TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Noen som sÃ¥ Nyhetene pÃ¥ TV-Norge nÃ¥? Om trimmede biler.. ?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #265447  av FireWalk

Så på nyhetene på TV-Norge nå. Om han som hadde vraka bilen. Biltilsynet fant ut at han hadde en trimma motor i bilen og han fikk i tillegg til regress fra forsikringselskapet et gigant-krav fra tollvesnet også... hadde visst benka 380 hk eller noe på den bilen, og orginalt var der vel knapt 100 eller noe? Så han kunne vente seg flere hundre tusen kr i bøter og toll og det som værre var... ?

Er dette noe folk her inne har noen tanker om? tenker da på folk som "muligens" har litt mer under panseret enn de har lov til?

Er folket redd for teknisk kontroll og lignende? Og hva om ulykken skulle være ute?

#265452  av tommis

Hm. Tror du skal være max uheldig skal det gå så ille. Finnes det en link til innslaget? Har tv-norge noe nett-tv?
Sist redigert av tommis den 02 okt 2007 22:01, redigert 1 gang totalt.
 #265455  av aneriks

FireWalk skrev:Så på nyhetene på TV-Norge nå. Om han som hadde vraka bilen. Biltilsynet fant ut at han hadde en trimma motor i bilen og han fikk i tillegg til regress fra forsikringselskapet et gigant-krav fra tollvesnet også... hadde visst benka 380 hk eller noe på den bilen, og orginalt var der vel knapt 100 eller noe? Så han kunne vente seg flere hundre tusen kr i bøter og toll og det som værre var... ?

Er dette noe folk her inne har noen tanker om? tenker da på folk som "muligens" har litt mer under panseret enn de har lov til?

Er folket redd for teknisk kontroll og lignende? Og hva om ulykken skulle være ute?
er ikke mange som er så uheldige da, men alle vet at det er en mulighet.
tror nok folk tenker at det er ikke noe stress det skjer ikke meg, og med de fleste så stemmer jo også dette...

#265460  av cameleon

alle trimmer og har det gøy så lenge det varer. jeg har blitt stoppet selv i teknisk med min for et år tilbake nå, og bilen har ikke vært på veien siden :wink:

#265462  av Speeder

hvordan kan de fabulere om avgiftkostnader pga trimming? Bilen står da på røde skilt?
 #265463  av Christian

FireWalk skrev:Så på nyhetene på TV-Norge nå. Om han som hadde vraka bilen. Biltilsynet fant ut at han hadde en trimma motor i bilen og han fikk i tillegg til regress fra forsikringselskapet et gigant-krav fra tollvesnet også... hadde visst benka 380 hk eller noe på den bilen, og orginalt var der vel knapt 100 eller noe? Så han kunne vente seg flere hundre tusen kr i bøter og toll og det som værre var... ?

Skal jo godt gjøres å havne utpå slik som han også da, er en tråd ang dette på 200sx forumet. Har vel gjort det meste galt...og da vekker man oppmerksomhet.
Så du bildene av motor rommet? Skal være glad det ikke ble mer enn 380hk tror jeg. Ikke at motoren er så bra nå kanskje :roll:

Jeg tror bt og tollvesnet blir hardere på dette med tiden, for det er mange som trimmer. Blir jeg stoppet med min må jeg ta en tur ut i skogen med hagla tror jeg :lol:
Selger den derfor med valgfri motor, og har allerede kjøpt meg ny bil. Masse effekt, men uten skilt og kun for bane.

Var det 2 ganger onkel P hadde kontroll omtrent utenfor porten til Gatabil i sommer?

#265466  av Christian

Speeder skrev:hvordan kan de fabulere om avgiftkostnader pga trimming? Bilen står da på røde skilt?
Regner med at det har vært skilter på den, og at prøveskiltene kun er i forbindelse med flytting...? Tviler på at de driter seg ut på den i denne saken.

Dessuten har de en kar i fra forsikringsselskapet hans med i innslaget, er vel få som har forsikring på prøveskilter :wink:
 #265468  av jumbo

Christian skrev:Var det 2 ganger onkel P hadde kontroll omtrent utenfor porten til Gatabil i sommer?
Litt overrasket over at politiet og ikke vegvesenet selv holder kontroller i forbindelse med gatebil, men det er nå uansett en avsporing... Poenget er uansett at kontroll er noe man må regne med.

Ellers er det jo sant som du sier - han som eier den 200en har jo gjort det meste man kan gjøre for å be om å bli tatt.

Og de prøveskilta var nok bt selv som hadde hengt på - den må nødvendigvis ha gått på hvite skilter når eieren selv brukte den - ellers hadde hverken vegvesen eller tollvesen hatt noe som helst relevans i denne saken.

