inzane2012 skrev:når det e snakking om db så må dere heller ikke gløme at når db'n øker med 3 så tilsvarer det en dobling av støyen...vist jeg ikke husker helt feil her...og alt over 90db over mer enn noen få min kan gi nedsatt hørsel eller andre varige hørselskader... en annen ting med hørselen er og det at der ikke sikkert skaden gjør seg kjent med en gang, men den kan kommer krypende over deg...
er ikke helt korrekt, men heller ikke langt unna.
dB skalaen er logaritmisk og en økning på 3 dB er krever en dobling av energien som brukes for å generere lyden. en økning på 6 dB krever sådan 4 ganger så mye kraft.
Eksempelvis hvis en forsterker bruker 10W på å generere 90 dB vil den bruke 20W på å generere 93dB og 40W på 96dB osv.
Allikevel så "sier vi" at 6dB økning i lyden er det mennesket generellt oppfatter som en "dobbling" av lyden.(grunnen til dette er at det trengs 4 ganger effekten(watt) men kun en dobling spenningen(volt) for å oppnå dette.jeg kan forklare mer inngående, men det er litt "off-topic"..hehe) det er er vanlig at man kan merke forskjeller på 1,5-2 dB mens et trent øre nok kan oppfatte svingninger mellom 0.2-0.5dB.
Når det gjelder eksosanlegget det var snakk om så kommer det jo litt an på målemetoden som blir brukt på EU-kontroll(noe jeg IKKE kjenner til) men det blir nok vanskelig å sammenligne med dB-drag.
I høyttalersammenheng så blir alltid dB SPL målt med 1m avstand til høyttaleren, mens det er jo mulig at det blir målt rett ved eksosanlegget på EU-kontroll(og det vil jo utgjøre en veldig stor forskjell)
I tillegg så er det forskjell på dB vektingen(A- og C-vekting er vanlig i høyttalersammenheng). Dette bestemmer frekvensenspekteret som blir lagt til grunn for målingen. Vanskelig å si hva som blir lagt til grunn for EU kontroll her.
Men, uansett type måling så har jeg vanskelig for å tro at de oppnådde 146dB ved kontrollen. Det er 1.000.000 ganger høyere enn 76dB (som du sier er standard ifølgehåndboka) og krever ca. 23,3 doblinger av effekten for å oppnås.
Nå hadde du sikkert vært veldig glad om motoren din hadde hatt 5245hk, men det sier seg selv at dette er veldig lite sannsynlig.( OK, dette regnestykket blir noe søkt da dB skalaen og effekt i bil ikke direkte kan overføres, men i teorien er logaritmen fortsatt korrekt)
Du kan muligens klare å åpne et slikt lydtrykk ved å bruke en mikrofon rett ved eksosutblåsen før downpipe fra motoren på fullt turtall men selv da skal det holde hardt. 146dB er (for de som ikke allrede har skjønt det) sinnsvakt høyt.
Jeg hadde i alle fall krevd en ny måling...hehe
Og til Larsen som satt i dB bil med 140dB håper jeg at tidsrommet var usedvanlig kort eller at målingen ikke var hundre prosent rikitig, for 140dB er faktisk grensen for det menneskelig øret når det gjelder å få direkte, akutt hørselsskade. (nei, jeg snakker ikke om LITT piping...)
Og som inzane2012 nevner så kan alle lyder over 90dB(eller faktisk så er
85dB mer riktig) skade hørselen din, spesielt hvis du er utsatt for dette over lengre tidsperioder.
Noe du kan tenke over er at lydnivået høyst sannsynlig er over 85dB hvis du må heve stemmen din for å bli hørt.