TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fjusk i T23

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #232792  av Mr.Magnus

Nylig fått hjem min nyinnkjøpte 2000 mod Celica T23.
Bilen går ikke ordentlig, og den fjusker ved gasspådrag.
Blir litt bedre når den er varm, men er ikke helt fin.
Holder inn clutch og gir gass så "kveles" den liksom et sekund før den får turtall. Fikk også opp motor-feil lampen i dashbordet en dag.
Skal nevnes at bilen har stått stille et halvt år uten å bli brukt.
Noen som vet hva dette kan være? Skal ha den inn på en skikkelig service, men hadde vært litt greit om noen kanskje hadde en ide?

#232880  av Jonnyboy

vis motor lampen lyser, så får du mulig svar på probleme når du får tat ein diagnose test hos toyota.

#232892  av Andy_Celica

Hvis jeg skulle tippa så vile jeg holdt en finger på tenningsdeler, f.eks plugger, fordelerlokk rotor osv, har en kompis med en mkiv supra, han hadde samme problemet her om dagem viste seg at 1 plugg begynte å bli gåen, bytta de og det var helt andre saker :D

Så du får den nok til å gå suverent etter den servicen din :wink:

#232919  av Dennis87

er 90% sikker på at det er luftmengde måleren, hadde akkurat samme problemer som deg når min var skitten trengte bare en rens og bilen var god som ny.

ta av minus polen på batteriet og ta av MAF sensoren(luftmengde måleren) og spray den med WD40 rensespray eller lignende og bruk en q-tip til å gjøre den skikkelig rein, obs vært forsiktig, sensorene tåler ikke mye.

kan også hende at du trenger en ny, den koster ca 1500 kr men i nesten alle tilfeller hjelper det og bare rense den.

Jeg fikk feilkode på av det var oksygen sensoren når de leste av feilkoden på toyota men hos meg var det maf sensoren som var problemet. det kan også være en av o2 sensorene da de også kan gi lignende feil når de er ødelagt.

#232924  av celicat23

Dennis87 skrev:ta av minus polen på batteriet og ta av MAF sensoren(luftmengde måleren) og spray den med WD40 rensespray eller lignende og bruk en q-tip til å gjøre den skikkelig rein, obs vært forsiktig, sensorene tåler ikke mye.
For all del ikke følg rådet over her. Begynner du med en q-tip på føleren til maf'en så er det UTROLIG lett og ødlegge den!

Skru den av og spray den med en isopropanol spray (bremse rens eller lignende). La det renne av, og gjenta ett par ganger. La den tørke og sett den inn igjen. Helst ikke spray rett på elementene ("trådene")

Forøverig så tar noen feil av hva som er selve måleren. Mange renser bare temperatur måleren (se vedlagt bilde). Det er de "sensor element" inne i maf'en som skal renses.
Vedlegg
MAF%20Pic2.jpg
MAF%20Pic2.jpg (45.41 kiB) Vist 1549 ganger

#232983  av Dennis87

celicat23 skrev: For all del ikke følg rådet over her. Begynner du med en q-tip på føleren til maf'en så er det UTROLIG lett og ødlegge den!
Nå skrev jeg at han skulle være forsiktig da, og dem tåler fint en q-tip bare man ikke presser mot de trådene.
har renset min flere ganger og det blir ikke skikkelig rent uten å bruke en q-tip, har brukt crc sin luftmengde måler spray og har etterpå gått over med en q-tip og den har blitt helt svart.

Ser du skriver at han skal bruke brems rengjøring dette er i hvertfall ikke bra da dette skader plast og gummi og da blir den o-ringen ikke lengre skikkelig tett og nesten hele greia er laget av plast.
kan bruke bremse rengjøring men må være en spesiel type som er snill mot plast noe de fleste ikke er.

