TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fjusk i T23

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#234527  av Dennis87

Mr.Magnus skrev:Takk for alle nyttige innlegg :)

Har nå fått tilbake bilen fra Toyota-verksted, og det var som dere sa, støv på luftmengde sensoren som gjorde at bilen min ikke gikk reint.
Nå er den god som gull, og bilen har endelig kommet til sin rett. Råsprek er den vel kanskje ikke, men går nå som den skal ihvertfall :)
Tenkte meg det var den ja siden jeg hadde akkurat samme symtomer som deg når min fuska.

Dem er veldig følsome de maf sensoren på Celica så er greit å ta en vask av maf sensoren hver gang man bytter filter :wink:

#234628  av jsun

Dennis87 skrev:[
har hørt veldig gode ting om det Apexi filteret og så slipper man å vaske og olje dem også, å da slipper man den olje dritten på maf sensoren :)
Hmm... sverger til K&N jeg da... filteret trenger man jo bare å rense hver 50 000km. Tror mer på det, enn de som har "Life Time Waranty" uten noe som helst av rensing.

Oljen i filteret tar seg tross alt av de SMÅ partiklene, som du helst ikke ønsker å ha i motoren.

Og til MAF, den er jo rask og enkel å rense om det skulle være til det :wink:

#234689  av Goose

Nå har da Apexi gjennom gått flere tester med veldig bra resultater.

Så nok en filter vs Apexi diskusjon er meningsløst.

Jeg har hatt K&N i T23 min unntil olje fra filtret gjorde at luftmengdemoleren fikk feil verdier og bilen begynte å fuske.

Da gikk jeg over til Apexi og så siden da 40 000 km kjøprt på Apexi uten en enenste problem med bilen.

#234727  av Dennis87

jsun skrev:
Dennis87 skrev:[
har hørt veldig gode ting om det Apexi filteret og så slipper man å vaske og olje dem også, å da slipper man den olje dritten på maf sensoren :)
Hmm... sverger til K&N jeg da... filteret trenger man jo bare å rense hver 50 000km. Tror mer på det, enn de som har "Life Time Waranty" uten noe som helst av rensing.

Oljen i filteret tar seg tross alt av de SMÅ partiklene, som du helst ikke ønsker å ha i motoren.

Og til MAF, den er jo rask og enkel å rense om det skulle være til det :wink:
Jeg har også sverget til k&n men trur jeg bytter til Apexi etter en test jeg leste. ser ikke ut som k&n sin olje er så god til å ta opp de små partiklene da Apexi sitt var best i test, k&n var nest best men langt unna så bra som Apexi.

de fleste filtrene gir ca like mye hk men er stor forskjell på hvor mye av dritten de filtrerer og når Apexi var best på både hk, filtrering og null vedlikehold synes jeg ikke valget er vanskelig :wink:

Her er 2 tester av luftfilter:
http://www.mkiv.com/techarticles/filter ... index.html

http://www.mkiv.com/techarticles/filter ... index.html

#234765  av jsun

Jeg skal ikke argumentere mot test-resultater nei, jeg ser også klart fordelen med Apexi sitt filter.
Jeg har riktignok ett annet K&N filter enn det i testen, men filtermatrialet er det samme. Jeg kjører med ett Wector filter, designmessig mer lik Apexi sitt. Så effekten blir nok ganske lik ville jeg tro.

#234774  av Dennis87

Ser ut som effekten er ganske så lik uansett. men dette er en test fra 1999 så er en del år gammel, kan jo hende k&n har forbedret sine filtre for alt det vi vet :wink: .

filteret på min bil er ganske stor som man ser på bildet, jeg ser ikke helt grunnen til at jeg skal ha dobbelt så stort filter som Supra og Skyline på min 1.8l Celica hehe... har hørt det blir mer hissig lyd av små filtre, og at man ikke trenger like mye turtall før det kommer gromlyd :)

så hvis noen vet hvor man får kjøpt Apexi filtre med adapter slik at det passer på mitt eksisternde short-ram kit så si i fra:)
Vedlegg
mitt k&n filter kit
mitt k&n filter kit
filter.jpeg (169.99 kiB) Vist 161 ganger

#234776  av Goose

Det er en kar på 200sx forumet som bor i sandnes (kommer ikke på farta hva han kaler seg) men han lager adaptere i plast til apexi etter mål. Proft laget, fungerer utmerket.

Hadde en sånnen i min T23 sammen med Apxi og Injer SRI.

#234790  av Dennis87

du får si i fra hvis du kommer på navnet hans da :)

hvor mye tar han for å lage et adapter?

#234846  av 2000celica

Goose skrev:Det er en kar på 200sx forumet som bor i sandnes (kommer ikke på farta hva han kaler seg) men han lager adaptere i plast til apexi etter mål.
Han kaller seg Ztiggi, har selv kjøpt av han :D Billig og bra