TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dett var dett!!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#33166  av CelicaTurbo

Det står nummeret på selve filteret, men har du ikke byttet det selv er det jo mulig at det har stått i bilen alt for lenge da. Filteret du skal ha (ref linken ovenfor) er 90915-10004. Dette filteret passer for 4A-G-familien motorer, og siden det ikke står på esken at det ekskluderer 4A-GZE så skal det også passe på din motor.

Og ellers som det er nevnt ovenfor, det er garantert mulig å få den jobben der gjort for mye mindre enn 30 store, men du får trolig ikke gode priser for slikt hos Toyota forhandlere, du bør nok gå til dedikerte motorverksteder..

#33167  av Ronny

Har sendt en mail til han, (hater å snakke med dansker over tlf) han pleier å svare på dagtid så jeg får vente til i morgen for å se hva han sier. Han er vanligvis en grei og hyggelig kar så han svarer sikkert.

#33173  av MRQuoc

Ronny skrev:(hater å snakke med dansker over tlf) .
jeg støtter deg der ;) :p

#33180  av jumbo

Dont_Panic skrev:dere som har handla hos egon.. hva er prisene på motorer sånn ca?
kunne tenke meg en 1996 turbo. men priser på alt er egentlig interesant :)
Henta nylig en '96 bakpart for drøyt 20 laken.

#33182  av mk1 black limited

CelicaTurbo skrev:Det står nummeret på selve filteret, men har du ikke byttet det selv er det jo mulig at det har stått i bilen alt for lenge da. Filteret du skal ha (ref linken ovenfor) er 90915-10004. Dette filteret passer for 4A-G-familien motorer, og siden det ikke står på esken at det ekskluderer 4A-GZE så skal det også passe på din motor
Njaaaa...lurer faktisk på om det ikke er det samme filteret som sitter på 3S-GTE som skal brukes på 4A-GZE...?

#33193  av larsst185

Filteret mener jeg skal hete 90915-YZZC7
Det de på verkstedet sikkert går ut ifra er at alle lagra må byttes,veiv slipes og oljepumpe skiftes + at spon fra defekte råde og rammelagre har tatt knekken på kamlagre osv.
Vil nok anbefale deg å skaffe ny,brukt,motor ja.Mye jobb med den motoren for å være sikker på at den blir 100%.

#33194  av larsst185

oki,Trekker tilbake det delenr dær.skal være 10004.En anelse lengre en YZZC7 :lol:

#33214  av CelicaTurbo

mk1black: stemmer at det er samme filter som for 3S-GTE ja, har jeg sagt noe annet? :)

Lars: gav delefolka på verkstedet ditt deg feil nummer nå eller? :lol:

#33425  av Dont_Panic

takk jumbo, var en sånn pris jeg hadde håpa på, litt bedre enn forventet faktisk:) får dra nedover og handle snart kansje da:)

#33656  av mk1 black limited

CelicaTurbo skrev:mk1black: stemmer at det er samme filter som for 3S-GTE ja, har jeg sagt noe annet? :)
Mmmnei, kanskje ikke. Uansett mente jeg (jeg var i oljefilterhylla til Toyota her om dagen) at jeg hadde sett et filter spesifikt for 4A-GZE og 3S-GTE, altså ikke 10004-filteret.

#33664  av Ronny

Har fått tauet hjem bilen og skrudd av oljefilteret. Filteret som satt på
het 90915-YZZC7. Larsst185 hadde skrevet denne benevnelsen høyere opp på siden, noen idè om hva slags motor dette filteret er til???
Hvis dette er feil filter er jeg veldig spent på hva Egon sier, han som satt det på.....

#33665  av @lpher

mk1 black limited skrev:
CelicaTurbo skrev:mk1black: stemmer at det er samme filter som for 3S-GTE ja, har jeg sagt noe annet? :)
Mmmnei, kanskje ikke. Uansett mente jeg (jeg var i oljefilterhylla til Toyota her om dagen) at jeg hadde sett et filter spesifikt for 4A-GZE og 3S-GTE, altså ikke 10004-filteret.
For å gjøre forvirringa komplett...så kan jeg vel nevne at filteret til 2JZ-GTE motorn...er det samma som 3S-GTE (ST165) ..men jeg husker jo selvfølgelig ikke delenummeret :-)

@lpher

#33670  av CelicaTurbo

mk1black: mulig at det er et annet filter, men det står ihvertfall på 10004-filteret at det passer på:

4A-G series
3S-GTE series (excluding Celica ST165)
AZ series.

Ronny: Det er feil filter ja, ref diskusjonen du ser her med bilder av filtrenes esker: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=741 Så står det spesifikt at YZZC7 filteret IKKE passer på din motor. Det filteret som derimot passer er det jeg omtalte rett ovenfor her: 10004. Om du ser diskusjonen i linken så startet dette ved at en bruker som heter MR2_Nordland fant ut at grunnen til hans motorhavari var nettopp at Toyota hadde gitt ham feil filter. Da vil jeg tro at Egon nok har gjort korrekt i denne saken da de gjerne har fått feil filter fra Toyota, eventuellt at forrige eier av bil med denne motoren fikk feil filter. En periode var det ihvertfall slik at Toyota her til lands (gjerne også andre land) leverte feil filter til oss med 4A-G motor og 3S-GTE motor. Er nok trolig pga en feil i deledatabasen, eller eventuellt et forsøk på å korte ned behovet for lagerplass uten å vurdere godt nok om YZZC7-filteret egentlig er godt nok for motorene :? Flaut for Toyota er det ihvertfall, men det kan være ganske vanskelig å få noen erstatning fra dem for slike skader dessverre..

#33696  av kennethx

hmfr, får litt lyst å sjekke nummeret på filteret mitt jeg, klarer jeg å se det uten å demontere noe?

#33778  av CelicaTurbo

kommer ann på stillingen på filteret, men for dem som har sett forskjellen før er det ganske enkelt for det er ganske stor høydeforskjell mellom dem.. du skal ha et ganske høyt filter, så om filteret ser ut som om det er doppelt så høyt som det er bredt så er det korrekt, mens om det derimot ser ut som om det knapt er høyere enn bredden da har du feil filter :) (Dere med 3S-GE motoren skal ha det lave).