Side 2 av 4

Legg innLagt inn:20 okt 2003 12:16
av kennethx
Ta det rolig? hæ? hva er det for noe? Nå begynner det jo å bli glatt! *les gøy* :D

Har sett det skje i 2. gir også, men da lader den ikke mer en 0.9 før den roer seg. Jeg har ikke koblet ut tvsv og skal ikke få mer en 0.7 i 1. 2. gir. Men den freser opp i 0.9 når problemet inntreffer...

Legg innLagt inn:20 okt 2003 14:18
av CelicaTurbo
du får vel ikke mer enn 0.7 bar i 1. og 2. gir når du har full eksos nei, normalt er grensen 0.5 bar i de girene. 0.9 er tydelig feil men det er ihvertfall på den trygge siden :?

Legg innLagt inn:20 okt 2003 20:55
av Christian
kennethx skrev:jeg må sikkert ut med hele turboen for å komme skikkelig til wastegaten. Og da må jeg tappe tappe...

Men det begynner å bli seriøst KALDT å drive med mekking ute nå altså...
Regner med at dere mener actuator klokka?
Jeg bytta min uten å ta ut turboen, det holdt å ta av vannrøret.
Testing av actuatoren kan gjøres med f.eks en trykktester for kjølesystemet...
Veit ikke om det blir likedan på motorene deres da men...

Legg innLagt inn:20 okt 2003 22:15
av CelicaTurbo
Det er nok ganske likt, og det skal være mulig uten å ta ut turbo ja men det skal være skikkelig dritt.. kan tenke meg det er vel så mye dritt på en MR2 :)

trykktester for kjølesystemet var et bra forslag :)

Legg innLagt inn:20 okt 2003 22:22
av Christian
Det går på det berømte håret :wink:

Legg innLagt inn:21 okt 2003 09:22
av kennethx
CelicaTurbo skrev:du får vel ikke mer enn 0.7 bar i 1. og 2. gir når du har full eksos nei, normalt er grensen 0.5 bar i de girene. 0.9 er tydelig feil men det er ihvertfall på den trygge siden :?
Det som er litt rart er at bilen virker å gå dårligere når den "blir gal" og trykker 0.9 bar i 1. og 2. gir.


Christian, hvor får man tak på sånn test aparatus du snakker om?

Legg innLagt inn:21 okt 2003 10:13
av CelicaTurbo
har ignen forklaring på hvorfor bilen skulle gå dårligere ihvertfall, annet enn om du opplever tenningsbank men det igjen er lite sannsynlig :?

Legg innLagt inn:21 okt 2003 12:35
av henningl
mulig bilen leaner (går magert) når den lader mer enn den tror den skal.. da vil du merke deg på draget.

Legg innLagt inn:21 okt 2003 14:30
av kennethx
den tror vel ikke den lader mindre enn den gjør, den klarer bare ikke gjøre noe med det. Trykksensoren vil jo raportere det høye trykket, og selv om det ligger programert inn en begrensing på trykk i 1. og 2. gir vil vel fuel mapping skje ut fra faktisk målt trykk, eller?


Jeg snakket med en på KB trading i sted. Og han mente det var en elektronisk sensor som var dårlig?


Ut fra forklaringer her så forstor jeg det slik at wastegate aculatoren min var direkte trykk basert. Dvs, trykk kommer via en slange fra turboen og inn på aculatoren. Dette trykket styrer wastegate staget via et fjær belastet system.

Men i tillegg kan tvsv slangen tilføre trykk og åpne wastegaten, dette skjer da i 1. og 2. gir.

Han sa noe sånn som at det var en elektronisk sensor i enden av denne slangen? Tror ikke helt jeg forstod hva han snakket om jeg.

Men en defekt elektronisk sensor er jo rimelig med feil som kommer å går (dårlig kontakt)

/me scratches his head...

Legg innLagt inn:21 okt 2003 14:57
av CelicaTurbo
nja.. tror tanken hans er god men han mangler kunnskap om den spesifikke bilen. Han sikter nok til metoden som mer moderne biler regulerer ladetrykket. Om den ventilen på din bil hadde vært defekt hadde ikke dette skjedd på dette viset. Turbotrykket ditt er direkte påvirket av trykket i innsuget som du selv sier, den ventilen du beskriver "blør" litt trykk vekk slik at wastegate ser lavere trykk enn det egentlig er i manifold, dermed tillater wastegate mer trykk i manifold før den åpnes i samme grad. Om denne ventilen hadde vært defekt hadde du bare vært låst i ett av to nivå, og du hadde ikke vært i nærheten av det trykket som du opplever (ventilen har nemlig ingen kontroll over hvor mye ekstra trykk som skal tillates, det er kun enten/eller og ingenting midt i mellom :) ).

