Side 2 av 9

Legg innLagt inn:20 jul 2007 14:14
av Sven
Har ikke helt samme problem nei. Min går vel heller rikt enn magert. Men den drar dårlig på lave turtall. Ny Lambda ble bestillt i går og ankommer mandag.

Legg innLagt inn:20 jul 2007 14:23
av Larsen
Mr2Even skrev:
Larsen skrev: Kan være tps. Min bil brukte mer bensin etter at jeg fikset TPS sensoren...
Hvordan fikset du tps,en ?
Justerte den etter Bgb instruksene. På min så var det en feil på IDL (tomgang signalet til ECUen) utgangen som var ødelagt og derfor var det ikke mulig å justere min så jeg måtte kjøpe ny.

Etter at jeg byttet så brukte bilen litt mer bensin, gikk litt bedre og penere på tomgang (siden ECUen nå fikk tomgang signal).

Mens jeg ventet på delene så prøvde jeg å vri tps sensoren i de to ytterpunktene (ikke bra!). Først da skjønte jeg hvor stor betydning den har for motoren. Motoren fikk da dårlig drag og ville ikke opp i turtall.

Her er BGB instruksene på 3sgte og de er relativ like bortsett fra at gasspjeldet er plasert litt anderledes
http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... tem/15.htm

Legg innLagt inn:20 jul 2007 14:46
av sindrejl
Larsen skrev: Justerte den etter Bgb instruksene. På min så var det en feil på IDL (tomgang signalet til ECUen) utgangen som var ødelagt og derfor var det ikke mulig å justere min så jeg måtte kjøpe ny.

Etter at jeg byttet så brukte bilen litt mer bensin, gikk litt bedre og penere på tomgang (siden ECUen nå fikk tomgang signal).
hvordan var bilen på tomgang når tps'en var ødelagt? hoppa noen millimeter opp og ned med litt feiltenning nå og da eller helt på jordet?

Legg innLagt inn:20 jul 2007 15:03
av Sven
Er TPS det samme som ISC?

Legg innLagt inn:20 jul 2007 15:12
av Mr2Even
Larsen skrev:
Mr2Even skrev:
Larsen skrev: Kan være tps. Min bil brukte mer bensin etter at jeg fikset TPS sensoren...
Hvordan fikset du tps,en ?
Justerte den etter Bgb instruksene. På min så var det en feil på IDL (tomgang signalet til ECUen) utgangen som var ødelagt og derfor var det ikke mulig å justere min så jeg måtte kjøpe ny.

Etter at jeg byttet så brukte bilen litt mer bensin, gikk litt bedre og penere på tomgang (siden ECUen nå fikk tomgang signal).

Mens jeg ventet på delene så prøvde jeg å vri tps sensoren i de to ytterpunktene (ikke bra!). Først da skjønte jeg hvor stor betydning den har for motoren. Motoren fikk da dårlig drag og ville ikke opp i turtall.

Her er BGB instruksene på 3sgte og de er relativ like bortsett fra at gasspjeldet er plasert litt anderledes
http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... tem/15.htm
Takk, men det der har jeg faktisk prøvd før. Da husker jeg det var en ting jeg lurte på; På IDL-E2 skal resistansen være infinety, hva vil/skal det digitale ohm-meteret vise da?

Legg innLagt inn:20 jul 2007 21:54
av CelicaTurbo
Sven skrev:Er TPS det samme som ISC?
TPS er spjeldsensoren, mens ISC er tomgangsventilen..

Legg innLagt inn:20 jul 2007 21:56
av CelicaTurbo
Mr2Even skrev:
Larsen skrev:Justerte den etter Bgb instruksene. På min så var det en feil på IDL (tomgang signalet til ECUen) utgangen som var ødelagt og derfor var det ikke mulig å justere min så jeg måtte kjøpe ny.

Etter at jeg byttet så brukte bilen litt mer bensin, gikk litt bedre og penere på tomgang (siden ECUen nå fikk tomgang signal).