#265471  av jumbo

Christian skrev:Dessuten har de en kar i fra forsikringsselskapet hans med i innslaget, er vel få som har forsikring på prøveskilter :wink:
Jeg har faktisk hatt det en periode, men er jo ikke vanlig nei :lol:

#265476  av Ã¸f

regner med at det er denne bilen det er snakk om?
http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=99645 eller http://forum.200sx-ogn.org/viewtopic.php?f=3&t=38603
personlig så syns jeg det er best å kjøre biler som orginalt har litt mer enn det som er normalt.både med tanke på teknisk kontroll og at man føler at ting er oppbygd riktig :)
huff stakkars fyr som di flår til skinnet nå.

#265477  av FireWalk

Jeg har snakket med sjefen for statens vegvesen i Ålesund, og sjefen for godkjenning av biler i møre og romsdal fylke i forbindelse med ålesund gatebil og 1840 aksjonen som vi samarbeider tett med.

Da fikk jeg jo vite en del ting om dette med godkjenning av biler og hva som er lov og ikke lov.

Boost controller er jo f.eks CE merket. Altså lov å kjøpe, men ikke lov å bruke. Samme som med politi radio. Blir du tatt med dette i bilen så får du utstyret indradd samtidig som du får bot..

Men over til dette med effekt:

OM du har en boostcontroller, så vil jo det si at du har variabel effekt på motoren. OM du skulle bli stoppet eller noe skulle skje. Om du da røsker ut boostcontrolleren og går, så har jo motoren orginalt ladetrykk, og da burde det jo ikke være noe særlig mer enn orginal effekt på bilen? .. Forutsatt at wastegaten er satt i nærheten av orginal ladetrykk, som i f.eks mitt tilfelle, 0,7 bar.

Da kan de vel ikke si så mye.

Såvidt jeg vet så er det ingen regler som sier noe om at man ikke kan bytte til en ettermarkeds turbo, intercooler eller lignende, så lenge man ikke forandrer effekten på motoren?..

#265479  av jumbo

FireWalk skrev:Boost controller er jo f.eks CE merket. Altså lov å kjøpe, men ikke lov å bruke. Samme som med politi radio. Blir du tatt med dette i bilen så får du utstyret indradd samtidig som du får bot..
Politiradio dekkes jo av en helt eksplisitt regel så den er det jo liten tvil om, men hvilken regel skulle det være som forbyr bruk av EBC?

Absolutt ALLE biler har jo potensiale for å ha mer effekt enn godkjent... potensialet er jo i seg selv selvsagt ikke noe regelbrudd - bare om man faktisk bruker det.

OM du har en boostcontroller, så vil jo det si at du har variabel effekt på motoren. OM du skulle bli stoppet eller noe skulle skje. Om du da røsker ut boostcontrolleren og går, så har jo motoren orginalt ladetrykk, og da burde det jo ikke være noe særlig mer enn orginal effekt på bilen? .. Forutsatt at wastegaten er satt i nærheten av orginal ladetrykk, som i f.eks mitt tilfelle, 0,7 bar.
Ditto

Da kan de vel ikke si så mye.
Tror ikke det nei. Da kan de i såfall ikke godkjenne et eneste kjøretøy i dette landet. Alle har i praksis variabel motoreffekt - forskjellen ligger kun i hva slags nivå av håndgrep som må til for å endre ;) Det er prisippielt ingen forskjell på en EBC kontra en skrutrekker i så måte.

Såvidt jeg vet så er det ingen regler som sier noe om at man ikke kan bytte til en ettermarkeds turbo, intercooler eller lignende, så lenge man ikke forandrer effekten på motoren?..
Etter hva jeg har lært så stemmer dette - både fra toll og vegvesenets side.

#265482  av FireWalk

var ikke klar over det jeg heller. Men jeg spurte øverste sjefen for godkjenning av kjøretøy direkte, og han sa at Elektroniske boostcontrollere er CE merket og lov å kjøpe, men det er ulovlig med en gang du kobler den til i bilen. Slikt utstyr står på listen over utstyr som er ulovlig å bruke i bilen.

VIl tippe de ikke gidder å bry seg om manuelle boostcontrollere dog... selv om de gjør akkurat det samme! bare mer unøyaktig.

Så kan vel være en god ide å gjemme dette utstyret om man skulle bli stoppet. (om det er mulig).

#265484  av jumbo

FireWalk skrev:Så kan vel være en god ide å gjemme dette utstyret om man skulle bli stoppet. (om det er mulig).
Evnt. hvertfall passe på å montere det ute av syne i utgangspunktet.