TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• saddam ble hengt i natt

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#214725  av aneriks

:D som fortjent!

#214733  av celicat23

Tja... En mann hengt fordi noen amerikanere vil ha olje? Vet ikke akkurat hvor fortjent det er. Han hadde jo sine svin på skogen og styrte landet rimelig hardt. Men skal folk først klappe seg selv på skuldra og bruke unskyldningen om at "det var fortjent" eller at "vi sloss for frihet" da er det RIIIMELIG mange andre ledere rundt om kring som må henges.

Men de har ikke olje, så hvem bryr seg om at de dreper & torturerer? Ikke "frihetsbekjemperene" USA ivertfall.

Latterlig hele greia.

#214737  av hmsilset

celicat23 skrev:Tja... En mann hengt fordi noen amerikanere vil ha olje? Vet ikke akkurat hvor fortjent det er. Han hadde jo sine svin på skogen og styrte landet rimelig hardt. Men skal folk først klappe seg selv på skuldra og bruke unskyldningen om at "det var fortjent" eller at "vi sloss for frihet" da er det RIIIMELIG mange andre ledere rundt om kring som må henges.

Men de har ikke olje, så hvem bryr seg om at de dreper & torturerer? Ikke "frihetsbekjemperene" USA ivertfall.

Latterlig hele greia.
Nå blanda du inn litt mye sånn om olje og sånt.Det å invadere irak pga kjernefysiske våpen var den eneste tabba USA gjorde.Han fikk dødstraff
og ble dømt av sin egen domstol.Jeg er imot dødsstraff,men synes det
er rett at han blir dømt av sine egne.

Er glad for alt USA har gjort gjennom
mange år jeg.Hvist ikke hadde jeg ikke bare hatt Tysk fornavn nå,men faktisk snakka det språket også :P

#214738  av Mr2Even

celicat23 skrev:Tja... En mann hengt fordi noen amerikanere vil ha olje? Vet ikke akkurat hvor fortjent det er. Han hadde jo sine svin på skogen og styrte landet rimelig hardt. Men skal folk først klappe seg selv på skuldra og bruke unskyldningen om at "det var fortjent" eller at "vi sloss for frihet" da er det RIIIMELIG mange andre ledere rundt om kring som må henges.

Latterlig hele greia.
Det er riktig å rettferdig å fjerne de som dreper og lager ufred, men det går ikke ann å gjennomføre i denne onde urettferdige verden. Det finnes ikke noe riktig styre noe sted. Ja, det er også mange andre som har blodskyld men disse er liksom godkjent av verden. Veldig mye er ikke riktig forde ledere og verden generellt drives av urette begjær som makt, penger osv istedefor rette ønsker, gode normer, prinsipper og riktig moral.
Hele verden ligger i den ondes makt

#214742  av jumbo

Latterlig hele greia.
Er ikke akkurat noen tilhenger av USA som verdenspoliti jeg heller, men dette er fryktelig misinformert og ensidig fra din side er jeg redd. Saddam ble hengt for forhold USA ikke har på noen dagsorden i det hele tatt, ei heller ble han dømt eller henrettet av noen USA-ledet eller påvirket domstol.

Hvis du kjente til Irak's innenrikspolitiske historie litt bedre, tror jeg kanskje du hadde forstått litt mer av hvorfor de dømte han også. Dette har faktisk ingenting med USA å gjøre.

#214745  av celicat23

jumbo skrev:Hvis du kjente til Irak's innenrikspolitiske historie litt bedre, tror jeg kanskje du hadde forstått litt mer av hvorfor de dømte han også. Dette har faktisk ingenting med USA å gjøre.
Så hadde ikke usa blandet seg inn, så ville saddam stått for retten? Øøøøøh....nei.

#214747  av aneriks

celicat23 skrev: Så hadde ikke usa blandet seg inn, så ville saddam stått for retten? Øøøøøh....nei.
nei det han hadde ikke det , men hvordan skulle opposisjonen fjerne styre i irak uten hjelp utenfra??? det hadde aldri gått!!!! (og det vet du også)
jeg er enig i at usa har gjort en del tabber de og men er veldig glad for vi har de og det burde DU og være vet ikke hvordan det hadde vært i norge vist ikke!

#214753  av jumbo

celicat23 skrev:
jumbo skrev:Hvis du kjente til Irak's innenrikspolitiske historie litt bedre, tror jeg kanskje du hadde forstått litt mer av hvorfor de dømte han også. Dette har faktisk ingenting med USA å gjøre.
Så hadde ikke usa blandet seg inn, så ville saddam stått for retten? Øøøøøh....nei.
Nei, og jeg sa heller aldri det. Opposisjonen hadde aldri vært i stand til å gjennomføre det alene, men det betyr allikevel ikke at dette er USA's verk. De muliggjorde den prosessen irakerne nå har fullført ja, men det er likevel irakisk opposisjon som har stått for og gjennomført dette - og bra er det

#214762  av Larsen

jumbo skrev:
celicat23 skrev:
Nei, og jeg sa heller aldri det. Opposisjonen hadde aldri vært i stand til å gjennomføre det alene, men det betyr allikevel ikke at dette er USA's verk. De muliggjorde den prosessen irakerne nå har fullført ja, men det er likevel irakisk opposisjon som har stått for og gjennomført dette - og bra er det
Nå har det ikke vært noen opposisjon i irak. Han fikk jo 96% av stemmene i folekvalget :lol: Men jeg tror en skal se det litt på den andre siden av saken og. Mediene fremstiller jo alt til usa sin fordel. Saddam har jo faktisk gjordt en del bra for irak også! I tilegg så var det jo litt rart at Bush jr. begynte planleggingen av okupasjonen dagen etter at han ble president...

