TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• FuelCut pÃ¥ vei til jobb! ;(

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #21342  av kennethx

På vei til jobb i dag begynnte bilen å booste tilsynelatende ukontrollert, noe jeg har postet om tidligere. Da jeg var på 1.3Bar turte jeg ikke gasse mer, så jeg slapp gassen. Det rare var at den fuel-cuta IKKE!

Summet meg litt, og tenkte å gasse på igjen for å se om trykket økte ukontrollert igjen. I det trykket gikk over null, BAM! Fuelcut. Det var ganske ubehagelig selv i den ekstremt lave akselerasjonen jeg da hadde (forholdsvis lavt turtall). Check Engine lyset kom på, og slukket etter litt.

Summet meg litt igjen, og prøvde en gang til, BAM! fuelcut igjen, bare jeg trykket gasspedalen sånn halvveis ned, rakk ikke flate pedalen før det smallt igjen.

Etter 2 fuelcuts kjørte jeg videre som en bestemor på søndagstur, men da jeg stoppet på rødt lys slukket jeg motoren og skrudde av tenningen. Startet motoren igjen, og prøvde meg forsiktig. Begynnte å boste, ingen fuelcut, flatet pedalen, fremdeles igjen fuelcut og normale boost nivåer.

Må du skru av/på tenningen etter en fuelcut for å resette noe? er det slik etter en FC at den vil FC'e ved den minste boost etter en FC har intruffet? Helt til du skrur av/på tenningen?

Kan vel trygt si at jeg har et trykk problem :(

#21359  av CelicaTurbo

kan trygt si du har et trykkproblem ja for du burde ikke være i nærheten av 1.3 bar med kun eksos. Du skulle opplevd fuelcut der og trolig gjorde du det samtidig som du slapp gassen? Jeg har opplevd det to ganger og begge gangene tok flatet trykket ut akkurat på grensen så måleren stod ganske i ro når det skjedde, altså var det en viss reaksjonstid på fuelcut.

Men det er som du beskriver, etter at det har skjedd kutter den så brutalt at det smeller i drivverket med en gang du nærmer det positivt trykk frem til du stopper og starter motoren igjen, da er allt nullstilt frem til neste gang motoren får for mye trykk.. Vær glad du ikke opplevde det på fullt pådrag, for det er en opplevelse uten sidestykke :shock:

#21371  av kennethx

Det er mulig det skjedde samtidig som jeg slapp gassen ja, jeg fulgte nemmelig veldig med på trykk måleren da. Så jeg kan a gått glipp av at Check Engine lyset tennte. For det observerte jeg ikke når jeg slapp gassen på 1.3bar. Men dersom oppførselen etterpå er normal i forhold til post fuelcut (thank god) så må jeg jo ha vært bortpå ja. Noe jeg selvfølgelig også skal på 1.3Bar.

Har skrevet mail til Toyota og bedt om pris på klokke og wastegate, får se hvor mange store dem skal ha. Evt. kan jeg finne ut om det lar seg demontere og pusses/smøres litt. Tror bare det går tregt...

#21372  av kennethx

Men om noen har delenummer på dette, så please tell me :)

#21394  av CelicaTurbo

jeg tror ikke du får tak i noe wastegate og klokke fra dem :? Enten får du rense det som er der, eventuellt kan du bytte til oppgradert wastegate actuator fra Fensport eller annen leverandør, men det er jo mulig at problemer ligger i "spjeldet" i turboen og ikke i selve klokken da.. Isåfall er det vel bare en skikkelig rens som kan fikse problemet..

kom akkurat til å tenke på noe, mener jeg leste for en tid tilbake at en person eller to hadde opplevd at wastegaten ikke åpnes skikkelig ved bruk av aussie-downpipe, men personen ble kjapt nedstemt pga at ingen andre hadde hørt om noe slikt før eller opplevd det, i tillegg til at det høres snodig ut når aussie downpipen er mer åpen i det området enn standard downpipe er. Det er også mulig at dette var snakk om en annen downpipe.. det var på en engelsk liste ihvertfall, sikkert Yahoo-groups.

#21398  av kennethx

tenke tenke tenke, nei, jeg hadde dette problemet før jeg fikk aussie. Men det har økende hypighet kan man si. Tror ikke det har sammenheng med DP'en though. Kristian, har du en formening om hvor lett/vanskelig det er å få ut wastegate klokken? vil det være dårlig ide å ta ut slangen og spraye noe lur spray inn i hullet? :idea:

#21408  av CelicaTurbo

å få ut den klokken er trolig en helvetesjobb, mener at de fleste som bytter wastegateklokke sliter med å få det til mens turboen står i bilen. Men det er kanskje mulig å løsne staget og undersøke hvordan det beveger på seg men jeg er usikker på hensikten siden vi ikke vet hvordan det staget skal være når det er ok, hvordan vet vi da om det er problematisk? Ellers aner jeg ikke hvor lurt det er å spraye noenting inn der så det tør jeg rett og slett ikke si noenting om :)

Det du muligens kan gjøre er å koble en håndpumpe og trykkmåler til slangen og pumpe opp trykk på slangen til wastegate og sjekke at staget da beveger seg tilsvarende.. ved ca 12-13psi skal staget ha kommet så langt ut som den kan mener jeg.. Gjøre det et par ganger og se om den på noe tidspunkt hekter seg opp eller om du hører noe.. Har hørt at folk har gjort dette før men aner ikke hvor man får tak i en slik pumpe.

#21426  av sleeper

celicaturbo: der runda du 3000 poster der!!! :D :D :D

#21475  av chris

sleeper skrev:celicaturbo: der runda du 3000 poster der!!! :D :D :D
Står da vitterlig 2999 på'n ennå :D

#21486  av kennethx

CelicaTurbo skrev:Har hørt at folk har gjort dette før men aner ikke hvor man får tak i en slik pumpe.
Det var jo akkurat det jeg tenkte jeg skulle spørre om når jeg leste nedover.

Ville en sånn flytemadsrass pumpe hjelpe?

#21496  av CelicaTurbo

tror ikke en slik pumpe er tett nok, hva med en slik pumpe som brukes på bensinslangen på påhengsmotorer, mener å huske at minst en person jeg leste om brukte en slik.. :)

#21504  av kennethx

Må inn på en båt forretning eller noe da...

Problemet er jo at det skjer bare noen ganger. Så det kan godt se helt normalt ut når jeg tester hvis det bestemmer seg for å virke da.

Hvordan tapper man vesken fra IC'en egentlig? er det et tappe punkt?

#21527  av CelicaTurbo

det er en tappeskrue helt nederst på radiatoren til IC'en, det er da den fremste radiatoren din :) Men du skulle ikke trenge å tappe den for å trekke av innsuget og komme til turboen da?

#21728  av kennethx

jeg må sikkert ut med hele turboen for å komme skikkelig til wastegaten. Og da må jeg tappe tappe...

Men det begynner å bli seriøst KALDT å drive med mekking ute nå altså...

#21760  av CelicaTurbo

ikke noe kult vær for slikt nei.. du får ta det rolig på gassen til våren kommer da hehe :)