TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Har nettopp hatt min MR2 Turbo pÃ¥ EU-kontroll

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#265087  av inzane2012

når det e snakking om db så må dere heller ikke gløme at når db'n øker med 3 så tilsvarer det en dobling av støyen...vist jeg ikke husker helt feil her...og alt over 90db over mer enn noen få min kan gi nedsatt hørsel eller andre varige hørselskader... en annen ting med hørselen er og det at der ikke sikkert skaden gjør seg kjent med en gang, men den kan kommer krypende over deg...

#265121  av k_one

inzane2012 skrev:når det e snakking om db så må dere heller ikke gløme at når db'n øker med 3 så tilsvarer det en dobling av støyen...vist jeg ikke husker helt feil her...og alt over 90db over mer enn noen få min kan gi nedsatt hørsel eller andre varige hørselskader... en annen ting med hørselen er og det at der ikke sikkert skaden gjør seg kjent med en gang, men den kan kommer krypende over deg...
er ikke helt korrekt, men heller ikke langt unna.
dB skalaen er logaritmisk og en økning på 3 dB er krever en dobling av energien som brukes for å generere lyden. en økning på 6 dB krever sådan 4 ganger så mye kraft.
Eksempelvis hvis en forsterker bruker 10W på å generere 90 dB vil den bruke 20W på å generere 93dB og 40W på 96dB osv.
Allikevel så "sier vi" at 6dB økning i lyden er det mennesket generellt oppfatter som en "dobbling" av lyden.(grunnen til dette er at det trengs 4 ganger effekten(watt) men kun en dobling spenningen(volt) for å oppnå dette.jeg kan forklare mer inngående, men det er litt "off-topic"..hehe) det er er vanlig at man kan merke forskjeller på 1,5-2 dB mens et trent øre nok kan oppfatte svingninger mellom 0.2-0.5dB.

Når det gjelder eksosanlegget det var snakk om så kommer det jo litt an på målemetoden som blir brukt på EU-kontroll(noe jeg IKKE kjenner til) men det blir nok vanskelig å sammenligne med dB-drag.

I høyttalersammenheng så blir alltid dB SPL målt med 1m avstand til høyttaleren, mens det er jo mulig at det blir målt rett ved eksosanlegget på EU-kontroll(og det vil jo utgjøre en veldig stor forskjell)

I tillegg så er det forskjell på dB vektingen(A- og C-vekting er vanlig i høyttalersammenheng). Dette bestemmer frekvensenspekteret som blir lagt til grunn for målingen. Vanskelig å si hva som blir lagt til grunn for EU kontroll her.

Men, uansett type måling så har jeg vanskelig for å tro at de oppnådde 146dB ved kontrollen. Det er 1.000.000 ganger høyere enn 76dB (som du sier er standard ifølgehåndboka) og krever ca. 23,3 doblinger av effekten for å oppnås.
Nå hadde du sikkert vært veldig glad om motoren din hadde hatt 5245hk, men det sier seg selv at dette er veldig lite sannsynlig.( OK, dette regnestykket blir noe søkt da dB skalaen og effekt i bil ikke direkte kan overføres, men i teorien er logaritmen fortsatt korrekt)
Du kan muligens klare å åpne et slikt lydtrykk ved å bruke en mikrofon rett ved eksosutblåsen før downpipe fra motoren på fullt turtall men selv da skal det holde hardt. 146dB er (for de som ikke allrede har skjønt det) sinnsvakt høyt.
Jeg hadde i alle fall krevd en ny måling...hehe

Og til Larsen som satt i dB bil med 140dB håper jeg at tidsrommet var usedvanlig kort eller at målingen ikke var hundre prosent rikitig, for 140dB er faktisk grensen for det menneskelig øret når det gjelder å få direkte, akutt hørselsskade. (nei, jeg snakker ikke om LITT piping...)

Og som inzane2012 nevner så kan alle lyder over 90dB(eller faktisk så er 85dB mer riktig) skade hørselen din, spesielt hvis du er utsatt for dette over lengre tidsperioder.
Noe du kan tenke over er at lydnivået høyst sannsynlig er over 85dB hvis du må heve stemmen din for å bli hørt.

#265123  av inzane2012

ja, var sånn det var:) hehe, lenge siden jeg hadde om detta der på skolen og hadde alltid litt småproblemer med dette db greiene:) hehe
der jeg jobber så er det veldig fokus på akkurat det med hørselen for jeg jobber i ett veldig støyende område, snakker da om oppimot 80db, og der merker jeg ganske fort at jeg blir sliten i hodet og ørene vist jeg går uten hørselsvern en liten stund... så at noen ka få en måling på at effekt annlegget dems gir over 140 db på 4000rpm er helt bak mål...kunne jo ikke kjørt med den bilen en gang pga bråket...

btw: flott forklaring:) godt å se at noen fulgte bedre med i timene på skolen enn meg;) hehe...og du kan godt få lov å skrive ett mer dyptgående innlegg i off-topic delen da det sikkert er noen forvirrede sjeler her på forumet som kanskje lurer litt på akkurat dette:)

Edit: sorry for litt "off-topic" innlegg:)

#265128  av marlboro1310

Personlig er det ikke støyen fra effektanlegget mitt jeg er bekymra over...langt derifra,anlegget mitt har en svært pen og skikkelig lyd...ingen skarpe og skjærende lyder av det nei :)
Det er derimot utslippene jeg "bekymrer" meg over...siden motoren er noe "modda"...og at jeg ikke har "originaldelene" til disposisjon.

