BrennaRacing skrev:Han fyren på Toyota skal se litt på bilen min til mandag for å finne ut hva som er feil...
Var ute å testet bilen i går, å tenkte jeg skulle prøve om bilen gikk like dårlig før den ble ordentlig varm..Det gjorde den ikke..Når motoren var kaldt fungerte bilen helt som den skal være....Rart det der...
Går det an å koble ut Lambda og kjøre uten den, for å teste om det er den som er gåen?? Hva er det den gjør egentlig??
Lamnda sensoren måler hvordan forholdet mellom bensin og luft er. Det er fordi katalysatorer krever 14,7 deler luft til bensin for å fungere optimalt. Den sender da et signal til motorstyringen som forteller den om den har for mye eller for lite bensin i forhold til det optimale for katalysatoren. Da eksosen er kald så fungere ikke lamda sonde. Det gjør den heller ikke ved høyt turtall og/eller ved brukk av mye gasspedal fordi da krever motoren mer bensin enn den vanlige 14,7.
Biltema selger billige lambda sonder hvor du bare kutter orginal ledningen. Ellers så må du regne med å betale dyrt for orginale toyota deler (som vanlig)
Kan være en ide å resette motorstyringen og se om de samme kodene kommer opp igjen. Da er det bare å dra ut sikkringen i motorrommet som heter "ECU" (mener jeg å huske

) i 15 sekunder og sette den inn igjen. Ta å kortslutt diagnose pluggen og les av feilkodene igjen