Ved godt forarbeide (avfettning for og få vekk det grøveste, og bruke mye såpe og vann ved vask, og 2-bøtte metoden) så blir det ikke mye riper ved bruk av vanlig pusseskinn (og svamp).
Og det går ikke og si at det ikke blir riper ved bruk av vaskehandske og tørke håndkle - for det blir det, selv med så "fancy" utstyr. Det påståes at det blir MINDRE riper fordi (teorien er) at grus/små stein blir plukket opp og gjemt dypere inn i fiberene til vaskehandske/håndkle - enn det ville ved bruk av den tradisjonelle svamp/pusseskinn kombinasjonen.
Det man må ha i bakhodet her er at "riper" i denne sammenhengen, er av typen du kun ser i sterkt sol lys, i riktig vinkel. Ergo: riper du kan lett polere vekk. Med forbehold om at forarbeide er gjort grundig.
Gir du F i forarbeide, og hiver deg på en bil full av gjørme og grus, og drar på med svamp eller vaske handske - da sier det seg selv at resultatet blir helt jævelig for lakken din. Samme hvis du ikke vasker bilen grunding, og så går på med håndkle/pusseskinn.
En annen dreper for lakken er folk som bruker samme svampen om og om og om og om og om og om og om igjen. En svamp er for ENGANGS BRUK. Kast den etter vask! Eventuelt: har du en yaris, så holder svampen for bruk på den en andre gang
En ting som er verdt og nevne, som ikke mange tenker på, er at du ikke skal vaske bilen din ute når det blåser mye. Vinden frakter med seg mye små-grus og skitt som legger seg på bilen, som lager mye fine riper når du tørker over bilen til slutt. Det er fy-fy. Selv spyler jeg gårdsplassen med vann før jeg begynner vaske, slik at ikke tørr grus blir blåst rundt mens jeg driver på.