TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Noen som sÃ¥ Nyhetene pÃ¥ TV-Norge nÃ¥? Om trimmede biler.. ?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#265486  av FireWalk

jumbo skrev:
FireWalk skrev:Så kan vel være en god ide å gjemme dette utstyret om man skulle bli stoppet. (om det er mulig).
Evnt. hvertfall passe på å montere det ute av syne i utgangspunktet.
Ja om det er mulig så. I mitt tilfelle er det snakk om en HKS EVC 5. Det er egentlig bare et display med knapper på. Så jeg benytter det for å følge med på turbotrykket, logge peak trykk, scramble funksjon osv. Men har montert det på en slik måte at om jeg blir stoppet så bare snur jeg platen det sitter i, så er den ute av syne. 8)

#265487  av jumbo

FireWalk skrev:
jumbo skrev:
FireWalk skrev:Så kan vel være en god ide å gjemme dette utstyret om man skulle bli stoppet. (om det er mulig).
Evnt. hvertfall passe på å montere det ute av syne i utgangspunktet.
Ja om det er mulig så. I mitt tilfelle er det snakk om en HKS EVC 5. Det er egentlig bare et display med knapper på. Så jeg benytter det for å følge med på turbotrykket, logge peak trykk, scramble funksjon osv. Men har montert det på en slik måte at om jeg blir stoppet så bare snur jeg platen det sitter i, så er den ute av syne. 8)

Er litt humor egentlig... når jeg ble stoppa og mista lappen i april hadde jeg jo nettopp vært hos toyparts... hadde boost controllern liggende løst ved girspaken, men løse ledninger og slanger overalt :lol:

Får vel uansett revurdere montering litt ja, skader hvertfall ikke å kunne gjemme den bort og for min del bruker jeg den ikke som primær boost måler uansett så trenger den ikke synlid til enhver tid.

Hvilken relevans har CE merking forresten? Det er jo bare en standard for sertifisering av elektroniske apparater, noe stort sett absolutt alt har - inkludert f.eks min tomtom gps.

#265489  av FireWalk

ikke spør meg. Var det han sa. Tviler på det finnes noen smutthull man kan benytte seg av heller når det gjelder de reglene der. Det har vel i bunn og grunn bare å gjøre med at apparatet potensielt kan øke bilens ytelse, og dermed er det ulovlig å bruke. :\

#265490  av jumbo

Vel, jeg mente ikke at jeg tvilte på at det stemmer at det er forbudt å ha montert i bil - DET skulle ikke forundre meg et halvt sekund, tvert imot. Det jeg lurte på var hva CE merking hadde med saken å gjøre, men da er det jo rimelig klar at svaret på det er null og niks.

Hvor de har den "fy skamme" lista over ting man ikke har lov å montere i bil skulle jeg dog gjerne likt å hatt en link til - spent på hvor mye annet de har stappet inn der også...

#265493  av Zepticon

Først ang forsikringen: Om du kræsjer i 50km i timen i en 50 sone med trimmet motor og 500hk så tror jeg ikke forsikringen vil begynne å rope om regress... Derimot i 130km i samme 50 sonen så tror jeg saken stiller seg anderledes. Det er vell også det som blir nevnt i klippet.

Ang trimming så er det vell bilens effekt når du møter på trafikkstasjoen som ahr noe å si? Mener det var en sak på 200sx forumet om en som skulle på kontroll og hadde preppa med butplugg i potta, lavt trykk på manuell bc..
På BT så tok idioten som skulle teste bilen å plukket ut butpluggen, kjørte trykket opp til max++ (i hovedsak "tunet" bilen før test), satte den på ruller, benket den, ødela motoren. Eieren fikk da full overhaling på BT's regning etter at han snakket med NAF-advokat.
Såe om du har forbedret motoren aldri så mye så har dem ikke en dritt å si på effekt så lenge dem kan måle den effekten på bilen uten noen justeringer av den.

Uansett fyren det handler om har vell bare seg selv å takke... Grisekjøring osv ødeleger for alle oss andre bilintreserte. Stikke fra purken og så kræsje i 130 i 50 sona hører ikke hjemme noen plasser.

Men derimot å stikke å plage folk som står å snakker uten å bilene i gang er noe trheimspolitiet liker å bedrive tiden med virker det som...

Ble sittende å lese litt på vw-audi forumet... må si at det er en del folk som er temmelig innesnødd når dem mener ES ikke burde benket den bilen!

#265503  av sindrejl

er jo bare tull det med at det ikke skal være lov å ha montert EBC, hva om man bare vil ha et jevnere trykk eller muligheten for å stille trykk-kurven som man vil, uten å øke hestekrefter? Det er ingen regel i norsk lov som sier helt spesifikt at EBC er ulovlig så det er nok en egenprodusert lov du har dukket borti der firewalk. Eventuelt er jeg litt spent på å se den fy fy lista de har for er ganske merkverdig at de ikke har gått ut offentlig med slikt. Har jo også personlig kjørt bil rett igjennom bt med godt synlig montert boostcontroller.

