TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Problem med Girkassen

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#20866  av Vaulen

Det beste skulle jeg tro var å fikse min egen, da vet jeg i hvertfall hva jeg har etterpå.

Regner med at jeg finner ut hva problemet er i løpet av uka.
Dersom det skulle dra ut før jeg får ordning på rep., så tar jeg kontakt.

#20914  av MR2turbo

okey.. Lykke til da! :)

#21436  av Gossi

Er dette et vanlig problem med MR2`en? Har selv problem med synkroniseringen. Har en stygg lyd, spesielt når det er kaldt, når jeg girer ved høyt turtall. Jeg er desverre helt grønn på mekanikk, og må sette dette bort.
Noen som vet om hvor det går ann å få tak i en brukt, overhalt kasse?

På forhånd tusen takk!

#21480  av hovik

Gossi skrev:Er dette et vanlig problem med MR2`en? Har selv problem med synkroniseringen. Har en stygg lyd, spesielt når det er kaldt, når jeg girer ved høyt turtall.
Et lite tips, ikke gir på høyt turtall med kald motor/girkasse, det sliter ille på mekanikken. Hvordan MR2 har du (den gule mk2 ?), fra Porsgrunn selv.

#21495  av CelicaTurbo

det er et vanlig problem på giring til 2. gir ja, og til dels også 5. gir. Men, mye kan gjøres bedre med annen girolje, det er ikke sikkert at problemet ligger med kassen men at den ligger med type olje? Det er dessverre dyrt å fikse :? Men, en annen ting: er du glad i motoren så er det gjerne lurt å vente til den er varm før du bruker mye turtall, oljen bør bli skikkelig varm først. Men det vet du sikkert, er ikke så lett å styre seg alltid :)

#21589  av Gossi

Skal prøve å få verkstedet til å prøve en ny type olje. Se om det hjelper.

Jeg har en sort Mr2 MK2, ligner veldig på din! :D
Har noen andre felger på, A2 integrale hvis det sier deg noe...

Jeg kommer med et spørsmål til, mens jeg først er igang:
Skal sette bilen bort for vinteren, ingen vits i å risikere rust.
Er det noe jeg bør ta hensyn til? Hva bør jeg gjøre? Dette blir første gang jeg setter bort en bil for vinteren, så jeg håper noen kan hjelpe meg!

På forhånd tusen takk...

#21591  av Gossi

PS: Ang. det med synkroniseringen: Det er når det er kaldt i været at den lyden blir verre, selv om jeg som Kristian sier ikke alltid er like flink med å vente til motoren er varm... :D

Men som sagt, jeg prøver å få en ny type olje i den...

#21657  av CelicaTurbo

Amerikanerne som har dette problemer med girkassen pga dårlige synkroringer bytter ofte til Redline olje med meget gode resultater, men som sakt er det mulig at oljen som er i kassen er dårlig i utgangspunktet, eller "upassende" er kanskje et bedre ord siden oljen kan være suveren i en annen bils kasse. Men, husker ikke hva folk her stort sett bruker med bra hell, valvoline kanskje? Men søker du på "gir olje" så får du nok plenty resultater. Angående Redline så er den litt dyr, og den er vanskelig å få fatt på her til lands men på jobb-pc har jeg addressen til et sted som selger dette i Norge som du kan snakke med om du er interessert. Om ringene er slitt er dette bare å utsette problemet noen år så klart, men om det blir mye bedre så er jo det mye billigere enn å overhale en kasse for 10-15.000 da :)

#21666  av Gossi

Hei igjen og takk for lærerikt svar. Leste her på forumet her et sted om at det koster 18000 ca. for en ny kasse, hvis dette blir verre med årene er det antageligvis dette skrittet jeg kommer til å ta.
Kan ikke du maile meg telefonnummeret til de som har denne Redline oljen, så kan jeg iallefall gjøre et forsøk. Jeg har lært meg å kjøre med dette, går greit, men hadde vært fint å blitt kvitt det problemet. Er ikke glad i ulyder i bil generelt... :D

#21676  av MRQuoc

ulyder er vel en liten vanesak ..
jeg liker dem heller ikke , men over lengre tid , blir jeg bekymret hvis ulyden er borte .. uten at jeg har gjort noe ! .. da blir jeg redd ;)

#21738  av MR2turbo

Gossi skrev:Hei igjen og takk for lærerikt svar. Leste her på forumet her et sted om at det koster 18000 ca. for en ny kasse, hvis dette blir verre med årene er det antageligvis dette skrittet jeg kommer til å ta.
Kan ikke du maile meg telefonnummeret til de som har denne Redline oljen, så kan jeg iallefall gjøre et forsøk. Jeg har lært meg å kjøre med dette, går greit, men hadde vært fint å blitt kvitt det problemet. Er ikke glad i ulyder i bil generelt... :D
Jeg kan helt sikkert få tak i en bra kasse til deg etterhvert.. bare gi beskjed når du trenger.. skal ikke bli mange tusen for en sånn.. Det er 2,0 gti, ikkesant?

#21761  av CelicaTurbo

disse selger Redline ihvertfall, lite med info om det på websidene men ta en telefon så finner du ut av det. Mener det er Redline MT90 folk har gode erfaringer med i kassen men jeg skal ikke si jeg er helt bombesikker på det:

http://www.sstolen.no/

#21806  av Mr2 Mk2

Forhørte meg litt ang girkassen din idag...Han jeg snakket med mente også at det nok er tannhjulet,og/eller forflyttingshylsen...

#22153  av Vaulen

Hadde bilen inne i dag, og fikk løst problemet.

Det som hadde skjedd var at en skrue var løsnet og blokkerte for "gaffelen ??" (hva nå det er), slik at 5te gir ikke var tilgjengelig.

Forstod det slik at det var nødvendig å løsne litt her og der for å komme til dekselet på kassen, og når det var gjort var det ikke så vanskelig å løse problemet.

MEN! Det koster litt å levere inn så prislappen (inkl. girolje, plugg & pakning) kom på snaut 3500 kroner. (3,5t arbeid som jeg synes var i overkant, men men.)
Nå er det i hvertfall i orden, og prislappen var rimeligere enn å begynne med ny/brukt girkasse.

#22159  av CelicaTurbo

joda, en grei løsning det der.. er jo fint at de fant ut at det var en skrue da i det minste, istedenfor at de tok den enkle forklaringen at du trengte overhalt eller ny kasse :) Så får du håpe at skruen ikke løsner en gang til også :)