TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hørte turboen ule i dag

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #20105  av CelicaTurbo

Vel, i dag måtte jeg ut en kjapp tur og tråkket litt mer enn vanlig på gassen ut av et kryss mens motoren fremdeles var ganske kald (en bil jeg hadde vikeplikt for var ikke så langt unna) og da hørte jeg en tydelig uling der fremme som ikke kan ha vært annet enn turboen. Jeg mener også at jeg har hørt den lyden en gang tidligere men da svakere. Det er ingen tegn til lyd om jeg trykker full gass når motoren er varm. Men men, dvs at turboen har begynt å få for mye slark, og jeg vurderer sterkt om det kan hjelpe foreløpig å bytte til tykkere olje siden akslingen blir holdt på plass av et oljelag.. Men det betyr at turboen min bør overhales snart, eller jeg bør skaffe meg noe annet.. noe som jeg økonomisk ikke er særlig klar for nå som bremsene også trenger oppmerksomhet :(

En annen ting er at i kveld var tredje gangen jeg har opplevd at allt drag forsvinner fra motoren en kort periode, alltid på kald motor og på lavt turtall mens jeg mer enn vanlig gass. Jeg tror at turbotrykket øker mens dette skjer, men det er ett lysende lys å dæsjen da som ser omtrent slik ut: ( ! ) i rød farge og er nede på høyre side.. Noen som har anelse om hva funksjonen til det lyset er? Det er da ikke check engine light nei.. :? Går bort etter to-tre sekunder..

#20108  av chris

Ordne bremsene selv, og kjøp ny/overhal turbo ;)

( ! ) i rødt? Håndbrekket? :D Nei, det er kanskje en ( P ) det :P

#20109  av CelicaTurbo

stemmer at ( ! ) er håndbrekk på mange biler men ikke våre, der er det ( P ) ja..

om den turboen må byttes så blir det pent til at jeg må ta kalipperne selv ja, og det blir ingen skiver som blir byttet ihvertfall... jeg tror det blir periodisk kontroll i begynnelsen av neste år så jeg håper dem ikke finner noe stort da, er trossalt ikke lenge til :?

#20128  av erling

( ! ) = Forlite bremsevæske. Andre biler har ofte denne og brekket på samme varsellampe, mens vi har delt opp i ( ! ) og ( P ). :)

#20131  av Mr2 Mk2

erling skrev:( ! ) = Forlite bremsevæske. Andre biler har ofte denne og brekket på samme varsellampe, mens vi har delt opp i ( ! ) og ( P ). :)
står i dette spesifisert i "brukerhåndboken"?

#20134  av erling

Vett ikkje eg.. Stoler du ikke på meg?? :twisted::twisted:

:D Det er ihvertfall riktig.. :wink:

#20136  av chris

erling skrev:Vett ikkje eg.. Stoler du ikke på meg?? :twisted::twisted:

Si meg, gjetta du bare eller? :D

"hmm.. bremseveske har ikke vært nevnt, det prøver vi" :D

#20138  av erling

chris skrev:

Dæven da for en frekk gjeng.. :D:D:D

Bare for å tvert halshugge disse verbale angrep på min troverdighet:

Jeg var først 99% sikker, gikk deretter ut og starta opp MR2'en og løfta opp bremsevæskebeholderlokket som videre tar med seg fottøren og registrerte ett ( ! ) i dasjen min!! :D:D Deretter skrev jeg her hva det var...

Snakk om å være hjepsom, eller hva?? TOPPA HEILE DRIDEN!!!

:D:D:D:D:D

#20140  av Mr2 Mk2

erling skrev:
chris skrev:

Dæven da for en frekk gjeng.. :D:D:D

Bare for å tvert halshugge disse verbale angrep på min troverdighet:

Jeg var først 99% sikker, gikk deretter ut og starta opp MR2'en og løfta opp bremsevæskebeholderlokket som videre tar med seg fottøren og registrerte ett ( ! ) i dasjen min!! :D:D Deretter skrev jeg her hva det var...

Snakk om å være hjepsom, eller hva??TOPPA HEILE DRIDEN!!!

:D:D:D:D:D
hehe greit jeg tror deg,så nå får du bare håpe at Kristian tror deg;)Men det var hjelpsomt ja,godt at du dobbelt sjekker slikt :D
erling skrev:TOPPA HEILE DRIDEN!!!
Hehe Valen er sjef;)

#20143  av CelicaTurbo

hm, godt svar.. det kan være sannsynlig at det er bremsevæsken for de gangene jeg har sett det har vært når jeg har svingt inn på en vei, altså i sving og akselerasjon.. men jeg har sjekket nivået og det er ikke noe unormalt lavt, trolig er det vel pga at nivået har sunket litt sammen med slitne klosser :)

#20150  av MR2turbo

Før du konstaterer at turboen din er sliten, må du sjekke hvor mye slak det er "ut og inn" på akslingen i den.. hvis det ikke er nevneverdig slakk så er turboen god.. kjenner du på "sideveis" slakk så skal det være litt... dette tas opp av oljetrykket når motoren går.. :)

#20151  av ST205

Hadde sånn (!) lys på min ST182, skiftet bremseklosser før en
EU-kontroll, og lyset ble borte. SÃ¥ det er ikke usannsynlig at det er
bremsene/nivået på bremsevæsken.

#20158  av henningl

Turboen på sx'en min ula nå et helt år før den røk... bilen hadde jo litt sånn batmobilen-tone i pådraget da ;)

Når du kjører litt hardt.. stopper på rødt lys og plutselig ser en mørk sky sive forbi i sidesynet og sur-stanken brer seg i kupe'en.. da er det på tide å se seg om etter ny turbo ;)

#20159  av tbergstad

Dette tegnet hadde jeg på min og(!). Det kommer garantert av for lite bremsevæske. I mitt tilfelle var det pga. slitte bremseklosser.

#20165  av CelicaTurbo

det er nok lite klosser igjen på min bil også.. men men, sist gang jeg kjente på turboen så var det slark opp og ned men ikke nok til at bladene kom borti noe, den gikk fint og lett rundt. Inn og ut var det ørlite slark som jeg syntes jeg hørte, men det var såvidt det var mulig å kjenne noe om jeg kjente noe i det hele tatt. Her skal det vel ikke være følbar slark.

Men men, er jo klar over at det ikke er noen umiddelbar katastrofe, men det viser jo hvilken vei det går og jeg antar den ikke varer et fullt år til. Angående oljetrykket så skal det være på plass når motoren har gått i to-tre minutter vel? Jeg bruker tynn olje nå, Mobil1 0w40, men oljetrykkslyset slokker fortere nå enn den gjorde med gamleoljen så jeg tror ikke oljepumpen har noen problemer akkurat.. ingen ulyder i toppen ved start heller..