TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bilen gÃ¥r dÃ¥rlig nÃ¥r varm..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#200045  av Mr2Even

Larsen skrev:
Mr2Even skrev:
Larsen skrev:kan lønne seg å sjekke gass spjeld sensor (tps) men det er en ganske knotete jobb. Hvis det ikke er gjordt kan du også sjekke etter feil koder.
Knotete jobb? er det ikke bare å måle og bruke blad-fjærer? Det er ingen feil mld lenger.. Kanskje det er coilen..?
Stemmer jo det, men jeg syns det er rimelig knotete å komme til kontaktene på sensoren. Er ikke coilen, da ville den gått fårlig uansett.
Ja det er sant. Finnes det et hjelpemiddel som letter jobben kanskje?

#200087  av Larsen

Eneste må være å skru av gass spjeldet.

#200145  av Mr2Even

ja..
Nå har jeg målt gass-spjelp sensoren og der stemte ingen av verdiene. Tror jeg har gjort det riktig. Det ble ikke bedre av å justere, så da er det vel bare å bytte den, eller?

#200152  av Larsen

Mr2Even skrev:ja..
Nå har jeg målt gass-spjelp sensoren og der stemte ingen av verdiene. Tror jeg har gjort det riktig. Det ble ikke bedre av å justere, så da er det vel bare å bytte den, eller?
Da jeg sjekke min fant jeg ut at den var gåen. Jeg fikk ikke idle signal i riktig posisjon. Det tokk litt tid før jeg skønte at det var en feil da. Kostet 800 kr på toyota så vær sikker før du kjøper ny.

#200155  av Mr2Even

Ja ok. dyrt ! merket du noe forskjell etter at du fikk byttet den eller ? og isåfall hvordan var endringen?

#200157  av Larsen

Mr2Even skrev:Ja ok. dyrt ! merket du noe forskjell etter at du fikk byttet den eller ? og isåfall hvordan var endringen?
I mitt tilfelle var det høyrer bensinforbruk, men også det at tomgangen stabiliserte seg litt og det var mulig å få låst tennings punktet i diagnose modusen.

#200159  av Mr2Even

De problemene har jeg nå også. Bra jeg fikk pratet m deg :) Byttings på mandag. 800 var stiv pris.. jaja

#200162  av Larsen

Problemet som kom frem ved min var jeg ikke fikk strøm igjen om idle kontakten. De som gjorde meg forvirret var at hvis jeg vridde på sensoren så fikk begynbte idle å lede, men ikke i riktig posisjon iforhold til de andre parameterene(Hvis det var forstålig). De jeg remset opp over var resultatet jeg fikk etter å ha byttet. Høyere bensinforbruk kom av at sensoren stod feil slik at motoren fikk for lite bensin.

#200175  av Mr2Even

Larsen skrev:Problemet som kom frem ved min var jeg ikke fikk strøm igjen om idle kontakten. De som gjorde meg forvirret var at hvis jeg vridde på sensoren så fikk begynbte idle å lede, men ikke i riktig posisjon iforhold til de andre parameterene(Hvis det var forstålig). De jeg remset opp over var resultatet jeg fikk etter å ha byttet. Høyere bensinforbruk kom av at sensoren stod feil slik at motoren fikk for lite bensin.
Ok. det stod ikke overens liksom. jeg har ikke kjekket det der du gjorde, men målte ohm'en på kontakten når jeg bruke blad-fjær og fikk opp feil verdier . Min har samme syntomene som din så da er det vel bare å bytte.
Har du byttet andre følere? dynamo? hvor langt har bilen din gått?

#200197  av Larsen

Mr2Even skrev:
Larsen skrev:Problemet som kom frem ved min var jeg ikke fikk strøm igjen om idle kontakten. De som gjorde meg forvirret var at hvis jeg vridde på sensoren så fikk begynbte idle å lede, men ikke i riktig posisjon iforhold til de andre parameterene(Hvis det var forstålig). De jeg remset opp over var resultatet jeg fikk etter å ha byttet. Høyere bensinforbruk kom av at sensoren stod feil slik at motoren fikk for lite bensin.
Ok. det stod ikke overens liksom. jeg har ikke kjekket det der du gjorde, men målte ohm'en på kontakten når jeg bruke blad-fjær og fikk opp feil verdier . Min har samme syntomene som din så da er det vel bare å bytte.
Har du byttet andre følere? dynamo? hvor langt har bilen din gått?
Har ikke byttet noen andre sensorer på bilen. Motoren har gått 60 000km men det er fremdeles 15 år gammel motor.

#200219  av Mr2Even

Veldig fin bil du har. Ser du har byttet foringer og dempere. Merket du stor forskjell etter bytte? hvordan ble handlingen/ kjøre-egenskapene bedret ? Hva vil du anbefale meg å bytte. Jeg har en helt orginal Mr2 90mod som totalt har gått 215000km men motor og gir bare ca60000km..

#200231  av Larsen

Mr2Even skrev:Veldig fin bil du har. Ser du har byttet foringer og dempere. Merket du stor forskjell etter bytte? hvordan ble handlingen/ kjøre-egenskapene bedret ? Hva vil du anbefale meg å bytte. Jeg har en helt orginal Mr2 90mod som totalt har gått 215000km men motor og gir bare ca60000km..
Takk.
Med tanke på kjøreegenskaper vil jeg anbefale foringer, stålarmerte bremselanger, senkesett og toyo r888 gateskicks. Det vil gi deg rimelig mye bedre veigrep! Er ikke verdt å bytte dempere hvis de ikke alerede er dårlige.

#200232  av Mr2Even

bra anbefalt :) da blir det foringer og senkesett til våren tenker jeg. Blir det veldig stivt å kjøre med på dårlig vei ?
Hva er bra med stålomspunnede bremse-slanger ?

#200233  av Larsen

De gjør at bremsene føles mye mer direkte, samt at de hjelper litt med å få mer bremsekraft til hjula.

#200234  av kake

Larsen skrev: Takk.
Med tanke på kjøreegenskaper vil jeg anbefale foringer, stålarmerte bremselanger, senkesett og toyo r888 gateskicks. Det vil gi deg rimelig mye bedre veigrep! Er ikke verdt å bytte dempere hvis de ikke alerede er dårlige.
Vel og merke om det er Gule Koni, Bilstein eller Kyb Agx osv. Skal du senke bilen så bytt for all del demperne i samme slengen om de er originale. De har altfor lang lengde til og fungere sammen med senkefjærer generelt og har ikke spesielt bra kontroll nei.

R-dekk på gata kan vel ikke akkurat anbefales om man ikke kjører mye på bane og greier å utnytte slike dekk.