Litt morsomt at dem spesifiserer "det e gjort endring på bræmsa, hjul å fælga" ja nå var vel ikke det det værste han hadde gjort da :)
Samtidig er det veldig "wannabe-skremme" intervju dem har laga hvor det snakkes om at han ikke får noe fra forsikring og 300.000 i bot og styr, var vel litt overdrevet det her.

Ellers så var det vel en 200sx s14 det er snakk om så han hadde vel 200 et eller annet originale hester, ikke 100? :)

og som det sies her så har dessverre fyren seg selv å takke da det det ikke er alltid like lurt å stikke av fra purken om man ikke kan kjøre bedre, hehe. Nei skal ikke tråkke på noens føtter nå, man kan være uheldig også.

Var forresten noen helt vanvittige rør mannen hadde innstallert fremmi der.. rått 8)

#265510  av kennethx

Har også lest dette med variabelt turbotrykk i skriv fra BT. Men de har jo ikke fulgt med i timen da, de fleste biler er levert med variabelt turbotrykk ORGINALT! Nei, du må nok fjerne ECU fra bilen, for den driver å justerer turbotrykket!! Slikt er forbudt!! FY FY! I samme skriv fra BT har jeg også lest at datasprut er forbudt! Dette er et fritekst brev fra BT ang. godkjenning som jeg leste for et år siden ca. Forøvring ingen referanse til paragrafer som støttet disse påstandene, men BT er BT, og BT gjør som BT vil :roll:

#265512  av sindrejl

kennethx skrev:Har også lest dette med variabelt turbotrykk i skriv fra BT. Men de har jo ikke fulgt med i timen da, de fleste biler er levert med variabelt turbotrykk ORGINALT! Nei, du må nok fjerne ECU fra bilen, for den driver å justerer turbotrykket!! Slikt er forbudt!! FY FY! I samme skriv fra BT har jeg også lest at datasprut er forbudt! Dette er et fritekst brev fra BT ang. godkjenning som jeg leste for et år siden ca. Forøvring ingen referanse til paragrafer som støttet disse påstandene, men BT er BT, og BT gjør som BT vil :roll:
nei de roter jo en del rundt her, for om man skal være vanskelig kan man bare krangle på at man har datasprut for å berge miljøet? Bilen kan "tunes" til å gå renere og penere med samme hestekrefter :) Og hvordan skal det bli om du skal omprogrammere bilen til å gå på bioetanol? Men som du sier, bt er bt og de lager egne lover og regler.

#265526  av cameleon

når det gjelder hva som er lov og ikke lov i biler, så kommer det nok en gang an på hvem du møter opp hos ved en eventuell teknisk kontroll og hvordan de ser dette med trimming i forhold til bilen.

nå kan jeg si at jeg har fått litt vel mye erfaring på dette området etter å vært så mye hos BT her i trøndelag med min mr2 at jeg er på fornavn med to personer i skranken og ansvarlig :lol:

slik jeg har blitt fortalt det, så skal ALL trimming og modifisering av bil godkjennes hos biltilsynet. ettermontering av eksos, luftfilter etc har ikke noe å si om lydnivået ikke overstiger en viss prosent.
jeg har BC i min bil og den ligger gjemt i midkonsollen. Nå har det seg slik at den var koblet i fra, og deretter ikke noe problem. Kan lage ei lita liste over hva de kikket på og ikke kikket på nå.

1.Eksosen (Blitz nur spec)
Dette var fyfy uansett om jeg brukte lyddemperen eller ikke. Enkelt og greit fordi lydnivået var såpass høyt

2.Bremser (grex 4 potts calippere)
Disse måtte jeg bruke spacere for å få på plass. Spcet ut 2mm ca. Spacerene var ikke lov, men jeg fikk godkjent både bremser og spacere etterhvert fordi de fant ut at selv om det var spacet ut litt, så var det ikke noe å legge seg opp i med tanke på at de gjorde jobben og vel så det.

3.Intercooler (Trust)
Dette så de ikke på som noe problem enkelt og greit.

4.Dump ventil (hks)
En person likte ikke dette pga støy, men fikk det godkjent siden dette også var noe som de sa ble brukt av så mange, og heller ikke var støy i den forstand.

5.Bredere felger bak enn foran.
Nå hadde jeg oppgitt samme dekkdim foran og bak i vognkortet og fikk pes pga dette til å begynne med. fikk så papirer fra toyota om at dette var rett dimensjon, og da var det ikke noe problem lengr

6.Xenonlys
Dette fikk jeg ikke godkjent fordi de inneholdt ikke regulering i forholdt til motgående trafikk slik orginale xenonlys gjør som f.eks på mercedes, bmw, audi etc.

