TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Nye subber i mr2 mk2 12"

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #182915  av angrykid

Da har jeg sånn smått begynt med mitt stereobygge.. Alt av frontsett å kabler er allerede installert, har tidligere hatt 2x 10" JBL bak setene, og går nå for 2x 12" Rockford punch h2.

I den forbindelse har jeg klødd meg gruelig masse i hodet, for å få nok volum i kassene. Dem krever 27 liter, og jeg vil denne gangen ha mulighet til å kjøre setet helt tilbake. Det hadde jeg ikke med de andre kassene, og dette har irritert meg litt siden jeg kjøpte kassene :) Så denne gangen skal jeg bygge selv, å få det slik jeg vil ha det.

Når det er sagt, så fant jeg ut to ting i byggeplanleggingen. Det er lite med plass, og det er lite med plass. :-D Så jeg skar bort metallet til de originale boksene bak setene, og maskerte alt som kunne maskeres med aluminumsfolie og teip :) Dette for å kunne gjøre noe jeg aldri har prøvd før, nemlig å støpe i glassfiber. Jeg har nå fått lagt første laget, men jeg vet ikke helt hva jeg synes selv. Litt mye kliss, litt vanskelig å vite om jeg gjør ting rett, litt mye arbeid (tidkrevende) og så vet jeg enda ikke pr i dag hvordan jeg skal få glassfiberen til å bli tett med mdf-platene når jeg starter med dem.

Legger ved ett par bilder av prosessen så langt, så skal jeg gi dere mere når jeg finner ut hvordan jeg skal gjøre resten.
Vedlegg
Første lag er lagt.. :)
Første lag er lagt.. :)
Første-lag.jpg (98.67 kiB) Vist 2764 ganger
Da var vi klar til å starte
Da var vi klar til å starte
klar-for-start.jpg (96.78 kiB) Vist 2771 ganger

#182929  av TrustNo1

Sitter akkurat med lignende planer selv, bortsett fra at jeg skal ha 2 stk 8" på hver side isteden.

Tips når det gjelder glassfiber:

- bruk maske! Puste i den polyester-osen dagen lang er noe du IKKE har lyst til. Anbefaler også vernebriller, sprut av polyester i øynene har du heller neppe lyst på

- Kjøp 3-4 sett med gummihansker, 3-4 stk malekoster og malebrett. Aceton til løsemiddel er viktig for å vaske vekk rester

- Demonter mest mulig, gjerne setene, du trenger god plass når du skal arbeide med dette.

- Masker mye mer. Både inni og utenfor bilen. Dette er noe sikkelig svineri å jobbe med, veldig fort å komme borti noe som du ikke vil ha glassfiber på.

- Ha veldig god ventilasjon når du holder på, ellers setter lukten seg fort i bilen. Begge dører åpne, taket av.

- Du trenger kun legge ett lag glassfiber mens kassa står i bilen. La dette laget stivne (tar 1-3 timer) Deretter kan du ta hele greia ut, og legge på fler lag innvendig etterpå.

- Skjer ut en MDF-plate som du skal ha elementene på, skjer til glassfiberen så den passer oppa MDF'n, og legg på ett par lag til slik at du limer den fast til MDF'n. Slip så bort rester og tett rundt med en eller annen fugemasse.

Sikkert mer jeg har glemt bort. Skal skrive opp mer om jeg kommer på noe :)

#182930  av TrustNo1

Selv tror jeg at jeg kommer til å fjerne hele teppet som ligger på torpedoveggen, så legge en eller annen ny lydisolasjon som ikke er like tykk der kassen skal være. Etter det tenkte jeg å legge glassfiberen, slik at den ligger javnt med lydisoleringen.

#182932  av angrykid

Takk for tips her, trust. :)

Jeg har ett lite sånn generelt spørsmål.. Hva skjer om jeg har for lite herder i blandingen? Blir den herda, eller er det bare å ta ut å starte på nytt?

Og den forklaringen du gjorde ang feste glassfiber til mdf..

