TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Nye subber i mr2 mk2 12"

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo

#186679  av angrykid

ok, dette gikk over all forventning.. Har nå spilt inn ene subben sånn delvis... har ikke rukket å blitt ferdig med den på førersiden enda, men jeg må bare si en ting.. 12" i mr2.... oh my god så det slår. :-D har ikke noen motforestillninger mot at jeg kommer til å nå ett respektabelt DB nivå med dette..

Har ikke noen bilder av den "ferdige" kassa enda, men den er så urstygg at jeg vurderer uansett å gjøre om på den. :D Så får se hvordan det blir når den andre er ferdig støpt.. om den låter like bra eller bedre, så bygger jeg en til en i full glassfiber. :)

Nå er det på tide å sove litt..

#186686  av TrustNo1

Post bilde uansett, lurer på hvordan du har laget til din :)

Min begynner også å nærme seg ferdig nå, men damn hvor mye jobb det er å få det sikkelig. Den ser heller ikke særlig pen ut enda, men det tenkte jeg å løse med å slipe den ned og sparkle hele saken utvendig når jeg er ferdig.

Har du forøverig tett eller portet kasse?

#186710  av angrykid

Nei, vet du hva. :-D jeg forbeholder meg retten til å la være å poste bolde, for det er ikke noe jeg er særlig stolt av det bygget jeg har klart å fått til :-D Det ser helt sinnsykt fælt ut.

Har lukket kasse, på ca 27 liter.. pluss minuns. :D hehe.. litt vanskelig å måle med tanke på at det er brukt glassfiber i stedet for spon/mdf :)

jeg skal gå i gang med den andre subben i dag, å se om jeg får den ferdig. Må få ordnet noen avstivninger først i kassa, og lagt litt glassfiber rundt disse.. det tror jeg blir litt pes, ja :) men da igjen, jeg tror ikke man trenger så veldig mange lag rundt disse, er det ikke så? ett eller to lag vil vel holde i massevis. :)

Vel vel, godt å ha lyd i bilen igjen. Nå er jeg bare litt spent på hvordan jeg skal sette forsterkerne denne gangen. Jeg har dem under setene, og det går sånn hjøvelig greit i grunnen, men det er jo ikke optimalt. :)

#186713  av TrustNo1

Kassene mine ser også helt forferdelig ut for øyeblikket da. Men det hadde jeg tenkt å fikse med å slipe ned utenpå og sparkle de når jeg er ferdig. Ubehandlet glassfiber ser ikke akkurat vakkert ut.

Personlig hadde jeg forsterkere stående oppa kassene bak tidligere. Det fungerer, men jeg synnes det ble plagsomt mye kabelspagetti bak setene av det. Nå har jeg jo de i fronten, og synnes det er utmerket. Ulempen er da selvfølgelig at man mister reservehjulet. Dersom du ikke har så store forsterkeren, er det kanskje mulig at du kan plassere den på en plate oppa reservehjulet da.

Når det gjelder antall lag rundt avstivingene, så ville jeg faktisk hatt minst 4-5 lag der. Det er faktisk det viktigste stedet å ha ganske mange lag der du har avstiving. Husk at avstivingen ikke bare skal stive av akkurat der den er skrudd fast, men også området rundt. Om glassfiberen er tynn rundt avstivingen, så vil ikke den ha helt den samme effekten.

#186721  av angrykid

okeis.. Tenkte ikke på det jeg. :-D men da er det jo greit, jeg knuser på litt mer.. har fått lagt på fronten nå, brukte ett stk tskjorte som dekkemateriale. :-D vet ikke om det blir bra, men det ser nå sånn høvelig greit ut.. og så skal jeg mose noe mer glassfiber inni kassa sånn etterhvert når dette har tørket. Jeg gleder meg allerede :)

#187088  av angrykid

tror jeg har gjort ting i litt omvendt rekkefølge her, gitt :| Jeg satte på og limte avstiverne i kassa, trakk den så med tøy, uten å legge glassfiber rundt avstiverne først, og nå kommer jeg meg ikke til på noen plasser inne rundt avstiverne :| Så jeg må nok av med fronten for å få dette til.

Ett annet spørsmål som også har dukket opp, er. Når man kler med stoff slik som jeg har gjort, og sett andre gjøre. Fortsetter man da å legge glassfiber utenpå eller inni kassa etterpå? Jeg har forsøkt litt inni kassa, men det er jo så sykt trangt at det er nesten ikke mulig å få en pensel inn dit for å stappe etter å få det tett.. Noen som har noe bedre forslag til meg? Og rundt selve ringen til høytaleren, vil det ikke bli fare for lekkasje der om det ikke er gjort godt nok arbeid da stoffet ble lagt? Jeg tenkte jeg bare skulle legge ett par tre gode larver med akryl eller noen annen tetningsmasse rundt ringen, for å være sikker på at det var tett.. er dette en god løsning?

#187688  av angrykid

Da har jeg fått gjort ferdig begge kassene, og dem står nå til innspilling på utsiden. ikke maks volum, selvfølgelig. :D

Det ble to forskjellige kasser, må si meg mest fornøyd med den siste jeg lagde til førersiden. Var endel ting der som jeg ikke helt har gjort rett, det vet jeg. Men jeg tror jeg har fått det sånn høvelig til. Nå mangler bare en bra finish, men denne skal jeg ta etter jeg kommer hjem fra ferie den 8 august. :-)

Bilder finner dere på http://angrykid.uten.net/Bilprosjekter/ og inn der det står subkasser eller noe slikt. :D Husker ikke sånn helt nøyaktig. :)

tilbakemelding er bare koselig, om noen har noe å si :D

#187691  av TrustNo1

Dette så jo veldig bra ut. Spennt på å høre hvordan du synnes det låter.

Fin løsning for motorlokket. Selv kommer jeg nok til å flytte hendlen for å åpne, muligens at jeg skrur den fast i selve kassen.

#187821  av angrykid

Nå har jeg nå reist på ferie, så jeg får ikke spilt inn subbene helt slik jeg vil før jeg er tilbake igjen, men det jeg har gjort så langt, er at jeg har puttet noe vanlig hvit vatt i kassene, for å dempe litt.. Men tror jeg har ett par tre lag for lite med glassfiber utenpå den siste kassen, for den vibrerer ganske sterkt nå når jeg spiller på litt. Men lyden er forsåvidt grei, har en klikkelyd enkelte ganger, men dette tror jeg er pga vibrasjoner i kassen. Så er det den gråe plastringen som sitter utenpå høytaleren som glir på metallet eller glassfiberen. Dette skal jeg nok finne en løsning for etterhvert, når jeg kommer meg hjem fra ferie, tror jeg. :)

utover det, så blir jeg å lage en til glassfiberkasse på passasjersiden, for den som er der nå, med den sponplatefinish'en, er jeg overhodet ikke ferdig med, selv om den låter forholdsvis bedre enn den i glassfiber som jeg nå har lagte. :)

well well, in a week or two er jeg tilbake, og da oppdaterer jeg litt posten her når jeg har fått gjort unna litt grovjobb :)

hepp så lenge.