7. Boost controller
Dette fikk jeg ikke noe pes med så lenge jeg koblet den i fra ved en eventuell teknisk kontroll. Er den koblet til og aktiv er det bot på 4000,- og/evt inndragelse. Men så lenge den ikke er tilkoblet så har det ikke noe å si. samme prinsipp som radar/laser varslere. er lov å kjøpe, ha i hanskerommet etc, men ikke lov å bruke.

8.US baklykter
Dette fikk jeg ikke godkjent siden lys tåkelysa ikke var så sterk som de skulle være. så dette måtte jeg gjøre om for å få det godkjent, noe det nå er.

9.Coilovers
Disse fikk jeg ikke godkjent. Grunnen til det var at forholdet mellom felg, og karosseri ble feil. altså at felgene stikker lengre ut enn de skal. Om jeg fikk fikset skjermene, og vise til papirer på at dette var montert/utført av sakkyndige, så skulle ikke dette være noe problem å få godkjent selv om det ikke inneholdt TUV papirer.

10.Ratt (momo trek)
ble ikke godkjent med det første, men etter å vist til TUV papirer, så ble dette godkjent.

11.Luftfilter (apex)
Dette ble godkjent og ble heller ikke sett på som en direkte ytelsesøkning.

12.Uorginalt motorstag (custom)
dette ble godkjent uten noe om og men

13.Turbo Timer (greddy)
Denne saken ble ikke godkjent fordi de rett og slett ikke helt forsto hva den var god for. Fikk senere demonstrert hvordan den funket for de og med full dokumentasjon på hva den er god for osv, så gikk de med etter mye om og men for å si ja til bruk av den.

Så... Der er lista mi over hva de har lagt seg oppi sånn mer eller mindre. har vært noen småting ekstra som ikke bruk av batterisikring etc, men har etter en god del ekstra innkjøp av småting fått godkjent dette.

Det eneste som står igjen nå er å få ferdig papirene på godkjenninga på motoren, og da skal den være gulle god å kjøre uten noen problemer.

Alt som er nevnt ovenfor er også noe som jeg får oppført i vognkortet av ettermonterte deler, slik at ved en evt ny teknisk kontroll, så skal det ikke være noe spørsmål.

Så begynner å se et lys i enden av alt sammen nå 8)

Til slutt så kan jeg også fortelle at enhver form for ytelesesøkning som de i ordlyden legger i ytelsesøkning, SKAL oppgis hos BT og godkjennes. Det spiller ingen rolle om dere har en godkjent turbomotor eller en orginalmotor som trimmes. ved motortrim skal det oppgis på papiret hvor mye effektøkning det er snakk om OG at dette er forsvarlig i forhold til motor og karosseri.
med andre ord så er det egentlig samme framgang for de som trimmer motorene sine som det er for de som skaffer dokumenter på godkjenning av ettermontert motor
:wink:

#265543  av jumbo

sindrejl skrev:er jo bare tull det med at det ikke skal være lov å ha montert EBC, hva om man bare vil ha et jevnere trykk eller muligheten for å stille trykk-kurven som man vil, uten å øke hestekrefter? Det er ingen regel i norsk lov som sier helt spesifikt at EBC er ulovlig så det er nok en egenprodusert lov du har dukket borti der firewalk. Eventuelt er jeg litt spent på å se den fy fy lista de har for er ganske merkverdig at de ikke har gått ut offentlig med slikt. Har jo også personlig kjørt bil rett igjennom bt med godt synlig montert boostcontroller.
Ja, sliter litt med å kjøpe at dette er forbudt selv.

Og selv om jeg ikke tviler på at firewalk har blitt fortalt nettopp det, har jeg lært altfor godt at man overhodet ikke skal vektlegge utsagt fra enkeltpersoner i vegvesen eller politi i det hele tatt - uansett hvor på rangstigen de befinner seg. Det er min erfaring at disse er (utrolig nok) mennesker de og - og har like mye egne meninger som faktiske regler de forholder seg til.

Litt morsomt at dem spesifiserer "det e gjort endring på bræmsa, hjul å fælga" ja nå var vel ikke det det værste han hadde gjort da :)
Samtidig er det veldig "wannabe-skremme" intervju dem har laga hvor det snakkes om at han ikke får noe fra forsikring og 300.000 i bot og styr, var vel litt overdrevet det her.
Det er en teoretisk worst case, og slettes ikke umulig at han får nettopp det. Men så har han jammen bedt om det også.

Om private verksteder lar seg bølle rundt av staten så er jo det en sak for seg selv, men jeg kan ikke se hvorfor ES skal kunne klandres for å ha akseptert BT som kunde i denne saken - så framt de betaler for seg som alle andre.

