TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Problem med Girkassen

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #20234  av Vaulen

Etter å ha hatt en problemfri periode med min MR2, så fikk jeg i dag et nytt ett på motorveien.

Skulle gire til 5te, men da jeg slapp clutchen så havnet jeg i fri.
Prøvde igjen, men 5te ble jeg kasta ut av.

Etter at jeg kom av motorveien, så prøvde jeg å forsiktig tvinge girstaget til å være i 5te, men da kom det litt ulyd (tannhjul lyd??), og ga rett og slett gi opp.

Vel. Noen som har peiling på hva dette kan være.
Har ikke vært noen ulyder i forkant. Det skjedde plutselig.

#20236  av CelicaTurbo

men du får inn alle de andre girene ok? Det eliminerer vel kabelføringene ihvertfall..

#20243  av Mr2 Mk2

chris skrev:Kanskje et tannhjul som har tatt kvelden?
Det vil jeg tro er mest sannsynlig..Eller noe kluss i overgangen,siden 5.gir på ett eget tannhjul i motsetning til de 4 andre...Kanskje hylsen som skal forflytte seg på den utgående akslingen er blitt rundet i sporene? :?

#20246  av Vaulen

Alle de andre girene virker uten problem.
Det er bare det 5te som ikke vil.

Nevner igjen at når jeg forsøkte å holde spaken i 5te så klarte jeg ikke å holde giret. dvs. lyd som om to tannhjul ikke treffer skikkelig.

Forklaringen til Jostein kan virke fornuftig.
Spørsmålet blir da hva jeg gjør nå. Er det noen måte å enkelt finne ut av dette på ?

Jeg kommer sikkert til å levere den inn på verksted, men om jeg i allefall kunne funnet ut hva som var galt, så slipper de i hvertfall å feilsøke på verksted.

#20247  av chris

Spørs om du i værste fall må opp med girkassa for å sjekke.. :?

#20250  av CelicaGT

5. gear ligger vel ytterst så det bør vel ikkje vere så vansklig å sjekke..kanskje det går berre ved å skru av dekselet på gearkassa ved 5 gear...??? Tyder på at det er ei muffe som kan ha streika...??

#20267  av Vaulen

Takker for alle svar, men som nevnt, så er jeg ikke bilmekaniker.
Og dersom jeg skulle ha satt i gang med dette, så måtte jeg hadd litt bedre peiling, samt garasje.

Om ikke noen i Stavanger/Sandnes distriktet her på har roen på dette og føler for noen kroner, så ringer jeg Hegre i Sandnes til uka og får bestilt time.

Om det er sånn at det som er beskrevet, har noen av dere fått fikset dette. Hva koster en slik reprasjon ?

#20367  av Mr2 Mk2

Hehe å skru opp for å se om det er evt tannhjul eller hylsen som forflyttes mpå utg aksling er ikke å anbefale å sjekke selv...

#20431  av MR2turbo

hva med å få tak i ei brukt girkasse og bytte selv.. tror at det ville blitt billigst.. og er gjort på 1 dag eller 2 kvelder.. :)
Kansje Brjørni har en??

-EDIT-
Jeg kan godt kikke på det for deg..hvis du vil.. :)

#20525  av Vaulen

Markus: Jeg ringer så får vi se.

Forhører meg først på Hegre om pris på en evt. sjekk, så tar jeg ting derifra.

hm

#20737  av Dont_Panic

ny kosta ca. 18000 pluss moms for meg.. :(
tannhjulet for 5tegiret ligger høyere enn de andre 4, så om du har lite olje skjer det stygge ting inni der, jeg har en uoverhalt kasse i garagen om noen vil kjøpe :) er jo fullt mulig noen ringer eller noe som har tatt kvelden, i så tillfelle er det ikke lurt å kjøre for mye på 5te gir..

#20742  av Amund

18000 pluss moms? det var vel litt stiv pris? helt ny da vel?

#20804  av Vaulen

Det blir nok uansett uaktuelt å kjøpe ny.
Etter kjapp konsultasjon/prøvetur av mekaniker hos Hegre, fikk jeg ikke noe kontant svar på hva som var galt.

Får en bekjent til å ta en titt, så tar jeg det derifra.
Ved å levere bilen inn til Hegre er jeg redd for det i beste fall kommer på 6000 kroner. Det var ett snilt anslag, som avhenger av at det går an å fikse uten å ta av girkassen.

Jeg får se, men om det viser seg at det blir nødvendig å gjøre "veldig" mye, så får jeg se meg etter en brukt kasse.
18000 for ny som er nevnt blir uaktuelt.

Dersom noen har en "tipp-topp" brukt liggende til 2-3 lapper kan jeg muligens være interessert.

#20807  av MR2turbo

Burde finnes brukte kasser rundt om.. :)

Men får jo håpe at du bare kan fikse den du har på nå da...
Hadde ikke dagene minne vært proppfulle denne uka, så skulle jeg gjerne prøvd å hjulpet deg en kveld.
Skal en tur til danmark til helga, og da må jeg jobbe inn en dag og gjøre meg litt klar til å reise.. Og til uka jobber jeg kveldsskift.. men etter det kan jeg sikkert ta en titt ;)