TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fikk litt motorproblemer i sta..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#237474  av BrennaRacing

Jeg har spurt om tenningsbank her på forumet før, å da har jeg hvertfall fått beskjed om at 3sge har bankesensor...

#237485  av BrennaRacing

Glemte en ting:

Jeg justerte tenninga til 10 og hadde fortsatt tenningsbank selv om jeg kjørte med 98 blyfri...

Noen som vet hva som skjer når man kortslutter de to punktene i diagnosepluggen?? Kobler man ut bankesensoren?? For når vi kortsluttet så gikk jo bilen mye mye regnere på tomgang..

Hva er TPS?? er det tomgangssensoren??

#237492  av Larsen

BrennaRacing skrev:Glemte en ting:

Jeg justerte tenninga til 10 og hadde fortsatt tenningsbank selv om jeg kjørte med 98 blyfri...

Noen som vet hva som skjer når man kortslutter de to punktene i diagnosepluggen?? Kobler man ut bankesensoren?? For når vi kortsluttet så gikk jo bilen mye mye regnere på tomgang..

Hva er TPS?? er det tomgangssensoren??
Da du kortslutter kontaktene i diagnosepluggen så stiller tenningen tilbake til 10 grader. Da den ikke er i diagnose modus skal den stå på rundt 16 grader. Tps står for throttle position sensor. Altså en sensor som forteller ecu'en hvor mye gass du gir.

#237508  av BrennaRacing

Aha...Da lærte jeg noe i dag å :D

Noen som har peil på hvor mye TPS sensoren koster, og hvor den sitter??

#237512  av Larsen

BrennaRacing skrev:Aha...Da lærte jeg noe i dag å :D

Noen som har peil på hvor mye TPS sensoren koster, og hvor den sitter??
Det er den som sitter til høyre for gasspjeldet koblet til en kontakt.
Bilde

På 3sgte motoren kostet den 800 kr ny hos toyota. Den er også justerbar. For å justere den så trenger du et multimeter, bladføler (for å måle avstand), skrutrekker og toyota spesifikasjonene (finnes på nettet). Det kan være litt knotet å justere, men vet fra min egen motor at hvis den er feiljustert så kan den gjøre drastiske endringer i bensinblandingen!

#237980  av BrennaRacing

Var akkurat ute å tok en diagnosetest på bilen..Fik to feilkoder:

21 og 24...Fant dette på Mr2-Tech (for 3sgte motoren)

21:
During air/fuel ration feedback correction, voltage output from the oxygen sensor does not exceed a set value of the lean side and the rich side continuously for a certain period.

Open a short circuit in oxygen sensor heater..

24:
Open or short circuit in intake air temp sensor signal (THA)

Forstår det som at det er kortsluttning på 2 sensorer?? Har noen vært borti dette før, eller vet hva disse sensorene gjør og hvor de sitter...

#238038  av Larsen

BrennaRacing skrev:Var akkurat ute å tok en diagnosetest på bilen..Fik to feilkoder:

21 og 24...Fant dette på Mr2-Tech (for 3sgte motoren)

21:
During air/fuel ration feedback correction, voltage output from the oxygen sensor does not exceed a set value of the lean side and the rich side continuously for a certain period.

Open a short circuit in oxygen sensor heater..

24:
Open or short circuit in intake air temp sensor signal (THA)

Forstår det som at det er kortsluttning på 2 sensorer?? Har noen vært borti dette før, eller vet hva disse sensorene gjør og hvor de sitter...
Feilkode 21 gjelder lambda sonden.

Kode 24 gjelder vel temperatursensoren. Hvor den sitter enn vet jeg ikke på na motoren, men tipper at den ligger i eller i nærheten av luftfilteret.

Det trenger ikke å være kortsluttning i dem. Kan også være brudd på ledning eller kontakten har falt ut.

#238045  av BrennaRacing

Okey...Thanks...

Noen som har en flott forklaring på hvor lambda sonden og temeraturføleren sitter...

#238054  av Larsen

Fant ingen sted hvor det stod hvor luft temp sensoren er en. Sikkert noen andre som vet det da. Ellers så er det bare å lete etter noe som ligner en sensor i nærheten av gasspjeldet :wink:

Lambda sensoren sitter mellom katalysatoren og grenrøret. Den er ikke så vanskelig å finne ettersom det er den eneste stedet hvor det skal noen elektrisk ledning til eksosen.

#238079  av Neemi

Den luftsensoren er ikke en av de to jeg nevnte for deg som går inn i slange/rør til luftfilteret?

Her ser du de to jeg har på mine slanger/rør.

Bilde

Bilde

#238597  av BrennaRacing

Han fyren på Toyota skal se litt på bilen min til mandag for å finne ut hva som er feil...

Var ute å testet bilen i går, å tenkte jeg skulle prøve om bilen gikk like dårlig før den ble ordentlig varm..Det gjorde den ikke..Når motoren var kaldt fungerte bilen helt som den skal være....Rart det der...

Går det an å koble ut Lambda og kjøre uten den, for å teste om det er den som er gåen?? Hva er det den gjør egentlig??

#238604  av Larsen

BrennaRacing skrev:Han fyren på Toyota skal se litt på bilen min til mandag for å finne ut hva som er feil...

Var ute å testet bilen i går, å tenkte jeg skulle prøve om bilen gikk like dårlig før den ble ordentlig varm..Det gjorde den ikke..Når motoren var kaldt fungerte bilen helt som den skal være....Rart det der...

Går det an å koble ut Lambda og kjøre uten den, for å teste om det er den som er gåen?? Hva er det den gjør egentlig??
Lamnda sensoren måler hvordan forholdet mellom bensin og luft er. Det er fordi katalysatorer krever 14,7 deler luft til bensin for å fungere optimalt. Den sender da et signal til motorstyringen som forteller den om den har for mye eller for lite bensin i forhold til det optimale for katalysatoren. Da eksosen er kald så fungere ikke lamda sonde. Det gjør den heller ikke ved høyt turtall og/eller ved brukk av mye gasspedal fordi da krever motoren mer bensin enn den vanlige 14,7.

Biltema selger billige lambda sonder hvor du bare kutter orginal ledningen. Ellers så må du regne med å betale dyrt for orginale toyota deler (som vanlig)

Kan være en ide å resette motorstyringen og se om de samme kodene kommer opp igjen. Da er det bare å dra ut sikkringen i motorrommet som heter "ECU" (mener jeg å huske :? ) i 15 sekunder og sette den inn igjen. Ta å kortslutt diagnose pluggen og les av feilkodene igjen

#238627  av BrennaRacing

Takk for bra forklaring :)

Jeg fjernet jo katten for en uke siden og satt inn et rør i stede...Så da gjør det ikke noe om jeg kobler ut lamdaen og kjører uten den en stund??

#238653  av Larsen

BrennaRacing skrev:Takk for bra forklaring :)

Jeg fjernet jo katten for en uke siden og satt inn et rør i stede...Så da gjør det ikke noe om jeg kobler ut lamdaen og kjører uten den en stund??
Motorstyringen bruker den som referanse til bensinblanding selv om katten er borte. Det vil si at motorstyringen da går i "nødmodus" som gjør at den dytter ut masse bensin (rik blanding).

#238663  av BrennaRacing

Ok, da får jeg heller vente til mandag å kjøpe en ny...

Et spørsmål til..Hva kan være grunnen til tenningsbanken...Kan det være bankesensoren som har tatt kvelden, eller har lambdaen noen innvirkning på tenningen??
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8