TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ødelagt fronten min! :-(

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#216683  av arctic_celi

chris skrev:
arctic_celi skrev:Vuderer stekt å ta dette på forsikringen min hvis det kommer på 10 000kr - 15 000kr.
Jeg har egenandel på 8000kr også er jeg NAF medlem og da har jeg en "gratis" skade hvert år.
Så det betyr at jeg får fratrekk for 4000kr.

Med andre ord: Hvis jeg tar det på forsikringen så må jeg ut med 4000kr.

Hvordan bør jeg gå frem med dette til forsikringselvskapet????
Hvis jeg foreksempel ikke har lyst på orginal front, men Kaminari front?
Har jo hørt at folk har valgt styling fremfor orginale deler i slike forsikringssaker.

Kan jo foreksempel bruke det pris overslaget fra Toyota til å vise hva skaden egentlig koster. Noe som jeg tror blir mye høyere en det egentlig koster.
For å så bruke de pengene på styling (front... men også resten av bilen?)

Bonustap da?
Det må man vel regne med ja :cry:

#216709  av 2000celica

Synd :(
Jeg har liggende en original front m. leppe og akterspeil i garasjen, tror jamen jeg har en Kaminari bakende også.......
Eneste som er synd, er den dyre frakten nordover
:)

#216715  av Turbotrille

Vil absolutt fraråde deg å ta dette på forsikringen, da den totale kostnaden antakeligvis langt overstiger det sparte.
Det som er, er at når du bruker forsikringen så mister du også bonuspoeng og vil også få høyere polise og om du mister 20-30% bonus vil det ta deg 3-4 år for å komme deg opp på samme nivå som du er på idag.
Snakk med forsikringsselskapet angående dette, men som regel bør de fraråde bruk av forsikringen så lenge skaden ikke er mer enn ca 30.000kr.
Hvis du da ikke har oppspart deg så mye i forsikring at du kan få en skade uten noen som helst form for bonustap.
Om du ikke har kasko så får du heller ingenting og må uansett betale alt av egen lomme.

#216724  av arctic_celi

2000celica skrev:Synd :(
Jeg har liggende en original front m. leppe og akterspeil i garasjen, tror jamen jeg har en Kaminari bakende også.......
Eneste som er synd, er den dyre frakten nordover
:)
Hei igjen 2000celica.

Viste ikke at du hva "ships mann"??
(Akterspeil er ikke så ofte jeg ser blir brukt)

Sender deg Pm
Sist redigert av arctic_celi den 12 jan 2007 02:44, redigert 1 gang totalt.

#216725  av arctic_celi

Turbotrille skrev:Vil absolutt fraråde deg å ta dette på forsikringen, da den totale kostnaden antakeligvis langt overstiger det sparte.
Det som er, er at når du bruker forsikringen så mister du også bonuspoeng og vil også få høyere polise og om du mister 20-30% bonus vil det ta deg 3-4 år for å komme deg opp på samme nivå som du er på idag.
Snakk med forsikringsselskapet angående dette, men som regel bør de fraråde bruk av forsikringen så lenge skaden ikke er mer enn ca 30.000kr.
Hvis du da ikke har oppspart deg så mye i forsikring at du kan få en skade uten noen som helst form for bonustap.
Om du ikke har kasko så får du heller ingenting og må uansett betale alt av egen lomme.
Miste 20-30%? Tror du de vil trekke så mye?
Vet ikke hvorfor men tenkte jeg kom til å tape 10%.

og nei jeg har ikke så mye bonus at jeg slipper bonus tap :(

#216728  av arctic_celi

Slik er skade omfanget som jeg ser det.

Tror det er 4 deler som er sikkelig skadet:
1. Lower front bomber cover
2. Front bumper cover
3. Den plastikken som er på bunnen mellom Lower front bumper cover og under radiatoren (merket på bildet.
4. Mulig skadet ved hjulbuen (Der frontfanger var festet)
Vedlegg
skade.jpg
skade.jpg (97.17 kiB) Vist 228 ganger

#216744  av Zepticon

Enig med dem andre her. Dette er ikke en forsikringssak.
All plastikken er ikke no stress å bytte, men om du har skadet feste til karosseriet er det værre å fikse selv.det skal normalt tåle en trøkk såe det kommer ann på farten og hvor du traff de stengene du kjørte i.