Han har jo uansett jobbet ganske hardt med å havne i dette trøbbelet selv, så vet ikke helt hvor mye sympati jeg gidder å ha. Det tekniske er så sin sak, og har plenty sympati ang. stive regler og trangsynte vriompeiser i vegvesenet, men kjøringen hans er jo det som ledet fram til dette bråket, og den er det vel liten grunn til å ha sympati for.

Ellers så var det vel en 200sx s14 det er snakk om så han hadde vel 200 et eller annet originale hester, ikke 100? :)
De sier 200 i klippet.

#265544  av jumbo

sindrejl skrev:Og hvordan skal det bli om du skal omprogrammere bilen til å gå på bioetanol?
Irrelevant ettersom det er forbudt det også :lol:

Og nei, jeg kødder faktisk ikke, det er forbudt å bygge om biler til å kjøre på E85, både i Norge og Sverige - forstå det den som kan.

Store ord i miljøpolitikken gjelder bare fram til det punktet hvor det koster staten ei ussel krone. Da er det brått slutt.

#265593  av milcom

cameleon skrev:
Til slutt så kan jeg også fortelle at enhver form for ytelesesøkning som de i ordlyden legger i ytelsesøkning, SKAL oppgis hos BT og godkjennes. Det spiller ingen rolle om dere har en godkjent turbomotor eller en orginalmotor som trimmes. ved motortrim skal det oppgis på papiret hvor mye effektøkning det er snakk om OG at dette er forsvarlig i forhold til motor og karosseri.
med andre ord så er det egentlig samme framgang for de som trimmer motorene sine som det er for de som skaffer dokumenter på godkjenning av ettermontert motor
:wink:
Takk for kjekk info;)

Hvordan kan man bevise at en bil tåler så å så mye hester?
Men er det teknisk sett mulig å få godkjent stort sett hvilken som helst bil med hviket så helst antall hester bare du greier å dokumentere at alt er byttet og lagt opp for dette?:)

#265595  av chris

Jeg synes denne var litt artig i denne nissansaken:

"og har dessuten byttet felger og dekk"

ooooooooh. DA må han taes ja! :lol:

Anyway, null sympati. Han hadde allerede mistet førerkortet (på livstid stod det?), kjørt fra purken flere ganger, og ble målt til 130 i 50 sonen og masse hasardiøs kjøring, så kan han bare ha det så godt spør dere meg. Synd på bilen da, den tror jeg var ganske fin. Men det er sånne folk som dette som ødelegger for alle andre. Gjett om BT får blod på tann nå da.. :?

#265603  av jumbo

chris skrev:(på livstid stod det?)
"livstid" eller " for alltid" er begreper bare media opererer med. Med mindre det har vært endringer nylig, finnes det ingen hjemmel for å beslaglegge førerkort utover 5 år, uansett årsak eller gjentakelsesfare.

Ikke for det - i enkelte tilfeller hadde vel en virkelig definisjon av livstid vært like greit... :roll:

Leser forøvrig at Trondheim trafikkstasjon har/skal skaffe seg rulle - og da kommer til vel til å benke alt som er, uansett grunn til mistanke eller ei - for å få tatt flest mulig og dermed nedbetale rulla. Glad jeg ikke bor nære Trondheim gitt.

#265608  av FireWalk

jumbo skrev:
chris skrev:(på livstid stod det?)
"livstid" eller " for alltid" er begreper bare media opererer med. Med mindre det har vært endringer nylig, finnes det ingen hjemmel for å beslaglegge førerkort utover 5 år, uansett årsak eller gjentakelsesfare.

Ikke for det - i enkelte tilfeller hadde vel en virkelig definisjon av livstid vært like greit... :roll:

Leser forøvrig at Trondheim trafikkstasjon har/skal skaffe seg rulle - og da kommer til vel til å benke alt som er, uansett grunn til mistanke eller ei - for å få tatt flest mulig og dermed nedbetale rulla. Glad jeg ikke bor nære Trondheim gitt.
Begynner å få mine misstanker om at BT i Trondheim er blant værstingene bekreftet nå ja.

Syntes uansett det blir feil å skulle sette en gruppe mennesker i bås på denne måten. ALLE som har noe som LIGNER på en gatebil kommer til å bli tauet inn, testet, stoppet på gata osv av både purken og bt. Ser allerede tendensene.

At man har en bil som kan gå fort, eller som er stylet og ser bra ut, så er faktisk ikke det ensbetydende med at man er en råkjører. Men for BT og politiet kunne det vel like gjerne vært det samme. Vi blir alle satt i bås uansett.

Det faktum at jeg ble stoppet 3 ganger av 3 forskjellige politipatrulier HELT uten grunn iløpet av en time på en lørdagskveld er vel bekreftelse nok på at folk med litt spesielle biler blir satt i bås.