TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Alternativ drivstoff for turbo motorer (E85)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #179965  av TomG

Her borte i statene er det en hel del gate tunere, spesielt turbo biler som har begynt å bruke E85 (85% ethanol blandet med 15% bensin)
Så jeg lurer på¨om man kan få tak i det på berget der hjemme?

E85 er 105 oktan (usa oktan) som jeg tror rater lavere en i Norge.

T

#179966  av bose

bare å fyre igang himkok apparatet :lol:

#180005  av Larsen

Det høres rimlig ut med 8,69, men med e85 så bruker du 30% mer drivstoff. Da er jo det plutselig ikke så gunstig lengre.

#180009  av Sven

GÃ¥r jo omtrent opp i opp det

#180023  av jumbo

Dette drivstoffet er så vidt jeg forstår avgiftsbelagt pr i dag... forslaget til revidert nasjonalbudsjett foreslår avgiftsfritak dog, så dersom dette ikke allerede er tilfellet bør det jo senke den prisen en god del

#180057  av CelicaTurbo

stemmer at det i budsjettet er foreslått fjerning av avgifter på bioetanol, med den hensikt at kostnadene ved drift av kjøretøyet skal tilsvare bensindrift (men med miljøgevinsten som et tillegg), til tross for høyere literforbruk når man kjører på bioetanol. Ser på mr2oc.com at en person har oppnått et god gevinst i effekt ved bruk av 105 oktan bioetanol kontra 100 oktan racefuel (100-oktan etter amerikansk verdi RON/MON, vet ikke hva det tilsvarer på denne kanten av verden hvor vi kun bruker RON?).. I prinsippet betyr hans målinger at E85 kan gi en betydelig økning i effekt ved samme turbotrykk pga mer aggresiv timing, men så var det dette med om bensinsystemet/slanger osv tåler E85 da.. bør egentlig byttes men personen fra mr2oc.com har tilsynelatende ikke gjort det.

#180063  av Pgus

Hmmmm...

Har en følelse at MK1'en min vil slite med å gå gjennom CO2-testen...
(går litt rikt, litt svart røyk ved fullt pådrdag osv...)

Istedet for å få justert CO2'en, slik at den går riktig, (og muligens litt dårligere), hvordan er å bruke en del (f.eks 50%) E85 på tanken når jeg skal vise den...

Vil det gå bra?

#180102  av sleeper

planen min er og bygge om til e85 drift iløpet av vinteren.. (siden den blir avtgiftsfri 1.1.07..)

jeg kommer da til og bytte pumpe, slanger og dyser hele veien... men sliter litt med og finne noen pumpe som garrantert tåler e85.. jeg gidder ikke og bytte 1 gang i året... :roll:

så vis noen her har noen tips så hadde jeg blitt fornøyd...
(har sendt en del mail med wolfkatz og de viste heller ikke om noe... :evil: )

#180103  av Larsen

sleeper skrev:planen min er og bygge om til e85 drift iløpet av vinteren.. (siden den blir avtgiftsfri 1.1.07..)

jeg kommer da til og bytte pumpe, slanger og dyser hele veien... men sliter litt med og finne noen pumpe som garrantert tåler e85.. jeg gidder ikke og bytte 1 gang i året... :roll:

så vis noen her har noen tips så hadde jeg blitt fornøyd...
(har sendt en del mail med wolfkatz og de viste heller ikke om noe... :evil: )
Si ifra hvis du finner ut noe mer da, har tenkte det samme selv.

#180108  av CelicaTurbo

Pgus skrev:Istedet for å få justert CO2'en, slik at den går riktig, (og muligens litt dårligere), hvordan er å bruke en del (f.eks 50%) E85 på tanken når jeg skal vise den...

Vil det gå bra?
sannsynlighvis vil det ikke hjelpe deg, motoren kan gå magert (siden brennverdien i E85 er lavere trenger du mer "suppe" for å få korrekt blanding, noe din ECU ikke vet), og, med tanke på co2 spørs det om det hjelper overhodet. Selv om det blir sagt at E85 reduserer CO2-utslipp så er det en sannhet med kraftige modifikasjoner; reduksjonen i CO2-utslipp er på en global skala, og grunnes at produksjonen av E85 forbruker CO2, noe som delvis oppveier at forbrenning av E85 produserer CO2 ;)

#180141  av TomG

Har snakke med en del folk som skal ha peil, og ved litt tilseting av smørings produckter i denne blandingen, skal de hjelpe en hel del på problemene. Det ser også ut som at motorer produsert etter 1990 skal pr. definnisjon tåle minst 15% ethanol, og Toyota pleier å overdimensionere sine ting, så jeg tror nok den skal tåle dette (slanger etc.) Men jeg bygger jo om hele bensin systemet, så det skal kunne gå greit mener jeg.
Om du er smart så kan man jo kanskje tenke på "inline" pumpe istedenfor pumpe i tanken.

T

#180144  av sleeper

TomG skrev:Har snakke med en del folk som skal ha peil, og ved litt tilseting av smørings produckter i denne blandingen, skal de hjelpe en hel del på problemene. Det ser også ut som at motorer produsert etter 1990 skal pr. definnisjon tåle minst 15% ethanol, og Toyota pleier å overdimensionere sine ting, så jeg tror nok den skal tåle dette (slanger etc.) Men jeg bygger jo om hele bensin systemet, så det skal kunne gå greit mener jeg.
Om du er smart så kan man jo kanskje tenke på "inline" pumpe istedenfor pumpe i tanken.

T
planen min var og bruke stålomspunnende teflonslanger hele veien, og bruke en inline pumpe (finnes ikke noen tankplassert pumpe som er stor nok til det antall hk jeg skal ha..)
men problemet er og finne en pumpe og et bensinfilter som tåler e85 over tid...
lurer også på hvordan dette er på alu koblinger?

#180211  av TomG

Spiser vist ikke Aluminium når det er tilsatt såpass "mye" bensin, det er flere her borte som har gjort en del tester akkuratt ang. dette, og kan ikke se noen merkbar degradering.

Ja, teflon slanger burde holde...hehehe og hvor mye hester skal den karen ha da?
Jeg kjøpte nylig opplegget til bruttern fra Wolkatz, meget bra system.
http://www.wolfkatz.com/proddetail.php? ... HHPMR2FUEL
Skal holde opp til 1000hp.....så det burde holde.

T

#180340  av sleeper

TomG skrev:Spiser vist ikke Aluminium når det er tilsatt såpass "mye" bensin, det er flere her borte som har gjort en del tester akkuratt ang. dette, og kan ikke se noen merkbar degradering.

Ja, teflon slanger burde holde...hehehe og hvor mye hester skal den karen ha da?
Jeg kjøpte nylig opplegget til bruttern fra Wolkatz, meget bra system.
http://www.wolfkatz.com/proddetail.php? ... HHPMR2FUEL
Skal holde opp til 1000hp.....så det burde holde.

T
Skal ha 500 på 98 blyfri.. det skal wlbro pumpa greie, men så løenge jeg skal kjøre på e85 til neste sommer så må jetg ha større pumpe...

teflon skal ifølge boka til TESS tåle alt utenom blåsyre... 8)