Legg innLagt inn:14 feb 2007 21:21
Har noe med kjøreflyt å gjøre og ikke bare å tolke tolke reglene mest mulig rett frem. Det er en god grunn til at kjørelærerene lærer bort det å blinke til venstre i rundkjøringen.
Toyota Sportscar - Owners Group Norway
http://www.ts-ogn.no/phpBB3/
chris skrev: Om jeg ser en som blinker til venstre så sier jeg til meg selv "hvor i helv... har han der tenkt seg hen da?".det der sier jeg passe mange ganger pr dag skal jeg si deg..
chris skrev: Værste er.. at kjørelæreren til Eva sa også at hun godt kunne ligge i ytterste fil hele veien rundt.dette er jo helt på trynet!!! er jo livsfarlig, for jeg vil jo tro at de skal ut i neste avkjørsel og skal jeg ut i den avkjørselen etter der igjen legger jeg meg i innerste og gjør meg klar til å kjøre ut i ytterste. Det blir det fort ulykke av...
Larsen skrev:Har noe med kjøreflyt å gjøre og ikke bare å tolke tolke reglene mest mulig rett frem. Det er en god grunn til at kjørelærerene lærer bort det å blinke til venstre i rundkjøringen.det er jo ikke kjøreflyt! det er ingen kryss til venstre! Jeg blir helt forvirra, for om man blinker til venstre før en rundkjøring tolker jeg det som at dem skal til venstre i et kryss før, eller snu eller lignende.. iallefall ikke at dem har tenkt seg inn i siste avkjøringa i rundkjøringa... er helt på trynet.
Nils skrev:Flyttet til Stavanger fra sørlandet i fjor sommer, og her blinker samtlige til venstre i god tid før en rundkjøring.gale kjørelærere.. har selv stortsett kun opplevd dette i rogaland og agder.
Var veldig uvant i starten, og helt motsatt av det jeg er vant til, som er å blinke ut av rundkjøringen.
Noen som har peil på hvorfor det er blitt slik? Har kun opplevd dette i Rogaland.
Larsen skrev:Har noe med kjøreflyt å gjøre og ikke bare å tolke tolke reglene mest mulig rett frem. Det er en god grunn til at kjørelærerene lærer bort det å blinke til venstre i rundkjøringen.De eneste gangene jeg kan finne på å blinke til venstre, og hvor jeg til nød kan være enig i at det har noe for seg, er i VELDIG små rundkjøringer kombinert med at man bryter vanlig kjøremønster (f.eks skal helt rundt og tilbake ut der man kom fra). Det hender dette bidrar til å hjelpe folk å vike for deg i de tilfellene du overrasker med å bryte kjøremønster kraftig.
cameleon skrev: har allerede hatt tre som har sklidd inni meg ved at de ikke har overholdt fart og vikplikt i rundkjøringer.Tre biler
James skrev:ja. folk har en tendens til å kjøre litt vel fort virker det som. selv om det er speilblank is til underlag. har kun blitt lakk og småting som har forsvunnet litt her og der og en sprekk i bakfangeren. så er ikke noe krise. men jævlig irritabelt alikevelcameleon skrev: har allerede hatt tre som har sklidd inni meg ved at de ikke har overholdt fart og vikplikt i rundkjøringer.Tre bilerAt det er mulig! Har ikke akuratt hatt flaksen med deg då nei.. Var no bra du ikke kjørte Mr2en
lexusmann skrev:Dette med blinking til venstre KAN være greit noen ganger...tenk deg at man skal rett frem i rundkjøringa, mens den motgående bilen skal til venstre...altså rundt og til høyre for deg. Da er det greit at vedkommende blinker hvor han/hun skal, det er IKKE sikkert bilen ligger i rett fil!!Min erfaring da...Det hjelper jo litt, men min erfaring er at svært mange ikke klarer å kjøre i rundkjøringer..
lexusmann skrev:Dette med blinking til venstre KAN være greit noen ganger...tenk deg at man skal rett frem i rundkjøringa, mens den motgående bilen skal til venstre...altså rundt og til høyre for deg. Da er det greit at vedkommende blinker hvor han/hun skal, det er IKKE sikkert bilen ligger i rett fil!!Min erfaring da...Det er sant...Men i stede for å lære på kjøreskolen at man skal blinke inn i rundkjøringa, så er det vel like greit å bare lære å legge seg riktig i rundkjøringa så slipper vi det problemet
Sitat fra biltilsynets side
Bruk av blinklys
Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."
I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:
Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.
Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.
Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.