Mens jeg ventet på delene så prøvde jeg å vri tps sensoren i de to ytterpunktene (ikke bra!). Først da skjønte jeg hvor stor betydning den har for motoren. Motoren fikk da dårlig drag og ville ikke opp i turtall.

Her er BGB instruksene på 3sgte og de er relativ like bortsett fra at gasspjeldet er plasert litt anderledes
http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... tem/15.htm
Takk, men det der har jeg faktisk prøvd før. Da husker jeg det var en ting jeg lurte på; På IDL-E2 skal resistansen være infinety, hva vil/skal det digitale ohm-meteret vise da?
Ved "infinity" skal displayet vise det samme som det gjør når du setter multimeteret til å måle Ohm, uten å koble sammen de to testpinnene (til forskjell fra om du kobler dem sammen og det skal vise 0 Ohm). Ved uendelig motstand viser den som regel bare et lite symbol, du ser altså etter en tilstand hvor det ikke står tall i displayet.

Legg innLagt inn:20 jul 2007 22:03
av Mr2Even
CelicaTurbo skrev:
Ved "infinity" skal displayet vise det samme som det gjør når du setter multimeteret til å måle Ohm, uten å koble sammen de to testpinnene (til forskjell fra om du kobler dem sammen og det skal vise 0 Ohm). Ved uendelig motstand viser den som regel bare et lite symbol, du ser altså etter en tilstand hvor det ikke står tall i displayet.
ok takk, bra beskrevet . Jeg får ta en grundig test av TPS

Legg innLagt inn:20 jul 2007 22:16
av Sven
CelicaTurbo skrev:
Sven skrev:Er TPS det samme som ISC?
TPS er spjeldsensoren, mens ISC er tomgangsventilen..
Throttle Position Sensor ja :D seff

Legg innLagt inn:21 jul 2007 12:07
av Mr2Even
Hvor sitter ISC tomgangsventilen ?

Legg innLagt inn:21 jul 2007 12:19
av Sven
Rett ved spjeldet mener jeg.

Legg innLagt inn:21 jul 2007 12:26
av Mr2Even
Sven skrev:Rett ved spjeldet mener jeg.
det er ikke kaldstartdysa dere mener vel?

Legg innLagt inn:21 jul 2007 20:21
av Larsen
TPS'en sitter på motsatt side av gasswirenen på gasspjeldet
ICS ventilen er tomgansventilen som på undersiden av gasspjeldet (ihvertfal på 3sgte). Kaldstartdysen sitter på innsiden, under innsugs manifoilen rett ved siden av gasspjeldet (På 3sgte, Regner med at det er relativt likt på 3sge).

Det står inifinity i Bgb. Noen av de nye multimeterene viser Infiniti da målepinnen ikke er koblet til noe, men de er så sensitive at de plukker opp den svært lille motstanden mellom kontaktene som fins. Hvis den måler ohm I mega ohm klassen så leder kan det regnes som infinity (uendelig motstand) så det er ingen feil av den grunn. IDL og e2 signale som TPS'en justere er kun en av og på bryter som sier om bilen går på tomgang eller ikke. Det viktige signalet er det som kommer fra potensiometeret i tps'en som forteller hvor mye/lite gass du gir. Derfor er det viktig at du tester alle utgangene etter BGB.

Symptomene jeg fikk var at bilen gikk veldig lavt på turtall da den var kald, men turtall var bedre da den ble varm. Den kunne svaie litt opp og ned. Bilen hadde ingen tendenser til feiltenning, men var vanskelig å kalde starte.

Legg innLagt inn:21 jul 2007 20:29
av CelicaTurbo
Når TPS på Celicaen min var feiljustert med en halv millimeter slik at det ikke kom IDL signal på tomgang så gikk motoren ganske tungt på tomgang, men det var ellers ingen forskjell å merke ved kjøring.

Legg innLagt inn:21 jul 2007 21:15
av Larsen
Tror hvis du får større feil så vil du merke det bedre. En slik feil vil ha lite å si mens motoren går i "closed loop" (Lambda sonden regulerer bensinmengde). Men under full gass og litt turtall (open ll
oop) så vil feilen komme klart frem.