TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tips til hva jeg kan gjøre med min orginale mr2 mk2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#196027  av GhostRider88

Morten skrev:
GhostRider88 skrev:virker så digg med lystgass hehe ;) men er ganske dyrt... måtte i tilfelle fått et bra tilbud om det skal bli noe. Noen som forressten vet om et lystgass kit som er rimelig? man må vell nesten få en som har erfaring med lystgass til å montere også... vil ikke risikere å ødelegge noe.
Husk og at det er skjulte kostnader med lystgass. Er jo ikke bare å montere og så er du ferdig for alltid, gassen må jo fylles på i hytt og pine også. sjekk ihvertfall ut hvor du kan få gjort det lokalt, og hvor mye det koster hver gang før du bestemmer deg. :wink:
hmm ja tenker litt på det der med kostnader osv.. kanskje det lønner seg å kjøpe et powerfilter. Hvor mange hk er det å hente på det, og blir lyden merkbart grommere?

#196032  av lasse

Spør du meg så er det ikkeno hester å hente på et sportsluftfilter, kun lyd, MASSE lyd.
På mk2 er det jo sånne bokser som stikker ut av luftfilterboksen for å dempe lyden, er den bilen jeg har hørt mest forskjell på etter kun et filterbytte.

Ellers er det som andre sier her: senking, leppe, og hvite blinklys, så har du en tøffere bil.

#196034  av GhostRider88

lasse skrev:Spør du meg så er det ikkeno hester å hente på et sportsluftfilter, kun lyd, MASSE lyd.
På mk2 er det jo sånne bokser som stikker ut av luftfilterboksen for å dempe lyden, er den bilen jeg har hørt mest forskjell på etter kun et filterbytte.

Ellers er det som andre sier her: senking, leppe, og hvite blinklys, så har du en tøffere bil.
ja... har lyst til å skaffe meg et lystgass anlegg også

#196037  av Ivar

GhostRider88 skrev:
lasse skrev:Spør du meg så er det ikkeno hester å hente på et sportsluftfilter, kun lyd, MASSE lyd.

Minn meg på å ikke kjøpe bilen din når du skal selge.

#196039  av GhostRider88

Ivar skrev:
GhostRider88 skrev:

Minn meg på å ikke kjøpe bilen din når du skal selge.
med andre ord så mener du at jeg ikke skal montere lystgass anlegg?

#196059  av kake

Hva skal du egentlig med lystgass ? :P Er det til forbikjøringer eller har du planer om å stille opp i dragrace ? Kombinasjonen 18 år gammel + akkurat fått lappen + mr2 + lystgass er dessuten en dårlig kombo :) Legg heller pengene i nytt understell samt vedlikehold og lær deg å kjøre bilen skikkelig før du begynner med slikt. Mitt råd :D

#196072  av lasse

kake skrev:Hva skal du egentlig med lystgass ? :P Er det til forbikjøringer eller har du planer om å stille opp i dragrace ? Kombinasjonen 18 år gammel + akkurat fått lappen + mr2 + lystgass er dessuten en dårlig kombo :) Legg heller pengene i nytt understell samt vedlikehold og lær deg å kjøre bilen skikkelig før du begynner med slikt. Mitt råd :D
Enig...

Ser på lystgass som type "moped" trim jeg da, bedre å bruke penga på hva som helst annet egentlig.
Hadde det vært meg så hadde jeg heller lagt pengene til side og spart til en turbomotor litt lengre frem i tid.
156 hesteren er da sprek nok til å begynne med allikevel, får jo det lille kicket ved 5000rpm.

#196092  av GhostRider88

ja enig, skal ikke skaffe meg lystgass anlegg :) skal spare pengene til vedlikehold og styling ;)

#196098  av Mr2Even

Sportsfilter er ikke å anbefale, bilen går faktisk dårligere (men ikke visst du går for datasprut også) Innsats-sportsfilter gjør ikke noe.. Tror ikke jeg ville ha senket bilen for mye, eller ha kjørt med for extreme lavprofildekk heller fordi bilen blir ikke så behagelig å kjøre, men det er jo bare min mening.. :)

#196101  av GhostRider88

Mr2Even skrev:Sportsfilter er ikke å anbefale, bilen går faktisk dårligere (men ikke visst du går for datasprut også) Innsats-sportsfilter gjør ikke noe.. Tror ikke jeg ville ha senket bilen for mye, eller ha kjørt med for extreme lavprofildekk heller fordi bilen blir ikke så behagelig å kjøre, men det er jo bare min mening.. :)
jeg personlig syns den er lav nok som den er, må være forsiktig før hver humpel :P 17" lavprofil dekk er ikke til å kjøre hardt i hummpler med ;)

