TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fikk litt motorproblemer i sta..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #235310  av BrennaRacing

Har sliti en stund med tenningsbank så jeg har kjørt på 99 ferrari bensin i noen måneder nå (fungerer veldig bra) Men i sta, hadde jeg litt dårlig tid, å siden det ikke lå no Shell stasjon i næreten så fylte jeg 98 blyfri hos Esso...Med en gang etter jeg dro på bensinstasjonen hørte jeg at tenningsbanken kom..Et par minutter senere skulle jeg gi på litt i 2.gir..Merket at bilen bråket mye mer enn vanlig og når jeg begynte å få litt turtall så virket det som om bilen sluttet å dra, selv om man fortsatt hørte at motoren gikk på turtall..

Stoppet og peila olja å alt sånn, men alt var normalt..Så ga jeg litt gass på wire`n mens jeg sto bak i motorrommet..Da merket jeg at når jeg slapp gassen så begynte motoren å fuske...

Er det noen som har peiling på hva dette kan være...Har det noe med bensinen å gjøre, eller var dette veldig tilfeldig..? Er det tenningsbanken som gjør at bilen går så dårlig?? Rådebank kanskje??

Tror nok han som overhalte motoren min skal få en liten telefon snart..Han fortjener vel ikke Oscar for den jobben :twisted:

#235412  av Fyriovn

Er vel 95 blyfri motoren din vil ha, vil jeg tro:)

#235434  av Andy_Celica

Fyriovn skrev:Er vel 95 blyfri motoren din vil ha, vil jeg tro:)
Org ja, men hvis han sliter med tenningsbank så er 99/98 blyfri tenningsbankdempene pga høyere octan, så han gjør nok riktig ja.

#235458  av Larsen

Kan jo muligens være at motoren får for lite bensin. Da er det jo fort å få tenningsbank og at motoren gir seg på turtall.

#235460  av Master

Har du sjekka tennigskomponenter i det siste, samt tenninga? (grader)

#235465  av BrennaRacing

Master skrev:Har du sjekka tennigskomponenter i det siste, samt tenninga? (grader)
Han jeg har overhalt motoren hos har jusert tenninga 2 ganger...Første gangen fikk jeg tenningsbank, å da hadde han visst greid å stillt den på 21 grader :shock: :shock: :shock: Ba han om å stille den på 10...

Andre gangen vet jeg ikke...Men er tydeligvis høyere enn orginalt siden jeg må kjøre med 99 for å unngå bank..

Men kan problemene ha noe med tenningsbank å gjøre, eller er det no mer (tennplugger, coil, fordeler??)

#235486  av Master

kortslutta han to kontakter i diagnoseboksen først? Ville fått det der sjekka, samt pluggledninger, plugger, fordelerlokk og rotor. Hvertfall begynt der.

#235496  av Larsen

Er vel kanskje best og sjekke det selv. Da vet du helt sikkert at den er stilt riktig. Tenningslampe koster rundt 300 kr på biltema og jobben er ganske enkel.

#235589  av BrennaRacing

Snakket med en på jobben i dag, å han mente at Lamda sensoren kan ha gått...Eller at bilen har gått i "sikkerhetsmodus" siden jeg har brukt så høy oktan...

Men syns det er så rart at dette skjedde med en gang jeg fylte 98...

#235820  av BrennaRacing

Nå tror jeg at jeg har funnet ut hva som er feil...Fikk faren til en jeg kjenner til å se på det...Han holdt hånda foran eksosrøret mens jeg rusa motoren...Han sa at han nesten ikke kjente noe luft som kom ut, å mente da at cat`en var tett...Han mente at det også var grunnen til at jeg hadde tenningsbank...

Noen som har peil på hva en cat koster??

#235974  av BrennaRacing

Med den kommer man vel ikke gjennom eu kontrollen??

Stikker innom Toyota å hører på pris på orginal i morgen

#236043  av Master

Garantert noen som har en original katt her på forumet... (etter eksosbytte)

#237432  av BrennaRacing

Nå har jeg stått å holdt på med bilen i 8 timer for å prøve å finne ut hva som er feil...

Hørte med Toyota hva de skulle ha for en ny cat, og det var nærmere 7000...Så da dro vi heller en tur på Torshov og handlet rør som vi byttet ut cat`en med...

Tok med bilen ut på en testtur, men den gikk fortsatt like dårlig..
Dro å henta tenningslampe for å skjekke den og når man kortsluttet de to pluggene i diagnoseboksen fikk vi avlest 10 grader, mens når vi ikke kortsluttet så fikk vi 18...Hva er riktig?? Vet at 10 er orginalt, men skal det være 10 når pluggen er kortsluttet eller ikke?? Prøvde å justere tenninga litt lenger ned, men det gikk ikke an å vri fordeleren mer til den siden vi ville ha den...

Kan det gå an å sette fordelerlokket feil vei?? For hvis man snur det, så vil det vel være mulig å stille tenninga lenger ned enn det jeg har den på nå?? Eller tenker jeg helt feil?? Kan vel kanskje være bankesensoren som har tatt kvelden også?

#237436  av Larsen

BrennaRacing skrev:Nå har jeg stått å holdt på med bilen i 8 timer for å prøve å finne ut hva som er feil...

Hørte med Toyota hva de skulle ha for en ny cat, og det var nærmere 7000...Så da dro vi heller en tur på Torshov og handlet rør som vi byttet ut cat`en med...

Tok med bilen ut på en testtur, men den gikk fortsatt like dårlig..
Dro å henta tenningslampe for å skjekke den og når man kortsluttet de to pluggene i diagnoseboksen fikk vi avlest 10 grader, mens når vi ikke kortsluttet så fikk vi 18...Hva er riktig?? Vet at 10 er orginalt, men skal det være 10 når pluggen er kortsluttet eller ikke?? Prøvde å justere tenninga litt lenger ned, men det gikk ikke an å vri fordeleren mer til den siden vi ville ha den...

Kan det gå an å sette fordelerlokket feil vei?? For hvis man snur det, så vil det vel være mulig å stille tenninga lenger ned enn det jeg har den på nå?? Eller tenker jeg helt feil?? Kan vel kanskje være bankesensoren som har tatt kvelden også?
Er riktig at tenningen skal være på 10 grader da du har kortsluttet diagnose pluggen. Da du fjernere den skal den gå opp til ca 16 grader.

Jeg mener at gti'en ikke har noe bankesensor. Har du lest av feilkodet fra motorlampa på dashbordet da? Ville ha sjekket tps sensoren. Det må litt måling til som kan være litt knotete å måle. Den kan være opphav til slike problemer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8