TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• dÃ¥rlig gira mr2 mk2? kun 100 pÃ¥ 2.giret

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#247067  av CelicaTurbo

sindrejl skrev:
CelicaTurbo skrev: Angående forskjellene på 2. gen og 3. gen 3S-GE så har jeg aldri prøvekjørt en 3. gen men jeg har sammenlignet en del grafer, og de to motorene er ganske så like effektmessig men 2. gen er hårfint sterkere på lave turtall. Forskjellen ligger i at 2. gen har effekttopp ved 6400 o/min mens 3. gen har effekttopp på 7000 o/min. Dreiemomentet er omtrent det samme men der hvor dette begynner å synke på 2. gen så skjer ikke dette på 3. gen og den får da en gevinst over ca 6400 o/min i forhold til 2. gen. En ulempe er dog at 3. gen har effekttoppen sin omtrent på turtallssperren så man får definitivt ikke utnyttet de ekstra hestene spesielt bra, det er igrunn et snodig designvalg av Toyota at de valgte å høyne effekttoppen i turtall uten å faktisk øke turtallssperren slik at effekten kan utnyttes :lol:
aha.. da begynner det å forklare litt her :P Mulig man kan tukle litt med dette.
i bunn og grunn tror jeg det kan være effektivt å øke turtallsgrensen noe, men da er det vel nødvendig med datasprut eller eventuellt en omprogrammert ecu tilsvarende buddy club eller blitz etc, men det er meget tynn kunnskap om de boksene ;)

#247074  av jumbo

Hvertfall viktig at folk skiller plomme fra eggehvite her... Hvor sprek en motor føles har jo ingenting med hvilken fart du klarer på hvert gir å gjøre... det er jo 100% avhenging av utveksling og ingenting annet.

Mine erfaringer er vel tilsvarende det Kristian skriver.. ca 115 før sperra på 2.gen GTi, og en tanke mindre på 3.gen turbo.

#247078  av sleeper

når det gjelder og øke turtallsperra på den motoren så ville jeg vært sikker på at oljepumpe greier og levere nok olje på så høyt turtall...

vet ikke hvor stor den som sitter på 3sge er men de som er til 3sgte har vel grensa på rett under 8000rpm..

#247089  av oleb

jumbo skrev:Hvertfall viktig at folk skiller plomme fra eggehvite her... Hvor sprek en motor føles har jo ingenting med hvilken fart du klarer på hvert gir å gjøre... det er jo 100% avhenging av utveksling og ingenting annet.

Mine erfaringer er vel tilsvarende det Kristian skriver.. ca 115 før sperra på 2.gen GTi, og en tanke mindre på 3.gen turbo.
Selvfølgelig, men trådstarter nevner jo at han syns at bilen er treg opp til 100. Da er det jo naturlig å komme med noen kommentarer til dette i tillegg ;)

#247147  av sindrejl

sleeper skrev:når det gjelder og øke turtallsperra på den motoren så ville jeg vært sikker på at oljepumpe greier og levere nok olje på så høyt turtall...

vet ikke hvor stor den som sitter på 3sge er men de som er til 3sgte har vel grensa på rett under 8000rpm..
hmm skummelt skummelt.. vurderer en greddy ecu eller lignende siden de er ganske enkle å tukle med, samt kammer, filter og eksos

#247158  av Mr2Even

Min er også litt treg. vurderer å chippe med unichip, da kan man vel eliminere feil man finner med det samme . Er det en lur ide, eller er det bedre å bytte motor?

#247162  av sindrejl

Mr2Even skrev:Min er også litt treg. vurderer å chippe med unichip, da kan man vel eliminere feil man finner med det samme . Er det en lur ide, eller er det bedre å bytte motor?
jeg vet ikke mye om dette med chipping/datasprut på n/a, men fleste sier du ikke får noe ut av det på 2.gen motoren. Dog ingen har prøvd her inne så noen må være den første! ;)