#196113  av FireWalk

skjønner ikke hvorfor man absolutt skal måtte bytte til turbo motor.. GTI motoren er vel så morsom syntes nå jeg, har en helt annen karakteristikk, turtallmaskin til de grader. kjempemorsom å kjøre. :)

Tror pengene vil være vel så godt anvendt investert i styling kit, senkesett, eventuelt coilovers, nye instrumentpaneler, stereo, neon (for de som liker slikt for show & shine), felger osv. :)

#196120  av kake

Mr2Even skrev:Sportsfilter er ikke å anbefale, bilen går faktisk dårligere (men ikke visst du går for datasprut også) Innsats-sportsfilter gjør ikke noe..
Det er helt feil det du skriver. Det gjelder jo selvsagt å plassere filteret nærmest luftinntaket på siden og skjerme det for varme. Det er hovedsakelig responsen som blir forbedret. Det har nok endel å si når man fjerner alle de boksene også. Og datasprut på en original N/A ? Hva i all verden har det med luftfilteret å gjøre uansett :roll:
FireWalk skrev:skjønner ikke hvorfor man absolutt skal måtte bytte til turbo motor.. GTI motoren er vel så morsom syntes nå jeg, har en helt annen karakteristikk, turtallmaskin til de grader. kjempemorsom å kjøre. :)
Veldig enig i den der. Lurer på hvor mange av de som skifter til turbo som egentlig greier å utnytte N/A'en maksimalt.

#196130  av GhostRider88

FireWalk skrev:skjønner ikke hvorfor man absolutt skal måtte bytte til turbo motor.. GTI motoren er vel så morsom syntes nå jeg, har en helt annen karakteristikk, turtallmaskin til de grader. kjempemorsom å kjøre. :)

Tror pengene vil være vel så godt anvendt investert i styling kit, senkesett, eventuelt coilovers, nye instrumentpaneler, stereo, neon (for de som liker slikt for show & shine), felger osv. :)
ja kommer til å invistere i styling og vedlikehold :)

#196152  av Mr2Even

kake skrev:
Mr2Even skrev:Sportsfilter er ikke å anbefale, bilen går faktisk dårligere (men ikke visst du går for datasprut også) Innsats-sportsfilter gjør ikke noe..
Det er helt feil det du skriver. Det gjelder jo selvsagt å plassere filteret nærmest luftinntaket på siden og skjerme det for varme. Det er hovedsakelig responsen som blir forbedret. Det har nok endel å si når man fjerner alle de boksene også. Og datasprut på en original N/A ? Hva i all verden har det med luftfilteret å gjøre uansett :roll:
Veldig enig i den der. Lurer på hvor mange av de som skifter til turbo som egentlig greier å utnytte N/A'en maksimalt.
Nrei det er ikke feil.. Min ble hvertfall værre å kjøre. Motoren er justert i forhold til det orginale oppsettet, men visst du går over til programerbar chip, så blir det bedre.

Jeg har også fått det bekreftet av Tg-bil i drammen, at dette er tilfelle. De setter nesen alltid tilbake det orginale oppsettet på bilen igjen på grund av dette..

Jeg har et Green filter du kan få billig, hvis du vil prøve dette uansett :)

#196155  av FireWalk

Mr2Even skrev:
kake skrev:
Nrei det er ikke feil.. Min ble hvertfall værre å kjøre. Motoren er justert i forhold til det orginale oppsettet, men visst du går over til programerbar chip, så blir det bedre.

Jeg har også fått det bekreftet av Tg-bil i drammen, at dette er tilfelle. De setter nesen alltid tilbake det orginale oppsettet på bilen igjen på grund av dette..

Jeg har et Green filter du kan få billig, hvis du vil prøve dette uansett :)
Man får ikke så veldig mye mer hk av å montere sports-luftfilter.. Men motoren får litt lettere for å puste. Hvor mye hk man får varierer fra bil til bil.. men kanskje man får 1 hk ekstra... det er slettes ikke umulig, kanskje til og med litt mer på noen motorer..

Men at man får mindre er helt feil. Kanskje du har opplevd det som at du har fått mindre fordi du har kjørt bilen mye og blitt vant med den. Som regel føler man at bilen blir tregere og tregere jo lengre en har hatt den. Faktum er at du bare venner deg til ytelsen, og føler den går saktere og saktere, mens den i realiteten er like rask som den dagen du kjøpte den.. dette er et kjent psykologisk fenomen.

Hjernen på MR2 gti er ikke så veldig forskjellig fra 3S-GTE motorene, så den vil justere bensin og tenning automatisk basert på de forholdene som er i motoren. Får motoren inn mer luft pga et sportsfilter, så vil hjernen justere seg utifra de forholdene og ytelsen vil øke.

EDIT: det er stor forskjell på forskjellige filter, så det kan lønne seg å kjøpe et kvalitetsfilter fremfor noe billig greier som slipper igjennom halvparten av all dritt som kommer dets vei...