Uansett så er 12k for å lakke en fanger som kommer ferdig fra fabrikk en fantasipris. Du vil få det for halvparten om du oppsøker et uavhengig verksted, og kansje for en fjerdedel om du får det gjort svart.

#216747  av arctic_celi

Zepticon skrev:Enig med dem andre her. Dette er ikke en forsikringssak.
Mulig dere har rett i det. Skal vel innom dem for å spørre.
Men får jeg et bonustap på 20-30% så er det uaktuelt ja.
Zepticon skrev:Kommer ann på farten og hvor du traff de stengene du kjørte i
Jeg parkerte så farten var ikke mye å skryte av. 1kmt?
Zepticon skrev:Uansett så er 12k for å lakke en fanger som kommer ferdig fra fabrikk en fantasipris. Du vil få det for halvparten om du oppsøker et uavhengig verksted, og kansje for en fjerdedel om du får det gjort svart.
Man får vente å se hva det offensielle tilbudet blir. Men blir det noe sånt så ja.... da finner jeg på noe annet for å si det slik.
Det er jo nesten "rip off"..... ser jeg virkelig så dum og godtroende ut?

#216754  av grimfer

Å ta slike skader på forsikringen er dyrere enn å ta opp lån og betale den selv.

Det er vanlig å miste 30% bonus så lenge du ikke har mer enn 70% bonus fra før.

Det betyr en saftig økning i premie, og du må kjøre 100% skadefritt i ca 4 år for å spare opp bonus igjen.

#216809  av Turbotrille

Jeg tror at det som Grimfer her sier er mye av det jeg prøvde å få frem, bare at han forklarte det på en mye enklere måte. :)

#216900  av arctic_celi

Turbotrille skrev:Jeg tror at det som Grimfer her sier er mye av det jeg prøvde å få frem, bare at han forklarte det på en mye enklere måte. :)
Synes dere begge var flinke til å forklare jeg.
Bare Grimfer hadde mye mer tall å komme med.
Takker for innspill... tror jeg bare skal droppe forsikringsselvskapet. :roll:

#216901  av arctic_celi

Forresten:
Vuderer seriøst å skru av fronten på bilen, slik at det er mulig å bruke den. (å samtidig se om det er noe skader jeg ikke har sett)

Men kan jeg kjøre bilen uten fronten?

Alt er jo der... lys... tåkelys... og kan sikkert feste skiltet også
eller legge det i vinduet?
Lurer på onkel blå kommer til å reagere på det. Om de kan gi meg bot liksom. De er flinke til det her oppe i Bodø skjønner dere.

Etter min mening så er det ikke store forskjellen sånn kjøre sikkerhets messig. Kanskje ikke så bra for radiatoren og sånt.
Men det er jo lys der... og den hvite støt demperen.
Det ser bare ikke så pent ut.....

#216920  av Jon Are

arctic_celi skrev:
Men kan jeg kjøre bilen uten fronten?
Kamerat av meg fikk bot for at han kjørte uten frontfanger,men har også hørt om noen som slapp med bare en advarsel.

#216924  av arctic_celi

Jon Are skrev: Kamerat av meg fikk bot for at han kjørte uten frontfanger,men har også hørt om noen som slapp med bare en advarsel.
Hvilket argument hadde onkel blå da???
Advarsel finnes ikke i ordforådet til BodøPoliti.

#216932  av celicat23

Det er ikke lov å kjøre uten støtfanger pga det er mye metall og dritt som stikker frem og skarpe kanter og bla bla bla.

Kort: NEI, det er ikke lov. Hvis du vil diskutere det, så får du gjøre det med politiet når de stopper deg og se hvor langt du kommer :wink: