TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hørte turboen ule i dag

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#20176  av chris

Litt snodig, for jeg fikk ikke lyset når klossene mine var slitt helt inn til metallet i vinter.. og heller ikke når vi drev i garasja her og overhalte kalipperne, for da forsvant det jo mye bremseveske, som jeg fylte på etterpå. Men holdt jo på å starta bilen og sånn, så det lyset skulle vel kommet på da ?

#20181  av MR2turbo

Christian, oljetrykket er der ett eller to sekunder etter oppstart.. :)

#20193  av chris

MR2turbo skrev:Christian, oljetrykket er der ett eller to sekunder etter oppstart.. :)
Kristian mente du vel :D

#20204  av CelicaTurbo

mulig min sensor er overfølsom da :)

Markus: grunnen til at jeg snakket om oljetrykk var jo at ulingen hørte jeg etter at motoren hadde gått noen minutter, altså på et tidspunkt hvor turboen burde være holdt av oljetrykket (og ikke kommet med ulyd) selv om oljen ikke hadde nådd sin arbeidstemp..

#20214  av MR2turbo

okey.. hva slags ule-lyd er det snakk om egentlig? er det luft-lyd eller mekanisk lyd? Litt lyd er det jo alltid.. :)

#20217  av CelicaTurbo

hehe, nei, det er en ulelyd som jeg sier, kan ikke forklare det som noe annet enn at et rakkerunge leker spøkelse under panseret: "uuuuuuuuii" og det steg i frekvens sammen med trykket intill jeg reagerte og reduserte gassen betraktelig.. ganske tydelig lyd også..

#20284  av Christian

1-2 sekunder på kald motor?
Min er adskillig tregere :shock:

#20314  av Erlend

mulig min sensor er overfølsom da
Er det ikke Toyota du har da? :D

#20357  av CelicaTurbo

oljetrykklyset mitt slokker som regel etter ett sekund.. før jeg byttet til denne tynne oljen så var det konsekvent at den slokket etter ett sekund, deretter tente i ett-to sekunder og så slukket igjen.. :)

men jeg har ingen oljetrykksmåler med viser så klart..

#20404  av Christian

Oljetrykkslampa mi slokker også etter 1-2 sekunder, meteret derimot er rimelig tregt...skyldes sikkert luft i slangen eller no. (Mekanisk)

#20599  av Bjørn E

Ta av luftfilterelementet neste gang du er ute og kjører, Kristian. Da tenker jeg du får fram ulyd fra turboen hvis der er noen (lyd, altså) :)

#20611  av CelicaTurbo

hm, forsåvidt en god ide det.. bare en kort tur uten innsuget som demper. Men på den annen side så vet jeg at den ikke lager mye til lyd ved høyt trykk når motoren er varm så det er nok en stund til den må byttes.. men det tyder vel på at jeg bør være meget forsiktig de første minuttene jeg kjører.. men, jeg skjønner egentlig ikke hvorfor den lager lyd når den er kald, oljetrykket er nok der tilfredsstillende til å fungere som glidelager for akslingen, men mulig det er pga at den ikke smører særlig bra når oljen er kald?

#20612  av Mr2 Mk2

CelicaTurbo skrev:men mulig det er pga at den ikke smører særlig bra når oljen er kald?
Den smører vel litt dårligere ja er litt "tykkere",når den er kald

#20795  av kennethx

steike, det hørtes ille ut gitt...