Hadde det vært sprekk i slangen til denne ventilen derimot hadde trykket vært utenfor kontroll, men da hadde det også vært utenfor kontroll hver eneste gang du trykker på gassen, en slange blir ikke tett sånn uten videre vet du. Men, ønsker du å prøve ventilen er det ikke så alt for vanskelig å koble den ut av ligningen, men det krever små fingre :)

Ellers, den trykkbegrensningen i 1. og 2. er rent mekanisk og utenfor ECU sin kontroll som annet enn av/på. Fuelmapping er helt fullstendig uavhengig av dette og er ikke engang bestemt ut fra målt trykk, den er bestemt ut fra mengden luft som går inn i motor (som er forskjellig fra trykket). Med andre ord har ikke ECU noensinne begrep for hva trykket er på noe annet vis enn at den skal kutte bensin ved alt over 4.3 volt fra trykksensoren. Du kan nappe ut og plugge igjen slangen til trykksensoren og motoren vil gå like fint som den alltid har gjort (bare at du nå ikke har fuelcut og trykkmåleren i dashen funker ikke).

Legg innLagt inn:21 okt 2003 16:23
av Christian
Mulig jeg er helt på jordet her nå , men min gikk jo dårligere når jeg gikk over 1kg trykk, pga at ecu "dumpa" masse ekstra bensin...Det kan ikke være noe slikt?

Testeren regner jeg med at du kan kjøpe på rekvisita forretninger eller låne hos et bilverksted. (Lett om du kjenner noen)

Legg innLagt inn:21 okt 2003 17:10
av CelicaTurbo
Han skal ha fuelmaps til 1.1-1.2 bar han (Carlos Sainz modell) så jeg tror ikke han vil oppleve det på samme måte som det du gjorde, selv om også hans bil bruker bruker urimelig mye bensin på det trykket.. Men uansett er vel ikke dette noe som man hadde merket som tydelig tap av effekt? Jeg mener at trykket skulle ha veid opp for tapet som den feite blandingen gir i ganske stor grad så det er kanskje kun merkbart på dyno, og på hans bil burde ikke et tap være merkbart i det hele tatt vil jeg tro.

men det er ikke så mange andre forklaringer heller da.. enten er det mengden bensin eller så er tenningen dratt godt tilbake. Men Kenneth, opplever du bilen svakere enn hva den pleier, eller er det så ille at du knapt akselererer i det hele tatt mens trykket er skamhøyt?

Legg innLagt inn:21 okt 2003 17:15
av kennethx
Det er akkurat som om den har lyst men får ikke til, nøler, men jevn nøling på en måte. Men det er betydelig svakere ja

Legg innLagt inn:21 okt 2003 18:08
av CelicaTurbo
snodig, akkurat den oppførselen høres ut som om ECU registrerer tenningsbank men du skal ikke oppleve det på det nivået da.. med mindre du fremdeles bruker 95-oktan? Og tennplugger burde du strengt talt byttet til kaldere grad også men det vil ikke gjøre noen forskjell før du prøver en real lang toppfart sprint med mye varme, eller en runde på dyno med manglende kjøling.. for en kjapp aks i 2. eller 3. burde ikke tennplugger av for varm grad føre til noe tenningsbank?

Legg innLagt inn:22 okt 2003 08:56
av kennethx
Kjører 98 octane ja. Tenplugger har jeg ikke gjort noe med. Og jeg vet strengt tatt ikke når de er byttet. Alle servicer på bilen er jo holdt. Så om det ingår i en eller annen service er de vel muligens byttet en gang, men jeg vet jo uansett ikke sikkert. Jeg burde vel bare bestillt meg noen nye så jeg kan sette på når det "våres". Da må jeg vel av med IC for å få det til, og da kan jeg jo ta en real undersøkelse av wastegate når jeg først er i gang. Men nå er det simpelt henn for kaldt til å holde på med slikt.

Fikk dere med dere at det er innført piggdekk amnesti i hele landet? hehe