#232986  av celicat23

Dennis87 skrev:Nå skrev jeg at han skulle være forsiktig da, og dem tåler fint en q-tip bare man ikke presser mot de trådene.
har renset min flere ganger og det blir ikke skikkelig rent uten å bruke en q-tip, har brukt crc sin luftmengde måler spray og har etterpå gått over med en q-tip og den har blitt helt svart.
Bare gjengir råd skrevet på forum, og en direkte anbefaling fra toyota verkstedet jeg bruker. Samme sa forøverig også møller om rengjøring av LMM på audi'n. Siden de klarer og rense disse uten noen q-tip, så er det vel en rimelig unødvendig risiko for en uten så mye erfaring og begynne og bruke det på LMM'en sin?
Dennis87 skrev:Ser du skriver at han skal bruke brems rengjøring dette er i hvertfall ikke bra da dette skader plast og gummi og da blir den o-ringen ikke lengre skikkelig tett og nesten hele greia er laget av plast.
kan bruke bremse rengjøring men må være en spesiel type som er snill mot plast noe de fleste ikke er.
Igjen - bare hva jeg har lest & fått beskjed om fra verksted. Kan ikke huske at det var noen o-ring det skal være nødvendig og grise ned når du gjør det her (du skal jo bare vaske sensoren - ikke HELE luftmengde måleren). Men nå er det en stund siden jeg gjorde det, så mulig du husker bedre enn meg.

#232989  av Dennis87

vet man ikke skal vaske hele greia :P men det spruter fort litt på den o-ringen når man driver å gjør den rein.

CRC's Mass Air Flow Sensor Cleaner er det beste å bruke.
man kan bruke bruke bremserengjøring med står på alle de bremserengjørings boksene jeg har hatt at man ikke skal bruke den på plast og gummi siden den "etser" på det.

CRC boksen ser slik ut:
http://www.crcindustries.com/hd/content ... =05110&S=Y

søk på maf sensor på newcelica forumet og se at de fleste der anbefaler å ikke bruke bremse spray, må bruke (non-residue brake cleaner) hvis man skal bruke det og vet ikke hva det er for noe :P

#233064  av larsst185

dra på toyota å ta en diagnose test.det er vertfall ikke fordelerlokk og rotor som skrevet over for det har ikke denne bilen.Tippen enten lambda,luftmassemåler eller noe med vvti controlleren.

#233298  av croco-Frod

Nå er det vel luftmassemåler på disse bilene, ingen luftmengde.

Jeg vil bare understreke de råd som er nevnt tidligere ang. rengjøring.
Hold q-tip'en unna, bruk heller sterk rensevæske og evt. bruk en blåsepistol og blås forsiktig, slik at trådene blir tørre og fri for smuss.

Velger å tro at motorfusken da opphører etterpå :wink:

#233414  av Mr.Magnus

Ojoj..Takker for mange svar :)
Har uansett levert inn bilen til Toyota verksted nå. Like greit de tar en ordentlig service med pluggskifte, oljeskift og alle filtre.
Liker ikke kjøre rundt med en bil som har stått stille i så lang tid.
De ska også ta en 4 hjulskontroll, merket bilen dro en del til høyre. Vil tro gubben før meg ikke har ettersjekket hjulstillingen etter montering av senkesett.

Så da kommer Celicaen forhåpentligvis tilbake gulle god og klar for sommersesongen :)

#233963  av jsun

Bølle-sensor ... det er det den er :wink:
Merkelig hva man kan venne seg til, men da min begynte å nappe litt under aks., renset jeg den med ovennevnte CRC, og for en forskjell....
At man fort kan miste 5-10Hk på grunn av en møkkete dings ..... tror jeg så gjerne!!

#234348  av Goose

Du kan kjøpe forgasser rens og "vaske" LMF i den. Fungerte flott hos meg.

Og for all der. Dritt i K&N filter på biln og kjøp heller Apexi.

Byttet til apexi og siden da var 2 år uten problemmer (så sågldt jeg bilen).

#234514  av Mr.Magnus

Takk for alle nyttige innlegg :)

Har nå fått tilbake bilen fra Toyota-verksted, og det var som dere sa, støv på luftmengde sensoren som gjorde at bilen min ikke gikk reint.
Nå er den god som gull, og bilen har endelig kommet til sin rett. Råsprek er den vel kanskje ikke, men går nå som den skal ihvertfall :)

#234526  av Dennis87

Goose skrev:Du kan kjøpe forgasser rens og "vaske" LMF i den. Fungerte flott hos meg.

Og for all der. Dritt i K&N filter på biln og kjøp heller Apexi.

Byttet til apexi og siden da var 2 år uten problemmer (så sågldt jeg bilen).
Hvor får man kjøpt det Apexi filteret til en grei pris?

har hørt veldig gode ting om det Apexi filteret og så slipper man å vaske og olje dem også, å da slipper man den olje dritten på maf sensoren :)