas

Hei. Tar opp en litt gammel tråd her...

Noen som har gjort alvor av å bygge om til E85??
Dfred har ikke du gjort dette??

Lurte på hvordan det event har gått med folk som har prøvd og hva de endte opp med å bytte/endre på for å få det til å fungere skikkelig. da dette kan være interessant å prøve på selv en gang.

Noen utklipp fra Statoil:

Hvor mye etanol i bensin tåler vanlige biler?
Maks 5 prosent etanol. Dette er nedfelt i den europeiske tekniske bensinstandarden.

Er E85 mer brannfarlig enn bensin ved en kollisjon?
Ja, fordi gassblandingen i et E85-system oftere vil ha en sammensetning innen eksplosjonsområdet enn hva som er tilfelle for vanlig bensin.

Hvorfor kan man ikke bruke E85 på vanlige biler?
Etanol angriper metaller, malingsoverflater samt slanger og pakninger. Derfor må dette drivstoffet lagres og håndteres i et system som er tilpasset drivstoffets egenskaper. Sprit tørker som kjent ut vanlige pakninger.

Hvorfor får jeg et merforbruk på ca 30 prosent?
Etanol har lavere energiinnhold enn bensin.
Er det forskjell på å bruke E85 på sommer- og vinterstid?
E85 inneholder 15 prosent bensin nettopp for at man ikke skal ha startproblemer i kulde. I praksis skal ikke bileieren merke forskjell på sommer- og vinterbruk.

#273183  av Larsen

Jeg la noen planer for å bygge om det orginale drivstoff systemet til E85. Det gikk ut på å skifte til 550 dyser og regulerbar bensintrykks-regulator fuel rail og bensinpumpe. Det er vist en svenske med en mr2turbo som har fått det til å fungere (http://www.mr2oc.com som referanse). Planene ble aldri satt i liv siden det er begrenset E85 stasjoner på sørlandet, men jeg har fremdeles dysene.

#273192  av CelicaTurbo

Det er vanskelig å sette noe slikt ut i live uten god tilgang på E85, men, det siste jeg har lagt merke til som er interessant der er at GM har lansert en drivstoffsensor som er meget lavt priset, som kanskje kan brukes av motorstyringen til å fungere tilstrekkelig. Sensorens oppgave er å vurdere blandingsforholdet mellom E85 og vanlig bensin, slik at det ikke skaper problemer om du f.eks fyller en halv tank bensin når du allerede har en halv tank E85 osv... Uten en slik sensor bør man kjøre bilen omtrent tom for drivstoff før man bytter fra det ene drivstoffet til det andre, og deretter bytte mellom to programmerte maps i motorstyringen. Det er ikke alltid man har anledning til å kjøre bilen tom før man fyller nytt..

#273206  av sleeper

Jeg bygger om til e85 i vinter på min bil..

bytter ut pumpe, rør, fuel rail, dyser, filtere, slanger ( absolutt alt utenom tanken er\blir byttet vs en org bil)

mye jobb, men håper det er verd det når det blir ferdig...

#273213  av defred

Kanakkas skrev:Hei. Tar opp en litt gammel tråd her...

Noen som har gjort alvor av å bygge om til E85??
Dfred har ikke du gjort dette??

Lurte på hvordan det event har gått med folk som har prøvd og hva de endte opp med å bytte/endre på for å få det til å fungere skikkelig. da dette kan være interessant å prøve på selv en gang.

Noen utklipp fra Statoil:

Hvor mye etanol i bensin tåler vanlige biler?
Maks 5 prosent etanol. Dette er nedfelt i den europeiske tekniske bensinstandarden.

Er E85 mer brannfarlig enn bensin ved en kollisjon?
Ja, fordi gassblandingen i et E85-system oftere vil ha en sammensetning innen eksplosjonsområdet enn hva som er tilfelle for vanlig bensin.

Hvorfor kan man ikke bruke E85 på vanlige biler?
Etanol angriper metaller, malingsoverflater samt slanger og pakninger. Derfor må dette drivstoffet lagres og håndteres i et system som er tilpasset drivstoffets egenskaper. Sprit tørker som kjent ut vanlige pakninger.

Hvorfor får jeg et merforbruk på ca 30 prosent?
Etanol har lavere energiinnhold enn bensin.
Er det forskjell på å bruke E85 på sommer- og vinterstid?
E85 inneholder 15 prosent bensin nettopp for at man ikke skal ha startproblemer i kulde. I praksis skal ikke bileieren merke forskjell på sommer- og vinterbruk.
Rallybilen skal mappes til E85 ja, så raskt som mulig. Men jeg venter på den nye girkassen enda, så før den er på plass får jeg ikke gjort en dritt! Skikkelig lei av og vente på deler!!!!!! :(

#273228  av Kanakkas

Spent på å høre hvordan det går når dere får ting i orden.

Har selv ikke annet en piggyback system pr i dag så tror geg venter litt med å forsøke, vil ha muligheten til å bytte mellom vanlig bensin og E85. uten store endringer, er jo nesten bare i Oslo området det er någenlunde grei tilgang.

Får vel nøye meg med "ferrari" suppa til shell så lenge :shock:

Blir jo spennende å se hva staten gjør med dette etterhver å...

#273280  av Bugster

Ellers så er det i hvert fall EN bruker på 200sx-ogn.org som har lykkes med E85 på sin S13. Går som et skudd. :)

#273287  av ArildM

E85 høres litt interessant ut, kanskje litt mer stuerent siden det ikke går utover landbruket til fattige brasilianere osv slik som det har blitt debattert for når det gjelder Biodiesel. Nesten så dette kunne ha vært nye næringsveier for ivrige trøndere som liker å pusle i boden :twisted:

Lurer på om det er mulig å lage sin egen E"XXX" med en blanding av 90% og Shell superbensin? :twisted:

Småkjip referanse men gutta i pimp my ride fikk iaffal en bra motor utav sitt Biodiesel prosjekt (biodiesel og seter laget med hemp) :) Yey for fremtid med alternativt drivstoff 8)

#273311  av Larsen

Det er jo enklere å bygge om for biodisel.

#273316  av WaxFraq

larsen, du som er sånn ombygger.. :wink:
er det nye plag med å bytte bensinpumpa i tanken til en inline pumpe? no walbro greier eller no?? man må vel kanskje vekk med den pumpa i tanken..
men hva mer av betydning må gjøres liksom?? hvis du har begynt ombyggingen, kan ikke du legge ut noen bilder? eventuellt noen planer for hvordan du har tenkt ut det??

#273320  av Kanakkas

Blir jo også kjekt å vite hvor lenge det går uten problemer for de som ikke byter komponenter "bare" tilpasser motorstyring.

Bio diesel er heller ikke i utgangspunktet bra for slanger og o-ringer ol. så lenge dette ikke er tilpasset for det.

Tror det absolutt er værdt å følge med på utvilkingen og bruken rund E85 framover.. så ja spennende å se og høre med dere andre som er i gang med dette! :wink: