når det gjelder hva som er lov og ikke lov i biler, så kommer det nok en gang an på hvem du møter opp hos ved en eventuell teknisk kontroll og hvordan de ser dette med trimming i forhold til bilen.
nå kan jeg si at jeg har fått litt vel mye erfaring på dette området etter å vært så mye hos BT her i trøndelag med min mr2 at jeg er på fornavn med to personer i skranken og ansvarlig
slik jeg har blitt fortalt det, så skal ALL trimming og modifisering av bil godkjennes hos biltilsynet. ettermontering av eksos, luftfilter etc har ikke noe å si om lydnivået ikke overstiger en viss prosent.
jeg har BC i min bil og den ligger gjemt i midkonsollen. Nå har det seg slik at den var koblet i fra, og deretter ikke noe problem. Kan lage ei lita liste over hva de kikket på og ikke kikket på nå.
1.Eksosen (Blitz nur spec)
Dette var fyfy uansett om jeg brukte lyddemperen eller ikke. Enkelt og greit fordi lydnivået var såpass høyt
2.Bremser (grex 4 potts calippere)
Disse måtte jeg bruke spacere for å få på plass. Spcet ut 2mm ca. Spacerene var ikke lov, men jeg fikk godkjent både bremser og spacere etterhvert fordi de fant ut at selv om det var spacet ut litt, så var det ikke noe å legge seg opp i med tanke på at de gjorde jobben og vel så det.
3.Intercooler (Trust)
Dette så de ikke på som noe problem enkelt og greit.
4.Dump ventil (hks)
En person likte ikke dette pga støy, men fikk det godkjent siden dette også var noe som de sa ble brukt av så mange, og heller ikke var støy i den forstand.
5.Bredere felger bak enn foran.
Nå hadde jeg oppgitt samme dekkdim foran og bak i vognkortet og fikk pes pga dette til å begynne med. fikk så papirer fra toyota om at dette var rett dimensjon, og da var det ikke noe problem lengr
6.Xenonlys
Dette fikk jeg ikke godkjent fordi de inneholdt ikke regulering i forholdt til motgående trafikk slik orginale xenonlys gjør som f.eks på mercedes, bmw, audi etc.
7. Boost controller
Dette fikk jeg ikke noe pes med så lenge jeg koblet den i fra ved en eventuell teknisk kontroll. Er den koblet til og aktiv er det bot på 4000,- og/evt inndragelse. Men så lenge den ikke er tilkoblet så har det ikke noe å si. samme prinsipp som radar/laser varslere. er lov å kjøpe, ha i hanskerommet etc, men ikke lov å bruke.
8.US baklykter
Dette fikk jeg ikke godkjent siden lys tåkelysa ikke var så sterk som de skulle være. så dette måtte jeg gjøre om for å få det godkjent, noe det nå er.
9.Coilovers
Disse fikk jeg ikke godkjent. Grunnen til det var at forholdet mellom felg, og karosseri ble feil. altså at felgene stikker lengre ut enn de skal. Om jeg fikk fikset skjermene, og vise til papirer på at dette var montert/utført av sakkyndige, så skulle ikke dette være noe problem å få godkjent selv om det ikke inneholdt TUV papirer.
10.Ratt (momo trek)
ble ikke godkjent med det første, men etter å vist til TUV papirer, så ble dette godkjent.
11.Luftfilter (apex)
Dette ble godkjent og ble heller ikke sett på som en direkte ytelsesøkning.
12.Uorginalt motorstag (custom)
dette ble godkjent uten noe om og men
13.Turbo Timer (greddy)
Denne saken ble ikke godkjent fordi de rett og slett ikke helt forsto hva den var god for. Fikk senere demonstrert hvordan den funket for de og med full dokumentasjon på hva den er god for osv, så gikk de med etter mye om og men for å si ja til bruk av den.
Så... Der er lista mi over hva de har lagt seg oppi sånn mer eller mindre. har vært noen småting ekstra som ikke bruk av batterisikring etc, men har etter en god del ekstra innkjøp av småting fått godkjent dette.
Det eneste som står igjen nå er å få ferdig papirene på godkjenninga på motoren, og da skal den være gulle god å kjøre uten noen problemer.
Alt som er nevnt ovenfor er også noe som jeg får oppført i vognkortet av ettermonterte deler, slik at ved en evt ny teknisk kontroll, så skal det ikke være noe spørsmål.
Så begynner å se et lys i enden av alt sammen nå
Til slutt så kan jeg også fortelle at enhver form for ytelesesøkning som de i ordlyden legger i ytelsesøkning, SKAL oppgis hos BT og godkjennes. Det spiller ingen rolle om dere har en godkjent turbomotor eller en orginalmotor som trimmes. ved motortrim skal det oppgis på papiret hvor mye effektøkning det er snakk om OG at dette er forsvarlig i forhold til motor og karosseri.
med andre ord så er det egentlig samme framgang for de som trimmer motorene sine som det er for de som skaffer dokumenter på godkjenning av ettermontert motor 
They say, "Evil prevails when good men fail to act." What they ought to say is, "Evil prevails."
91. Toyota Mr2 2.gen Turbo