#265129  av Ivar

k_one skrev:Allikevel så "sier vi" at 6dB økning i lyden er det mennesket generellt oppfatter som en "dobbling" av lyden.
Jeg liker at du skriver "sier vi" i gåsetegn, med tanke på at de aller fleste fysikklærere lærer bort at 10 dB er det vi mennesker psykoakustisk oppfatter som en dobling.

#265131  av k_one

Ivar skrev:
k_one skrev:Allikevel så "sier vi" at 6dB økning i lyden er det mennesket generellt oppfatter som en "dobbling" av lyden.
Jeg liker at du skriver "sier vi" i gåsetegn, med tanke på at de aller fleste fysikklærere lærer bort at 10 dB er det vi mennesker psykoakustisk oppfatter som en dobling.
tenkte jeg var nødt til å skrive dette da dette med hvordan man opplever lyd faktisk er veldig subjektivt. Utifra et matematisk synspunkt så er jo 3dB en dobling, mens opplevd dobbling nok vil variere litt. Husker også tidligere skolelærdom om at 10dB oppleves som dobbling, men for min del etter mange år i både bilstereo og PA/Lyd bransjen så vil jeg nok si at jeg opplever 10dB som MYE mer enn en dobbling. Det som også kan være interessant i den sammenhengen er jo å se på hvilke frekvensområder som folk vil reagere på tidligere enn andre. Vil f.eks si at en 3 dB økning i la oss si 3.15KHz nok vil høres ut som en dobbling, mens samme økning på f.eks 40Hz knapt vil merkes.
Uansett, skal vi være mer "off-topic" nå så burde vi kanskje lage en egen tråd??

#265133  av inzane2012

k_one skrev:
Ivar skrev:
tenkte jeg var nødt til å skrive dette da dette med hvordan man opplever lyd faktisk er veldig subjektivt. Utifra et matematisk synspunkt så er jo 3dB en dobling, mens opplevd dobbling nok vil variere litt. Husker også tidligere skolelærdom om at 10dB oppleves som dobbling, men for min del etter mange år i både bilstereo og PA/Lyd bransjen så vil jeg nok si at jeg opplever 10dB som MYE mer enn en dobbling. Det som også kan være interessant i den sammenhengen er jo å se på hvilke frekvensområder som folk vil reagere på tidligere enn andre. Vil f.eks si at en 3 dB økning i la oss si 3.15KHz nok vil høres ut som en dobbling, mens samme økning på f.eks 40Hz knapt vil merkes.
Uansett, skal vi være mer "off-topic" nå så burde vi kanskje lage en egen tråd??
jeg syns vertfall det burde vert en tråd om dette:)

#265147  av PÃ¥l

Ja, dere gruser jo tråden min :P

EDIT: Nå har jeg sett nærmere på brekkvaier og arm. på passasjersiden fungerte armen bra, men vaieren var sykt vanselig å bevege ut og inn. er jo ødelagt gummimansjett, og er sikkert alt mulig av dritt der inne. så jeg må ha nye, på begge sider. Koster 609 kr hos toyota pr stk :!:

Uansett, på førersiden var armen gjenstridig, og måtte banke den fram og tilbake. har blitt bedre, men må bearbeide den litt mer. Etter at jeg har kjøpt vaiere skal jeg bytte disse og jobbe litt mer med saken, sannsynligvis ta av calipere og overhale. like greit.

Er ikke noen som tilfeldigvis har vaiere liggende? :oops:

#265173  av k_one

Sorry PÃ¥l, det var virkelig ikke meningen :oops:

Når det gjelder håndbrekk-wire burde du sjekke ut http://www.rockauto.com
De har wire fra ca $16 (ca. 88,- kr med dagens kurs)
Det er jo en hel del billigere enn fra Toyota.
Hvis du vil ha originale wire'e så har Fensport også disse til en mye mer fornuftig pris enn Toyota her til lands ;)

#265186  av PÃ¥l

k_one: Helt i orden, måtte le litt :) takk for tips, skal sjekke dette ut. Alt er bedre enn å måtte betale 609 pr stk hos toyota...

#265564  av PÃ¥l

Ser at det er både til "front" og "rear". Hva vil dette si? er kabelen i to deler? Trodde det var en hel del, fra brekkhåndtaket til armen på caliperen?

#265566  av Ivar

Pål skrev:Ser at det er både til "front" og "rear". Hva vil dette si? er kabelen i to deler? Trodde det var en hel del, fra brekkhåndtaket til armen på caliperen?
Det er tre vaiere totalt. En fra brekket ned til justeringsmekanismen midt under bilen og to videre derfra til hver sin caliper.
Sist redigert av Ivar den 03 okt 2007 17:23, redigert 1 gang totalt.

#265567  av PÃ¥l

Okay. Makes sense :) Da antar jeg at jeg kun trenger å bytte de to som går til hver sin caliper.

#266051  av Nikko

gjør den jobben der skikkelig... mitt slitte brekk kosta meg en front :evil:

#266341  av PÃ¥l

Nikko skrev:gjør den jobben der skikkelig... mitt slitte brekk kosta meg en front :evil:
Hvordan da? rulla bilen mens den sto parkert?