Liten tankevekker.
https://www.vesta.no/omvesta/aktuelt/No ... index.html
https://www.vesta.no/omvesta/aktuelt/No ... index.html
sindrejl skrev:haha er bare å se på kjøreegenskapene til tullingene her sørpåDet er desverre altfor mange som insisterer på å tenke på en rundkjøring som et vanlig kryss, der du enten kjører til høyre, rett frem eller venstre.samt ALLE blinker INN i rundkjøringer.. håpløst
jumbo skrev:Å trekke likhetstegn mellom "kjøreferdigheter" og "kunnskap" (les: til trafikkregler) er jo helt latterlig. Det er selvsagt en viss relasjon, men kjennskap til trafikkregler utgjør jo bare en av mange viktige faktorer for å være en "god" sjåførEnig der. Kvinnfolk kan være flinke til å pugge teoribøkene, men like jævlig passerer det ei på motorveien i 100km/t som er mest opptatt og se i speilet sitt mens hun har på seg sminke.
jumbo skrev:Er helt enig i at det er et trasig fenomen, men for å se det litt mer balansert: Husk at kunnskap om trafikkregler (spesielt om man begynner å utdype smale, sjeldent relevante temaer/skilt) langt ifra er ensbetydende med hvor flinke eller sikre folk er i trafikken.er helt enig .. sa akkurat det samme til madamen når jeg leste det der
Å trekke likhetstegn mellom "kjøreferdigheter" og "kunnskap" (les: til trafikkregler) er jo helt latterlig. Det er selvsagt en viss relasjon, men kjennskap til trafikkregler utgjør jo bare en av mange viktige faktorer for å være en "god" sjåfør
jumbo skrev:tror kjøreskolene her nede bidrar ekstra mye ja.. ser ikke samme kjøringa oppe i trøndelag hvor jeg kom ifra..sindrejl skrev:haha er bare å se på kjøreegenskapene til tullingene her sørpåDet er desverre altfor mange som insisterer på å tenke på en rundkjøring som et vanlig kryss, der du enten kjører til høyre, rett frem eller venstre.samt ALLE blinker INN i rundkjøringer.. håpløst
Utrolig hvor vanskelig folk har med å forholde seg til en enveiskjørt forkjørsvei som helt tilfeldigvis går i ring.
Det trenges absolutt ingen spesialregler for rundkjøring dersom folk kjenner de elementære betydningene av "forkjørsvei" og "enveiskjøring" eller påbudt kjøreretning eller hva det nå heter på fint. Som også er grunnen til at slike regler kun finnes i folks fantasi, og desverre kjøreskolene, men slettes ikke i trafikkreglene.
Rundkjøringer er ikke veikryss. Synd at kjøreskolene bidrar i stor grad til denne misforståelsen.
BrennaRacing skrev:Kjøreskolene lærer bort mye rart ja...Jeg fikk beskjed om at jeg alltid skulle blinke inn i rundkjøringer...Kjørte også ned en hovedvei med en lang sving, å i den svingen var det en avkjørsel til høyre...Da fikk jeg kjeft for at jeg ikke blinket til venstre når jeg fulgte hovedveien rundt svingen...Helt latterligÅ blinke inn i rundkjøringene er jo faktisk ganske greit ettersom det blir letter for andre å plalegge kjøringen. Jeg fikk selv beskjed om å blinke (av sensor) til venstre i en venstre sving hvor det var avkjøring i svingen.
Larsen skrev:Blir nesten litt sinna jeg, når jeg ser folk som blinker til venstre i en svingBrennaRacing skrev:Kjøreskolene lærer bort mye rart ja...Jeg fikk beskjed om at jeg alltid skulle blinke inn i rundkjøringer...Kjørte også ned en hovedvei med en lang sving, å i den svingen var det en avkjørsel til høyre...Da fikk jeg kjeft for at jeg ikke blinket til venstre når jeg fulgte hovedveien rundt svingen...Helt latterligÅ blinke inn i rundkjøringene er jo faktisk ganske greit ettersom det blir letter for andre å plalegge kjøringen. Jeg fikk selv beskjed om å blinke (av sensor) til venstre i en venstre sving hvor det var avkjøring i svingen.
Larsen skrev:er ikke helt enig da i mitt hode er rundkjøring nettopp det, en vei som går rundt. Altså begynner jeg nesten å undre hvor i heite folk har tenkt seg når dem blinker seg inn i rundkjøringer i motsatt vei av den veien dem skal.. Siden man tenker på rundkjøring som en vei som går rundt seg selv så blir dette faktisk forvirrendes..BrennaRacing skrev:Kjøreskolene lærer bort mye rart ja...Jeg fikk beskjed om at jeg alltid skulle blinke inn i rundkjøringer...Kjørte også ned en hovedvei med en lang sving, å i den svingen var det en avkjørsel til høyre...Da fikk jeg kjeft for at jeg ikke blinket til venstre når jeg fulgte hovedveien rundt svingen...Helt latterligÅ blinke inn i rundkjøringene er jo faktisk ganske greit ettersom det blir letter for andre å plalegge kjøringen. Jeg fikk selv beskjed om å blinke (av sensor) til venstre i en venstre sving hvor det var avkjøring i svingen.
BrennaRacing skrev:er vel ganske logisk at man skal INN i runkjøringen når man kjører mot en ja, liksom ikke nødvendig å blinke seg innLarsen skrev:Blir nesten litt sinna jeg, når jeg ser folk som blinker til venstre i en svingBrennaRacing skrev:Kjøreskolene lærer bort mye rart ja...Jeg fikk beskjed om at jeg alltid skulle blinke inn i rundkjøringer...Kjørte også ned en hovedvei med en lang sving, å i den svingen var det en avkjørsel til høyre...Da fikk jeg kjeft for at jeg ikke blinket til venstre når jeg fulgte hovedveien rundt svingen...Helt latterligÅ blinke inn i rundkjøringene er jo faktisk ganske greit ettersom det blir letter for andre å plalegge kjøringen. Jeg fikk selv beskjed om å blinke (av sensor) til venstre i en venstre sving hvor det var avkjøring i svingen.Syns ikke det gjør no at folk ikke blinker inn i rundkjøringa..Hjelper ikke så veldig mye om de gjør det, men det værste jeg vet er folk som ikke blinker ut av rundkjøringer når det står folk å venter på å komme ut..DET er sykt irriterende
jumbo skrev:Min "fru" går kjøreskole nå for tiden, og kjørelæreren hennes insisterer på at hun skal blinke INN i rundkjøringer. Jeg blir så oppgitt, og har gitt beskjed til henne om at jeg nekter å sitte på om hun gjør detsindrejl skrev:haha er bare å se på kjøreegenskapene til tullingene her sørpåDet er desverre altfor mange som insisterer på å tenke på en rundkjøring som et vanlig kryss, der du enten kjører til høyre, rett frem eller venstre.samt ALLE blinker INN i rundkjøringer.. håpløst
Utrolig hvor vanskelig folk har med å forholde seg til en enveiskjørt forkjørsvei som helt tilfeldigvis går i ring.
Det trenges absolutt ingen spesialregler for rundkjøring dersom folk kjenner de elementære betydningene av "forkjørsvei" og "enveiskjøring" eller påbudt kjøreretning eller hva det nå heter på fint. Som også er grunnen til at slike regler kun finnes i folks fantasi, og desverre kjøreskolene, men slettes ikke i trafikkreglene.
Rundkjøringer er ikke veikryss. Synd at kjøreskolene bidrar i stor grad til denne misforståelsen.