TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vaske bil tips!!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #246914  av Magne

Bilen er nå nylakkert!
Har bare fått støv på lakken enda. Bilen er bare kjørt ut av lakke hallen på en henger og videre.

NÃ¥ trenger jeg vaske tips!

Hvordan vaske uten å få riper i lakken!!!???

(ja jeg har vaska bil før, men ALDRI en så strøken bil... :D )

#246926  av Kilgallon

Da må du ikke bruke svamp!!!
beste å bruke er "votten" fra Meguiars, da unngår du riper :wink:

#246930  av Mr2Even

Man burde nok vente med å vaske bilen noen dager etter lakkering, så den får herdet ordentlig først :wink:

#246933  av Larsen

Ja bør vel la lakken herde en uke før man vasker og polerere...

#246934  av Magne

jepp. den ble lakket forje søndag. ;)

Ok da er svamp ute av sirkuset. Må få tak i sånn vaske klut da. Hvor?

#247080  av Kilgallon

Magne skrev:jepp. den ble lakket forje søndag. ;)

Ok da er svamp ute av sirkuset. Må få tak i sånn vaske klut da. Hvor?
Bilxtra iallefall. Får det sikkert på Torshov åsså kan jeg tenke meg.

#248537  av @lpher

En kanskje enda viktigere (og ofte avglemt) ting er hvordan man tørker bilen...benytter man foreksempel turtle skinnet...så er man GARANTERT riper ;)

#248558  av Mr2Even

@lpher skrev:En kanskje enda viktigere (og ofte avglemt) ting er hvordan man tørker bilen...benytter man foreksempel turtle skinnet...så er man GARANTERT riper ;)
Ja sikkert noe i det, men hva er best å tørke bilen med da ? Pampers bleier ? :lol:

#248674  av laffy

@lpher skrev:En kanskje enda viktigere (og ofte avglemt) ting er hvordan man tørker bilen...benytter man foreksempel turtle skinnet...så er man GARANTERT riper ;)
Hvorfor riper det? hadde ikke noen andre tørkeskinn enn turtle der jeg kjøpte autoglymen min nå, så jeg kjøpte ett turtle skinn.. Men viss det riper som du sier så tør jeg ikke bruke det..

#248677  av Mr2Even

Nei det vil ikke jeg gjøre heller. Har kjøpt meg vaskevott idag :wink:

#248733  av Kilgallon

laffy skrev:
Hvorfor riper det? hadde ikke noen andre tørkeskinn enn turtle der jeg kjøpte autoglymen min nå, så jeg kjøpte ett turtle skinn.. Men viss det riper som du sier så tør jeg ikke bruke det..
Beste å bruke er en tørke "klut", da unngår man riper.

#248745  av celicat23

Ved godt forarbeide (avfettning for og få vekk det grøveste, og bruke mye såpe og vann ved vask, og 2-bøtte metoden) så blir det ikke mye riper ved bruk av vanlig pusseskinn (og svamp).

Og det går ikke og si at det ikke blir riper ved bruk av vaskehandske og tørke håndkle - for det blir det, selv med så "fancy" utstyr. Det påståes at det blir MINDRE riper fordi (teorien er) at grus/små stein blir plukket opp og gjemt dypere inn i fiberene til vaskehandske/håndkle - enn det ville ved bruk av den tradisjonelle svamp/pusseskinn kombinasjonen.

Det man må ha i bakhodet her er at "riper" i denne sammenhengen, er av typen du kun ser i sterkt sol lys, i riktig vinkel. Ergo: riper du kan lett polere vekk. Med forbehold om at forarbeide er gjort grundig.

Gir du F i forarbeide, og hiver deg på en bil full av gjørme og grus, og drar på med svamp eller vaske handske - da sier det seg selv at resultatet blir helt jævelig for lakken din. Samme hvis du ikke vasker bilen grunding, og så går på med håndkle/pusseskinn.

En annen dreper for lakken er folk som bruker samme svampen om og om og om og om og om og om og om igjen. En svamp er for ENGANGS BRUK. Kast den etter vask! Eventuelt: har du en yaris, så holder svampen for bruk på den en andre gang :)

En ting som er verdt og nevne, som ikke mange tenker på, er at du ikke skal vaske bilen din ute når det blåser mye. Vinden frakter med seg mye små-grus og skitt som legger seg på bilen, som lager mye fine riper når du tørker over bilen til slutt. Det er fy-fy. Selv spyler jeg gårdsplassen med vann før jeg begynner vaske, slik at ikke tørr grus blir blåst rundt mens jeg driver på.

#248753  av sindrejl

celicat23 skrev: En ting som er verdt og nevne, som ikke mange tenker på, er at du ikke skal vaske bilen din ute når det blåser mye. Vinden frakter med seg mye små-grus og skitt som legger seg på bilen, som lager mye fine riper når du tørker over bilen til slutt. Det er fy-fy. Selv spyler jeg gårdsplassen med vann før jeg begynner vaske, slik at ikke tørr grus blir blåst rundt mens jeg driver på.
parkerer godt og fint i den lokale essoen sin garasje og lukker porten jeg :P står jeg der noen timer ;)
(merkelig så mye kø utafor det blir av det)

#248797  av inzane2012

sindrejl skrev:parkerer godt og fint i den lokale essoen sin garasje og lukker porten jeg :P står jeg der noen timer ;)
(merkelig så mye kø utafor det blir av det)
ja er rart med dette der, folk skjønner liksom ikke helt hvorfor det tar så lang tid å vokse bilen... har faktisk sett en som heiv på voksen uten og ta den av, så dagen etterpå stod han uttafor huset og lurte på hvorfor bilen hans såg helt jæææææævlig ut :D :D