RedCelica skrev:FireWalk skrev:Jeg vil tro at langt flere mennesker har dødd nå etter at USA invaderte landet enn under saddams regime.
Mer enn 2 millioner ?
Jeg tenker ikke på krigen i kuwait, jeg tenker på pr dags dato. Dagens tilstand i forhold til hva den hadde vært under saddam. Under saddam hadde kanskje i værste fall hundrevis av mennesker blitt drept frem til nå. Under USA har tusenvis blitt drept. Og folk drepes i hundretalls hver dag.
Jeg tror rett og slett ikke folket i Irak har til hensikt å godta den nye rejeringen som de mener er satt inn av USA. Og da blir det bare krig og elendighet i LANGE tider fremover, kanskje det aldri vil fungere i det hele tatt. Og da har USA prestert å lage et mekka for kriminelle. Et land med unntakstilstand. Verdens navle for kriminalitet, tortur og andre ulovlige aktiviter. Et fristed..
Hva om Tyskland hadde vunnet 2. verdenskrig? Hva om de hadde satt inn en ny rejering (om man ser bort ifra quisling) og sagt at DETTE er deres nye rejering.
Hadde dere godtatt den? Hadde det blitt fred og jubel i gatene? Eller hadde folk nektet å godta den nye rejeringen?
Det er vel omtrent slik situasjonen er i Irak nå. Jeg tror den hadde blitt ganske lik her hjemme..
Dessuten syntes jeg det er helt vanvittig at milliarder av mennesker bare snur det døve øret til det faktum at Bush sitter og dikterer verden akkurat slik han vil. Han sier at han samarbeider med resten av verden, men faktum er at han samarbeider bare med dem som er enig med han. Er noen uenig, ja da går han bare og gjør det han vil uansett, og driter i hva andre mener om saken. Noe Irak Krigen er et typisk eksempel på. Han ville inn i irak, noe resten av verden ikke ville. Da gikk han bare uansett og fant opp noen unskyldninger om atomvåpen og greier for å rettferdigjøre planene sine.
Vi vet alle at det ikke var noe slike våpen i Irak. De fant ingenting som kunne minne om slike våpen engang.
Med en slik oppførsel er det ikke rart at han nærmest yngler terrorister! Jeg har ingen sympati med terroristene, men jeg har IQ nok til å skjønne hvorfor terrorister vil ta Bush. Det har med den svært selvdestruktive utenrikspolitikken hans å gjøre. Politikken som skaper irritasjon i mesteparten av verden er den samme som skaper raseri og harisk i visse andre deler av verden. Og med det blir den onde sirkelen sluttet. Terrorismen angriper USA. USA angriper Terrorismen. Terrorismen regruperer og blir forsterket og mer forent. USA setter inn enda kraftigere lut. Terroristene gjør det samme...
Irak Krigen vil sansynligvis destabilisere hele regionen mer og mer fremover. Samtidig er det blitt et fritt mekka for terrorister og andre kriminelle. Det er i praksis et land uten lov og orden. Et moderne ville vesten.
Og midt oppi det hele har Iran (som ikke befinner seg så veldig langt unna) begynt å leke med atomvåpen? Tilfeldig?.... Tror ikke de syntes det er så kjekt å ha USA rett ved inngangsdøra på den måten der. Riktig at Saddam en gang gikk til krig. Pr i dag så hadde de vel ingenting å frykte fra han. USA derimot vet de vil kunne utslette dem om de går inn for det.
Kaos Teori.. ting som ser ut til å være tilfeldig og uten sammenheng viser seg å ha en viss logikk i seg, og til slutt så møtes alle trådene og alt gir mening.
Sier ikke at det nødvendigvis er slik, det er bare en foreløpig teori. Men Om en skal veie opp alle konsekvensene med Saddam og hans regime må man også veie opp alle konsekvensene rundt USA's invasjon av Irak også.
Og i denne tråden er det Dødsdommen til saddam vi diskuterer, selv om det nå kanskje skle litt ut er det FREMDELES det vi disktuerer. Og jeg mener fremdeles at det er uriktig å henrette noen. Når de nå skal ha et ny demokratisk stat, så begynner de med å henrette den gamle presidenten og gjør han til martyr. Hvor dum går det an å bli ? Nå blir det ALDRI fred i landet der! De burde gitt han livsvarig fengsel. På den måten hadde han blitt en påminnelse om hva som skjer med kriminelle. Som død og martyr vil han bli nermest en gud, og folk vil begynne å drepe i hans navn..... hevnaksjoner... osv..
De vil påstå at den nåværende presidenten selv Har utrykt et sterkt ønske om å henge saddam motivert av hevntanker og uklar dømmekraft osv.
Dette vil helt klart piske opp rundt den allerede ustabile situasjonen og alt i alt vil ting bare bli værre nå. Det er det ingen tvil om!
Når noen nå jubler fordi han er død, er det andre som vil bli kraftig provosert av den samme jubelen. Og når andre grupper av slike mennesker er villig til å gå til krig pga noen profet-tegninger, ja da trenger man ikke være noen Einstein for å se for seg hva de kan være tilbøylig til å gjøre når en slik situasjon oppstår. Om de virkelig har så kort lunte så er vel ikke terskelen for å sprenge hundrevis, for ikke tusenvis av mennesker i lufta særlig høy...
Nei.. han burde blitt fengslet! Ikke bare for i et forsøk på å få fred der nede, men for å sette en ny standard for den nye rejeringen. En måte å si: Vi er ingen saddam! Nå er det slutt på at staten skal drepe mennesker! Fra nå av er det slutt på drepingen. Saddam er i fengsel og irak går inn i en ny tid.
Men neida... Nå har de jo allerede ødelagt den unike sjansen de hadde....