#214763  av celicat23

aneriks skrev:jeg er enig i at usa har gjort en del tabber de og men er veldig glad for vi har de og det burde DU og være vet ikke hvordan det hadde vært i norge vist ikke!
"Tabber" er en pen beskrivelse av hva usa har drevet med. Ta f.eks at de passet på å få general pinochet til makta, som drepte rundt 3.000 og torturerte 30.000. Grei "tabbe". Støttet Osama med penger og trening? Enda en liten "tabbe". "Bay of pigs"? Whops...

[kverrulant PÃ…]
Og du kan ikke bruke argumentet om "hvordan det ville vært i norge", for det kunne vært like fint, og bedre, for alt både jeg og du vet uten usa.
[kverrulant AV]

Men nå sklir det hele vel og godt offtopic, og jeg gidder ikke diskutere "saddam VS amerikanske idioter" i det uendelige. Eller hva saddam har gjort/ikke gjort. Kort og godt fordi jeg bryr meg ikke noe nevneverdig om det hele (å nei, en noe upolitisk korrekt mening i 2006. uffamej.)

Han er hengt. Can't we all just get along? :lol:

#214768  av celica4ever

Jeg syns det er helt feil at han ble hengt.Spørr dere meg så hadde folket der nede hatt det mye bedre hvis Saddam forsatt hadde styrt landet..

Se på Irak nå? Landet er helt ødelagt og jeg lurer på når den volden der nede skal ta slutt..(kanskje aldri)

Jeg mener at det er Bush som tok Saddam og hengt han..

Men alle har ikke like meninger :wink:

#214795  av jumbo

Larsen skrev:Nå har det ikke vært noen opposisjon i irak. Han fikk jo 96% av stemmene i folekvalget :lol: Men jeg tror en skal se det litt på den andre siden av saken og. Mediene fremstiller jo alt til usa sin fordel. Saddam har jo faktisk gjordt en del bra for irak også! I tilegg så var det jo litt rart at Bush jr. begynte planleggingen av okupasjonen dagen etter at han ble president...
Poenget mitt er ikke å forsvare USA på noen som helst måte, bare få fram at dette faktisk er den sittende irakiske regjeringens rettsprosess og ingenting annet. At USA gjorde den mulig i utgangspunktet hersker heller ingen tvil om, men det er viktig å få fram at dette er irakernes fortjeneste - ikke usa.

Og jeg tror de millionene som har vært flyktninger under saddams styre er rimelig uenig med deg i at han har vært bra for landet i det hele tatt. Noen gode grep her og der veier liksom ikke så lett opp for å jage et helt folkeslag på flukt og drepe haugevis av dem.

Det mest forkastelige i hele denne prosessen er at verdenssamfunnet (inkludert USA) skal mene så mye og blande seg inn i det hele tatt... så lenge en suveren stat har et rettssystem som ikke bryter menneskerettighetene (noe irak ikke gjør) synes jeg vi skal holde oss for gode til å tro at et land med 4-5 millioner skal fortelle et land som er 100x større og eldre enn vårt eget hvordan de skal kjøre sine interne anliggender.

#214814  av RedCelica

celicat23.... :roll: Du vet tydeligvis lite om hva denne mannen her har gjort.

Totalt, gjennom årene med diktatorskap, beordret Saddam drap på rett under 2 millioner mennesker. Det han ble dømt for nå var bare en av masseprapene han beordret. At denne mannen ble dømt til døden har ingenting med olje å gjøre. Såklart har den noe med USA å gjøre, og skal jeg fortelle deg hva ?

Saddam hadde en utrolig stor makt i Irak, ingen gikk imot, ingen sa noe imot. De få som gjorde dette, ble drept. Hadde ikke USA kommet, hadde diktatorskapet (og drapene på uskyldige landsmenn) fortsatt. At denne mannen nå er død, er livsviktig, bokstavelig talt, for mange irakere.

#214815  av FireWalk

Det eneste Bush spurte om gang på gang etter angrepene 11 september var om Saddam stod bak. Han ville ikke høre på rådgiverene sine som sa at det av alquida som stod bak. Bush hadde allerede fra dag 1 bestemt seg for å ta Saddam for å hevne seg på at saddam forsøkte å ta livet av bush senior (noe han gjorde fordi senior forsøkte å ta livet av han først).

Olje og andre motiver er nok også høyst reelt. Jeg vil tro at langt flere mennesker har dødd nå etter at USA invaderte landet enn under saddams regime.

Irak er et land bestående av to grupper mennesker som ikke tåler trynet på hverandre. Det eneste som holdt landet i "sjakk" var saddams jernhånd. Demokrati kan ikke fungere i et slikt land. Det har jo invasjonen vist. Folk dreper hverandre som fluer. Det er kaos. Alt bryter sammen.

Ja saddam var en fæl mann. Men jeg er prinsipielt imot dødstraff. Når den nye "demokratiske" rejeringen i Irak henger Saddam er det et skritt i feil retning. En henrettelse er mord uansett hvordan man ser på det. Uansett hva personen måtte ha gjort. Livsvarig fengsel hadde vært mye bedre. Jeg trodde folk flest i år 2006, snart 2007 var kommet forbi det barbariske stadiet. Men akk nei.

Videre vil jeg anta at De ved dette gir Alquida og andre arabiske ekstremister og selv folk flest et påskudd til å lage enda mer helvete siden de nå har gjort han til Martyr. Ikke noe sjakktrekk akkurat.