Forsto jeg det rett at den siden der subben skal festes, skal dekkes litt innpå med glassfiber, for så å pusse ned dette, og tette på kortsiden med noe fugemasse? (kortside er da tykkelsen på mdfplata) Jeg synes ikke det hørtes ut som noe særlig gunstig løsning, da dette sikkert fort kan sprekke? Så klart, fugemasse og skruver vil sikkert fungere, men det jeg tenkte, var å lage en vinkel på innsiden av kassen, slik at frontplata ble heldekkende og ingenting annet vistes enn kun den. (den flukter da helt ut til siden og gjør at det ikke blir noen åpning der.) Litt vanskelig å forklare, men håper nå du forstår hva jeg mener. :)

#182942  av TrustNo1

Angående herder, så er vel faren at det ikke blir sikkelig stivt, men du skal ha VELDIG lite herder før det blir for lite, om jeg ikke husker feil, så er det 2% herder man skal bruke.

Når det gjelder festingen inn til MDF plata så skal jeg ikke si noe her med 100% sikkerhet, fordi hittil har det jeg har laget vært hovedkonstruert med MDF. Altså jeg har laget tilpassede kasser i MDF, men brukt glassfiber kun på enkelte flater der det har vært nødvendig med utforminger.

Men jeg tror følgende vil være det beste:

Lag kassen slik du skal ha den(med unntak av frontplata) klar i glassfiber. Etter dette kapper du ut frontplaten slik du skal ha den. Lag avstivinger i alle rettninger inne i kassa, da det er viktig når man bruker glassfiber. Lag også noen slags "bærebein" på bakveggen, i mot frontveggen. Disse skal holde frontplaten på plass, og være selve skjelettet til frontplata, så de må være solide. Borr og skru de fast i glassfiberen med store skiver, så burde det sitte sikkelig. Bruk også lim. Etter du har fått festet frontplata sikkelig slik, så kan du gå over kantene, legg glassfiber ut fra siden, over kanten på mdf'n, og brett den rundt frontplata. Om du får det til via høytalerhullet, så kan du gjøre det samme på innersiden.

Litt kronglete forklart, men håper det ga noen ideer. Men som sagt, jeg har ikke gjort akkurat dette selv enda, så det kan godt hende noen andre har bedre tips enn meg på dette.

Men jeg regner med at jeg kommer til å prøve å gjøre det samme , muligens nå i løpet av uken, så da kan jeg eventuelt komme med noen flere tips dersom jeg finner ut noe lurt :)

Edit:
Jeg tror det kan være smart å borre hull, og skru inn noen skruer før man legger på siste lag. Da vil skruene hjelpe til med å holde glassfiberen på plass inntill MDF'n. Etter du har gjort dette, legg på ett nytt lag glassfiber over skruene. Isåfall, husk også å bruk store skriver på skruene, slik at trykket fra skruen blir fordelt uttover, og ikke glassfiberen sprekker i skruehullet.

#182950  av aneriks

angrykid skrev:Jeg har ett lite sånn generelt spørsmål.. Hva skjer om jeg har for lite herder i blandingen? Blir den herda, eller er det bare å ta ut å starte på nytt?
er som trust sier 2% men er ikke alverdens nøye det målet jeg har i alle fall alltid bare tatt en liten dæsj og det funker som bare det, men vist du får veldig mye i så stivner den jo med en gang og blir klumpete og vansleig og jobbe med

#182952  av angrykid

Hva skjer om det blir for lite da? vil den ikke stivne i det hele tatt, eller tar det bare veldig mye lenge tid?

#182955  av Ace

Holdt på å surre med glassfiber i de orginale kassene bak setene for en stund tilbake. Har desverre forsvunnet endel bilder i prosessen så har ikke bilder av alt jeg gjorde. Men husker jeg hadde problemer med at glassfiberen brukte evighet på å tørke slik at jeg kunne legge på nye lag. Var derfor jeg la inn et tynt lag med glassfibersparkel for å stive det av slik at jeg kunne få ut støpeformen og jobbe videre med det utvendig.
Var litt pga at det var alt for kaldt i lufta til å egentlig holde på med det her, og litt for stor andel polyester.
Dette var da snakk om 2 x 8" som ikke krevde all verden av volum.
Brukte også små pinner til å stablisere selve mdf platene øverst i kassen når jeg støpte glassfiberen videre oppover. Tok vekk pinnene til slutt når kassen var ferdig støpt.
Siste bildet er kun illustrasjonsbilde siden mine egne er bortevekk,
på hvordan jeg gjorde det i etterkant når kassene var ferdig støpt og pusset ned for så å lakkere det....

