TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vaske bil tips!!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#248811  av Mr2Even

Sikkert mange som vet det, og en opplagt ting å gjøre, men sier det fordet; Det er lurt å spyle bort alt støv og løs dritt før man begynner å vaske(med strålen i vinkel). Og begynne ovenifra og vaske nedover, og ta nedre delen til slutt..

#248812  av Mr2Even

inzane2012 skrev:
sindrejl skrev:parkerer godt og fint i den lokale essoen sin garasje og lukker porten jeg :P står jeg der noen timer ;)
(merkelig så mye kø utafor det blir av det)
ja er rart med dette der, folk skjønner liksom ikke helt hvorfor det tar så lang tid å vokse bilen... har faktisk sett en som heiv på voksen uten og ta den av, så dagen etterpå stod han uttafor huset og lurte på hvorfor bilen hans såg helt jæææææævlig ut :D :D
Hehe da er man rimelig grønn :lol:

#248824  av Magne

Vaske vott er i hus og den virka veldig fin å bruke!

Men uansett hvor pent jeg har tatt det, fulgt alle tips og triks. Det er kommet mikroskopiske riper i lakken som syns i sterkt sollys i riktig vinkel. Dritt!!
Dette var etter første polering, vasket bilen grundig med Autoglym shampoo og Meguiars vaske vott. tørket rein bilen med Meguiars håndkle. Var litt skeptisk men kunne ikke se no riper ved bruk av den.

Så var det poleringa jeg trur jeg gjorde feil, tenkte jeg sku prøve no nytt. Kjøpte inn Meguiars påførings svamp, sånn rund liten sak. Bruke den til å polere inn voksen med. Kanskje det er den som har lagd riper?
Brukte Turtle polish cloth til å polere bort voksen.
En annen ting var at sola begynte å gå bort, så jeg hadde vanskeligheter med å se riper på prøveområdet mitt. Tok fram lommelykt men kunne ikke se no, så jeg polerte hele bilen. Den er jo nydelig i alt annet enn sterkt sollys... hehe

#248825  av Mr2Even

Jeg tror det er nesten umulig å ikke få riper av den typen..

#249078  av grimfer

De fine ripene vil komme fort som f uansett. Vaskevott, svamp, pusseskinn eller kluter...

Det eneste som kan hjelpe, er lakkrensing og grundig polering med ordentlig utstyr.

Men jeg er overbevist at den første leksjonen bør være at avtørkingen bør skje på en skikkelig måte.

Jeg har prøvd flere forskjellige måter. Pass uansett på at det du tørker med er skikkelig rent!

Pusseskinn (vanlig glatt): DÃ¥rlig. Suger til seg lite vann, og det blir lett skjolder.

Pusseskinn, semsket: OK, suger bra med vann, men er dyrt og varer ikke lenge. Lakken blir stort sett ren og jevnfarget

Frottéhåndkle: Ikke bra. Tar mye vann, men riper veldig lett. Bør bare brukes innenfor dører og på plast og gummi. Loer ofte.

Eagle 1 bomullsklut: Ok til å begynne med. Men blir selvsagt stivt etter vask, og faren for riper øker.

Meguiar's mikrofiberklut: Bra. Vri den opp i vann først, og den suger til seg mye vann, loer ikke, og er snill mot lakken. Pass på at ikke kanten er borti lakken når du tørker. Der kan det sette seg fast bittesmå partikler som riper jævlig. Fin til å ta av polish også. Kan vaskes noen ganger.

Autoglym mikrofiberklut: Veldig bra. Brukes stort sett som Meguiar's, men jeg har ikke brukt den til polish. Suger veldig mye vann, og etterlater lite skjolder. Kan vaskes flere ganger enn Meguiar's sin uten å miste egenskapene. Bruk to! Har ingen ekle kanter.

#249253  av kong3n

Anbefaler å bruke Grit Guard vaskebøtte (Den har en rist i bunnen, slik att du slipper å dra opp igjen småstein og annet dritt)

Bilde

Funker utmerket :)
Sist redigert av kong3n den 26 jun 2007 11:57, redigert 1 gang totalt.

#249255  av grimfer

Hvor får du kjøpt Grit Guard?

#249292  av kong3n

Hos Norsk Prol , eller så får bilextra tak i en (gjorde det hvertfall på Hamar) . Tror det var rundt 450 kr dem tok for en bøtte jeg.

#249328  av marlboro1310

Disse Toyotaene er bruksbiler! :) Riper forekommer..deal with it,sånn er det bare.
Skal man ha bilen (lakken også for den saks skyld) i utstillingsstand,må man vurdere hver kjøretur og om den eventuelle strekningen er egnet/verd å kjøre på he-he...
Har eid MR2n i noen år nå,og lært endel tyvtriks med vasking og polering.Polerer bilen min en gang hver vår,da renses lakk og hele balja...
Halve hemmeligheten er som sagt å tørke bilen etter vask på skikkelig vis....
da er det en fordel å f.eks åpne bagasjelokk,motorlokk,panser etc slik at vannet sklir vekk og ikke samler seg der det ikke skal..
(det siver frem når du begynner å kjøre,IRRITERENDE!) :x

Personlig bruker jeg de mykeste og største svampene Esso kan tilby meg,sammens med TurtleWax sin "Super Wash" shampoo.
Den er svært bra å bruke etter man har polert bilen og gjerne vil at dette skal vare og se bra ut gjennom sommeren,den har et spesielt virkeområde da "shampoen" ikke skal blandes ut i bøtte slik andre skal..den skal smøres i sirkelbevegelser etter at bilen er druknet i vann og blitt noenlunde "ren"...så spyler man av...
Synes resultatet blir glimrende hver gang,den har et stoff som legger seg i småriper og får poleringa til å holde,vannet perler av..(det liker vi :D )
Mikrofiberkluten anbefaler jeg også på det sterkeste,den er det siste jeg benytter...jeg har også rød bil,så er det sagt...
:lol:

#249333  av kong3n

Disse Toyotaene er bruksbiler! Smile Riper forekommer..deal with it,sånn er det bare.
Er ikke noe vits å godta riper når det finnes måter i å forhindre dem : P

#249338  av marlboro1310

Du vil alltid ha riper i lakken din...med mindre det er en utstillingsbil som fraktes til show i en diger DAF-Big Rig...

:wink:

#249401  av Mr2Even

Tror jeg ville polert bilen minimum 2 ganger i året gitt.. Før og etter vinteren 8)

#249421  av Magne

Det er hvertfall ufattelig irriterende med disse ripene på en helt nylakkert bil! Hjelper ikke at bilen er svart heller da... riper og skavanker synes liksom ikke i det hele tatt... :roll:

#249426  av marlboro1310

Da min bil lagres i oppvarmet hall om vinteren ser jeg ikke hensikten å polere den før vinteren...den pakkes godt vekk forr å si det sånn :)

Men for de som utsetter bilen sin for saltlake og sandstrødde veier bør strengt tatt vurdere å polere noen ganger ja...for ikke snakke om understellsbehandling... :wink:

#249444  av Mr2Even

Magne skrev:Det er hvertfall ufattelig irriterende med disse ripene på en helt nylakkert bil! Hjelper ikke at bilen er svart heller da... riper og skavanker synes liksom ikke i det hele tatt... :roll:
Ja svart bil er vanskelig farge. Den er nok bare for finesmechere (eller hvordan det skrives..) :lol: