TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Endelig ny eier av MR2 gti targa :)

• Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#27815  av CelicaTurbo

angående lyden: sjekk om det kommer fra diskanten oppe ved speilet.. altså ikke selve diskanten men fra området der.. er lett for at det kommer lyd der om den isolerende seige svarte tyggisen er fjernet der :)

#27842  av @lpher

Grattis med ny bil ;-)

@lpher

#27878  av Master

skal sjekke det med høyttaleren ja. er ca derfra lyden kommer fra, men litt vanskelig for meg å finne ut mens jeg kjører i 80+ :) får ta med en kompis. Nå har jeg antakeligvis funnet ut hvorfor dekkene tar borti skjermen ved fullt rattutslag eller ved høy fart i sving - er mest sannsynlig den venstre demperen fremme som er gåen. Når jeg parkerer bilen på et plant underlag er det en høydeforskjell på kanskje 5-10mm og dekkene skraper kun borti ved fullt rattutslag ÈN vei. (husker ikke hvilken vei) Nå er det satt på HKS fjærer 40mm fremme og 25mm bake, men er usikker på om demperne er skiftet på en stund. Så mulig jeg bare kjøper meg et komplett nytt gule koni sett med senkefjærer 40mm overall. noen idèer?

#27887  av CelicaTurbo

hm, undersøk det der litt mer du, demperne justerer ikke høyden på bilen, de bare holder fjærenes bevegelse under kontroll.. det er fjæren som justerer høyden... om noen mener jeg tar feil så rop gjerne ut nå :)

#27891  av Master

hmm... jeg mener at når en demper er helt gåen vil den bare synke helt sammen og følge fjærenes bevegelse uten motstand. Når bilen står stille gir da den ene demperen null motstand og lar da fjæren synke enda mer sammen. Jeg hadde en høydeforskjell på min gamle bil - bytta begge demperne bak og da ble det lik høyde på begge hjula. Nå har jeg snakka med tidligere eier og han sier at han ikke har bytta de originale demperne på bilen på de 60.000 km han har kjørt i Norge, men at han har satt på HKS fjærer for 3 år siden (de har 5 års garanti visstnok)

#27893  av Master

er ikke det et sted mellom 50' og 100' km ? kommer litt an på type demper osv.

#27894  av chris

Master skrev:er ikke det et sted mellom 50' og 100' km ? kommer litt an på type demper osv.
Jeg tenkte i utgangspunktet på originale ja.. men "aftermarket" justerbare dempere og sånn holder kanskje ikke stort lenger enn de originale?

#27895  av Master

jeg skal få jekka opp å se om kanskje fjæra har knekt. men er nok mest sannsynlig demperne også som er gåen.

#27900  av CelicaTurbo

En demper kan man presse fint sammen for hånd (med litt makt) men den vil jo sige sakte ut igjen og det er mulig at den kraften der vil holde bilen litt oppe ja, og om demperen er gåen vil ikke demperen presses ut på samme viset så det stemmer nok som du sier allikevel, demperen vil ha effekt på fjæren når bilen står parkert :)

#27908  av Ole C

Grattis med ny bil! Så fin ut den der.

Når det gjelder olje på en motor som har gått såpass langt vil jeg anbefale å prøve Valvoline Maxilife (tror jeg den het...) den er beregnet på motorer som har gått langt. Jeg byttet til den oljen på min forrige bil, en –84 BMW 316. Den bilen hadde gått ca. 280K og med denne oljen merket jeg stor forskjell på generell ”rasling” og oljeforbruk, og faktisk ble den mer lettstartet! Det tok litt tid før jeg merket den store forskjellen men etter andre oljeskift var det full effekt.

Det er verdt en forsøk i hvert fall.

Lykke til!

#27914  av Master

takk. Ok, skal prøve. blir å skifte olje på hver 5000 km, skal være sikker på at en såpass gammel motor alltid har frisk olje ellers kan det gå virkelig ille..

#28146  av Gossi

CelicaTurbo skrev:angående lyden: sjekk om det kommer fra diskanten oppe ved speilet.. altså ikke selve diskanten men fra området der.. er lett for at det kommer lyd der om den isolerende seige svarte tyggisen er fjernet der :)
Skal det være noe der?!?!
Det er nemlig ikke det på min bil, og der lekker det når det regner mye! Er dette noe man får kjøpt på Toyota?