Alt i alt, mye arbeid på liten plass. Hadde planer om å putte inn større element nå , men da går jeg nok for kun mdf hele veien =)

Står endel hendig på linkene i denne gamle posten:
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... glassfiber
Den første linken som står øverst der er en av de bedre sidene jeg har vært borti med tanke på how-to , 1-2-3 glassfiber :D

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

#182957  av angrykid

Hmm.. tror jeg må starte på nytt igjen, for første blandingen jeg brukte i bunn, hadde jeg nesten ikke noe herder i.. :-|

Men ok, man lærer så lenge man lever, er det ikke så? :D

#182964  av aneriks

angrykid skrev:Hva skjer om det blir for lite da? vil den ikke stivne i det hele tatt, eller tar det bare veldig mye lenge tid?
vet i grunn ikke det tar jo seff lengre tid, men får at den ikke skal bli stiv i det hele tatt så antar jeg du må ha ufattelig lite herder i, har i alle fall aldri hatt problemer med at den ikke blir stiv, men er stor sett ikke kjip på herderen heller,

Et tips til, dette gjelder vel spess med mye herder i, men jeg kastet en plast boks jeg brute til polyester i søpla, så gikk det en halv time så kom det rare knitre lyder fra søpla, jeg trodde i grunn jeg hadde mus i garasjen, men det viste seg at det var blitt en kolosal varm gang i polyesteren, som tydeligvis reagerte med plast begeret, så antar det kan antenne under rektig temp osv, greit og vite om :wink:

#183001  av angrykid

Da var jeg ferdig med første lag for andre gang i dag. :-) ble fri for komponent å herder, så må handle mer i morgen. Dette lover faktisk veldig bra, men det ble litt hastverksarbeid, som jeg sikkert må ta igjen i morgen når jeg fortsetter med å stive dette av.. forhåpentligvis så blir det bra. har klart å utnytte ethvert lite hull som er i bilen nå, så om dette ikke blir bra, så blir jeg farlig lei meg.

Har også talt 48 myggstikk på kroppen, ikke inkludert dem jeg har på ryggen, for dem klarer jeg ikke å se. :-D Så enda bra jeg ikke er hyperallergisk mot mygg.. hehe :)

Alt i alt en ganske bra dag.

har også klart å fått på nye felger på bilen. Disse var ett rent helvette å balansere, så det er vekter overalt på dem.. :| litt kjedelig, men sånn er det nå bare en gang.

#183034  av angrykid

Og nå, sent på kveld, etter at første lag har herdet godt, og jeg er klar til i morgen med å legge nye lag, så har jeg kommet på en mindre detalj, som mest sannsynligvis gjør at jeg må starte på nytt igjen i morgen. :(

Det er jo en matte i bilen......... og denne har jeg tatt ut nå som jeg har jobbet med dette.. fan. :D så, da er alternativet å legge ett tynt lag med støyisolerende matte langs siden på midtkonsollen, eller å drite i det å heller skjære til det som jeg ikke har plass til, og ødelegge gulvmatta i bilen, eller starte på nytt igjen i morgen, med gulvmatta i.

Noen gode forslag? Jeg har ikke helt lyst å starte på nytt igjen i allefall, men må man, så må man :)

#183601  av angrykid

Ok, nå har jeg fått lagt tre lag med glassfiber i kassa mi, og jeg har ett lite spørsmål til dette med glassfiber.

Har jeg forstått det riktig at luftbobler imellom lagene = not good? :) Jeg tenker da på styrken i selve konstruksjonen. Jeg er litt ute å sykler på tynt vann (merk ikke is, da hadde jeg hatt fast feste under beina) så jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre.. Om jeg nå har endel slike luftbobler og endel svulster i dette, burde jeg pusse ned/skjære bort, og legge på nytt?

#183726  av TrustNo1

Luftbobler gjør nok konstruksjonen noe svakere, men det kommer nok helt annpå hvor stor boblen er. Om de ikke er så store, er en mulighet å borre ett lite hull, og bruke ett eller annet til å sprøyte litt polyester inn i boblen.

#183817  av angrykid

Da var jeg forsåvidt ferdig på ene siden med å lage glassfiberdelen.. Jeg står litt fast, pga jeg tror jeg gjør ting veldig tungvinte, men jeg vet ikke av bedre løsninger. :-D

Her er i allefall noen bilder så langt.. Måtte lappe i litt for å få litt rette kanter, så vifta henger der for å hjelpe til å tørke.. det er tross alt bare 10 grader utenfor her :D
Vedlegg
DSCF0008C.jpg
DSCF0008C.jpg (121 kiB) Vist 2770 ganger
DSCF0009C.jpg
DSCF0009C.jpg (71.05 kiB) Vist 3369 ganger